جمعه 15 تیر 1403 7/5/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

چهار شنبه 31 شهریور 1395 ، 01 : 17

کد خبر : 12122

از 0 نفر 0

عربستان ۳۰۰ برابر ایران گاز از میدان مشترک می‌برد

عربستان ۳۰۰ برابر ایران گاز از میدان مشترک می‌برد

عربستان سعودی درحالی روزانه ۳۰۰ میلیون فوت...

عربستان سعودی درحالی روزانه ۳۰۰ میلیون فوت مکعب گاز از میدان مشترک با ایران برداشت می‌کند که ایران حتی یک دکل حفاری هم برای توسعه این میدان مشترک در خلیج فارس ندارد.
به گزارش خبرنگار مهر، سناریوی عقب ماندگی در میادین مشترک نفت و گاز ایران این بار در میدان مشترک فرزاد در حال اجرا بود و با وجود لغو تحریم‌ها اما توسعه این میدان مشترک گازی با عربستان سعودی متوقف مانده است.
بر این اساس، پس از عقب‌ماندگی‌های گسترده در توسعه میادین مشترک نفت و گاز ایران با کشورهای عربی حاشیه جنوبی خلیج فارس به ویژه در میادینی همچون فروزان و اسفندیار (مشترک با عربستان)، سلمان و نصرت و فرزام (مشترک با امارات) و لایه نفت و گازی پارس جنوبی (مشترک با قطر) حالا نوبت به درجا زدن در توسعه میدان مشترک فرزاد رسیده است.
عربستان ۳۰۰ برابر ایران گاز می‌برد
«کریم زبیدی» رییس شورای عالی مخازن شرکت ملی نفت ایران با اشاره به عقب ماندگی در توسعه میادین مشترک فرزاد A  و B، گفت: در حال حاضرعربستان سعودی با استفاده از فناوری‌های خارجی، روزانه از برخی چاه‌های میادین فرزاد «حصبه» تا ٣٠٠ میلیون فوت مکعب گاز برداشت می‌کند.
معاون برنامه‌ریزی شرکت ملی نفت ایران با تاکید بر اینکه هم‌اکنون ایران برداشت گازی از میادین فرزاد انجام نمی دهد، تصریح کرد: باید با استفاده از تکنولوژی‌های جدید نسبت به آغاز تولید گاز طبیعی از میادین فرزاد A  و B در دوران پساتحریم اقدام کنیم.
یک دکل هم برای توسعه فرزاد نداریم
از سوی دیگر درحالی در بخش ایرانی میدان گازی فرزاد حتی یک دستگاه دکل حفاری هم مشغول به کار نیست و عملا هیچ برنامه جامعی تاکنون برای توسعه این میدان مشترک گازی در شرکت ملی نفت ایران تعریف و اجرا نشده است که آرامکوی عربستان سعودی قراردادی یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلاری با دو شرکت هندی و سنگاپوری برای توسعه این میدان امضا کرده است.
به عبارت دیگر همزمان با توقف و تعلیق توسعه میدان مشترک گازی فرزاد در بخش ایرانی، آرامکوی عربستان سعودی به دنبال افزایش ظرفیت تولید گاز میدان حصبه به دو میلیارد فوت مکعب تا سال ۲۰۱۹ میلادی بوده که در صورت تحقق معادل تولید دو فاز پارس جنوبی از این میدان مشترک با ایران گاز برداشت می کند.  
زنگنه: قول فرزاد را به هندی‌ها داده‌ایم
همزمان با برنامه ریزی گسترده عربستان برای برداشت گاز از میدان مشترک با ایران، شرکت ملی نفت ایران در طول ۱۵ سال گذشته تاکنون با شرکت ONGC هند مذاکرات متعددی را برای توسعه بخش B این میدان مشترک گازی آغاز کرده که تاکنون این مذاکرات حتی منجر به امضای یک تفاهم نامه همکاری بین دو طرف نشده است.

تحلیل خبر فوق

پس این همه وقت وزیر نفت در 15 سال گذشته چه کار می کرده‌اند که این گونه عربستان 300 برابر ایران از میدان مشترک، گاز برده و ثروتمند شده و ما تماشاگریم و غصه می خوریم و هنوز نتوانسته ایم حتی یک قرارداد جهت استفاده از گاز میدان مشترک با دیگر کشورهای جهان ببندیم؟ چرا شرکت ملی نفت ایران در طول 15 سال گذشته علی رغم مذاکرات متعدد با هندی ها نتوانسته حتی یک تفاهم نامه همکاری متقابل امضا کند؟
در 15 سال گذشته کدام وزرا باید پاسخگو باشند؟ در این مدت نام بیژن نامدار زنگنه، کاظم وزیری هامانه، غلامحسین نوذری، سیدمسعود میرکاظمی و رستم قاسمی به عنوان وزرای نفت به چشم می خورد. چرا این‌ها در این مدت 15 سال نتوانسته‌اند یک تفاهم نامه نفتی در میدان مشترک ایران و عربستان منعقد کنند و بدین سان به نفع عربستان و به ضرر ایران، روزگار سپری شده و گاز مردم ایران توسط عربستان به تاراج رفته و می رود؟
سالهاست که عربستان، امارات و قطر از ناتوانی و غفلت ما سوءاستفاده کرده و تند و تند ذخایر نفتی مشترک میان ما و خودشان را با قویترین فناوری های کشورهای پیشرفته، می برند و می خورند و فربه می شوند و ما فقط تاسف می خوریم و نظاره‌گریم. چرا ما از تکنولوژی جدید استفاده نمی کنیم و حقمان را نمی گیریم؟ ظلم ها، تحریم ها و عدم همکاری کشورهای دیگر در استحصال گاز میادین مشترک از یک طرف و ضعف خودمان در گرفتار شدن در چنبره روزمرگی از طرف دیگر باعث این ضررهای هنگفت به کشور شده است. از چند دهه گذشته تاکنون هر دقیقه ای که می گذرد و ما جهت استخراج و استحصال و فروش گاز از این میادین استفاده نمی کنیم، ثروت زیادی را از دست می دهیم. ثروتی که در آینده قابل جبران نیست و ذخیره‌های محدودی است که پایان می پذیرد. کسانی از این سفره ها بیشتر سود می‌برند که زرنگ‌تر باشند و بیشتر از فناوری‌ها و تکنولوژی روز استفاده کنند و با قدرتی مضاعف، گازهای طرف مقابل را به چنگ آورند. مسئولان ما تلاش علمی و عملی خود را بالا برند و نگذارند که غارت بیت المال توسط کشورهای دیگر ادامه یابد.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها