یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 5/19/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

یکشنبه 11 مهر 1395 ، 27 : 17

کد خبر : 12134

از 0 نفر 0

فرمانده ناجا: عزاداران از اقداماتی که سبب وهن عزاداری حسینی شود پرهیز کنند

فرمانده ناجا:  عزاداران از اقداماتی که سبب وهن عزاداری حسینی شود پرهیز کنند

فرمانده نیروی انتظامی با اشاره به تدابیر پلیس...

فرمانده نیروی انتظامی با اشاره به تدابیر پلیس برای عزاداری‌های محرم گفت: عزاداران نباید اقدامی انجام دهند که سبب وهن عزاداری‌ حسینی شود.
به گزارش خبرنگار ایسنا، سردار حسین اشتری در حاشیه مراسم صبحگاه مشترک یگان‌های نیروی انتظامی که به مناسبت هفته ناجا در ستاد مرکزی ناجا برگزار شد با حضور در جمع خبرنگاران گفت: از خبرنگاران و اصحاب رسانه که همواره باعث تقویت نیروی انتظامی شدند قدردانی می‌کنم.
وی در مورد تقویت ناجا گفت: ما باید به سمت حرفه‌ای شدن برویم و برای این اقدام، امکانات و تجهیزات لازم است. امیدواریم با کمک‌هایی که به ما خواهد شد، تجهیزات جدید و آموزش‌های جدید را به نیروهایمان بدهیم و خدمات خوبی هم به مردم بدهیم.
اشتری درباره تمهیدات پلیس در ایام محرم و عزاداری‌های این ماه نیز گفت: هماهنگی‌های خوبی میان پلیس و مسئولان هیئت‌ها و تکایا وجود دارد و موارد لازم به آنان گفته شده است و امیدواریم شهروندان نیز با پلیس همکاری‌های لازم را داشته باشند.
وی در پاسخ به سوال ایسنا درباره اینکه آیا پلیس با اقداماتی همچون قمه زنی یا حمل علامت برخورد می‌کند یا خیر گفت: در هر استان موارد لازم از سوی پلیس به هیئت‌ها اعلام شده اما در کل انتظار این است که عزاداران از اقداماتی که سبب وهن عزاداری‌ها می‌شود پرهیز کنند.
اشتری درباره تدابیر پلیس برای راهپیمایی اربعین نیز گفت: پلیس در مرزها آماده حضور زائران است و امیدواریم خدمات خوبی به مردم ارائه دهیم؛ در حال حاضر سه مرز شلمچه، چزابه و ایلام برای تردد زائران وجود دارد و اگر بنا باشد مرز جدیدی برای تردد اضافه شود آن را اعلام خواهیم کرد.
فرمانده ناجا ادامه داد: زائران حتما باید گذرنامه معتبر داشته باشند از این رو از آنان می‌خواهیم که حتما نسبت به تمدید اعتبار گذرنامه خود اقدام کنند. مدت زمان اقدامات مربوط به گذرنامه یک هفته است که البته این مدت در نیروی انتظامی کمتر از ۷۲ ساعت است و مابقی زمان آن مربوط به پست و دیگر مراحل اداری است.
اشتری درباره برخورد با گروهک‌های تروریستی نیز گفت: تعدادی از اشرار و اعضای گروهک‌های تروریستی در مرزهای شرقی و غربی دستگیر شده‌اند که این اتفاق با اشراف کامل نیروهای اطلاعاتی، نظامی و انتظامی رخ داده است.
وی در پاسخ به سوالی درباره خبر خوش رییس پلیس به مردم در هفته ناجا خاطر نشان کرد: در ایام هفته ناجا خدمات پلیس به مردم افزایش پیدا کرده و خودروها و موتورسیکلت‌های توقیفی فاقد حکم قضایی ترخیص می‌شوند.

تحلیل خبر فوق

گرچه عزاداری توام با احساسات است و وجه عاطفی آن بر وجه عقلانی اش می چربد ولی عواطفی که تحت کنترل عقل باشد آثار و ثمرات گرانبهاتری از خود به جای می گذارد. گاهی احساسات با جهل ضمیمه می شود و حرکاتی از عزادار سر می زند که اصل اعتقادات و دین را زیر سوال می‌برد. شهید مطهری به عنوان یکی از مصلحان، عزاداری را مورد نقد و بررسی قرار داده و به شدت علیه خرافاتی که وارد این حوزه شده است، می‌شورد. معمولاً خرافات و گفتار و رفتارهای وهن آمیز در عزاداری از دو ناحیه صورت می‌گیرد: یکی از ناحیه مردم و دیگری از ناحیه مداحان و سخنرانان امّا آنچه از ناحیه مردم سر می زند با تذکر و ارشاداتی قابل تصحیح و ممانعت است. علت آن هم این است که در بین مردم همه نوع افکار وجود دارد از افکار پوپولیستی و پوچ و بی معنا تا افکار سازنده و مثبت، هرچه سطح مطالعه و سواد مردم کمتر باشد گرایش آنها به خرافات بیشتر است.
به محض اینکه آگاهی و فهم عمیق میان جوانان نفوذ و رخنه کرد، آنان زیربار مسائل غیرعقلانی و بی‌پایه نرفته و آن را به تمسخر گرفته و با اعتراض خود، علیه آن موضع می‌گیرند. از سوی دیگر جوامع بشری روز به روز آگاه‌تر می شوند و با هیچ شگردی نمی‌توان آنها را قانع کرد. تعداد افراد مخالف با خرافات را در گذشته و امروز با هم مقایسه کنید و ببینید که درصد آنها چگونه در حال افزایش سریع می‌باشد. این رشد آگاهی، نوید آینده ای بدون خرافات می دهد.
امّا خرافات از ناحیه دیگری نیز در هنگام عزاداری منتشر می‌شود و آن از سوی مداحان و سخنرانان است. متاسفانه خرافاتی که از طرف اینها ترویج می شود چون همراه با احساسات قوی‌تری است، مردم خیال می‌کنند که مطالب آنان موثق‌تر است و اثرگذاری آن نیز بیشتر می باشد و اگر کسانی در حین سخنان آنان بخواهند اعتراض کنند به انواع شکل ها متهم می شوند. باید برای این گروه فکری کرد. شهید مطهری هم تقریباً عمده مخالفتش با همین افراد است. به قول شهید مطهری اینان مطالب «زهرماری» را با مطالب واقعی مخلوط
می کنند تا مردم را بگریانند. هدف اینها بیشتر گریاندن مردم و داغ کردن تنور احساسات آنهاست. از دیدگاه اینها در عزاداری باید از هر دروغ و راستی استفاده کرد تا مجلس ملتهب شود و صدای گریه جماعت بلند. غافل از اینکه هدف عزاداری، آگاهی‌بخشی و تحکیم عقاید صحیح و معقول و منطقی است تا مردم پس از فروکش احساساتشان، دین را فراموش نکنند.
هرچه انسان، صدای فریادش بالاتر رود، عقلش بیشتر مغلوب می‌شود و همه کسانی که به خود یا دیگران قمه می زنند و یا محکم بر سر و صورت خود می کوبند، در حالاتی این اتفاق رخ می دهد که با نعره و صدای بلندی، ابتدا عقل خود را از کار می اندازند، سپس مبادرت به رفتارهای عجیب و غریب می کنند.
پس همه سعی کنیم به دیگران آموزش دهیم که از خرافات دور شوند و به مقداری احساسات خود را بروز دهند که با تایید عقل همراه باشد تا مجالس عزاداری و عقاید مذهبی وهن نشود.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « یادداشت / تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها