چهار شنبه 13 تیر 1403 7/3/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

چهار شنبه 20 بهمن 1395 ، 20 : 13

کد خبر : 15758

از 0 نفر 0

مقام سابق پنتاگون مطرح کرد؛ احتمال کودتای نظامی علیه ترامپ چند نافرمانی از ترامپ

مقام سابق پنتاگون مطرح کرد؛  احتمال کودتای نظامی علیه ترامپ چند نافرمانی از ترامپ

خبر تعجب برانگیزی است؛ کودتا علیه ترامپ! در ابتدا کمی دور از ذهن به نظر می‌رسد که در کشور دمکراتیکی همچون آمریکا، سخن از کودتا گفته شود. اصولاً دمکراسی به وجود آمد تا جلوی کودتا و انقلاب را بگیرد و همه چیز با رای و نظر مردم حل شود تا نیاز به این دو نباشد. معمولاً کودتا و انقلاب در کشوری به وقوع می پیوندد که مردم و نخبگان احساس کنند با «گفت و گو» و «اصلاح امور» نمی توانند نظرات و آرایشان را حاکم کرده و احساس حاکمیت استبداد و دیکتاتوری در کشور کنند. ترامپ از زمان تبلیغات ریاست جمهوری تقریبا همین مسیر را پیمود و لحظه به لحظه مردم و نخبگان را علیه خود برانگیخت و حتی کار به جایی کشیده شد که حزب جمهوری‌خواه که خاستگاه ترامپ بود، علیه او موضع گرفت. امروز که کمتر از یک ماه است حکومت آمریکا را در دست گرفته، با امواج وسیعی از اعتراضات در داخل آمریکا و دیگر کشورها و نهادهای بین‌المللی مواجه شده است. امّا آیا احتمال کودتا علیه وی زیاد است یا کم؟
تاکنون چند نافرمانی علیه وی شروع شده و هنوز هم ادامه دارد: یکی نافرمانی مدنی مردم آمریکا و جهان، دوم نافرمانی برخی از قضات ایالات مختلف آمریکا و لغو کردن فرمان مهاجرتی او، سوم نافرمانی سازمان ملل، چهارم مخالفت شدید رهبران کشورهای مهم جهان با ایده های او.
تمام این نافرمانی‌ها و مخالفت‌ها اگر ادامه یابد، برای ترامپ فلج کننده است و قدرت او را به شدت در داخل و خارج آمریکا تضعیف می‌کند به طوری که درآینده به عنوان ضعیف ترین رئیس جمهور آمریکا در تاریخ این کشور از او یاد خواهد شد و لذا ترامپ در همین چند هفته اخیر متوجه شده است که نمی‌تواند این مسیر افراطی را ادامه دهد و بتدریج در پی تصحیح و اصلاح دیدگاه ها و نظرات خویش است. او مجبور است به «نرمش اجباری» روی آورد و از مواضعش عقب نشینی کند تا بتواند دوام بیاورد.
امّا اینکه آیا احتمال کودتا علیه وی وجود دارد به نافرمانی پنجم می رسیم. این نافرمانی معمولاً در آخرین حلقه از مخالفت ها و نافرمانی ها قرار می گیرد و ارتش صبر می کند تا اهرمهای مدنی، قضایی، جهانی و قانونی علیه وی کاملاً به کار بیفتد و او را به مسیر صحیح برگرداند. اگر هیچکدام از این نافرمانی‌ها و اهرمهای فشار نتوانست او را رو به راه کند آنگاه پس از گفت‌و‌گوهای تقریبا محرمانه، نوبت به نقش ارتش در برکناری وی می رسد و احتمالاً تا آن زمان هنوز فاصله زیاد داریم. همه چیز بستگی به اصلاح رفتار ترامپ دارد.
باید منتظر ماند و تماشا کرد.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « یادداشت / تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها