پنج شنبه 14 تیر 1403 7/4/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

یکشنبه 9 مهر 1396 ، 28 : 12

کد خبر : 16026

از 0 نفر 0

سایه‌ روشن‌های طرح فروش سربازی

سایه‌ روشن‌های طرح فروش سربازی

امسال آخرین سال معافیت سربازی با اخذ جریمه ریالی است؛ این گفته سردار کمالی رییس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد...

امسال آخرین سال معافیت سربازی با اخذ جریمه ریالی است؛ این گفته سردار کمالی رییس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد نیروهای مسلح است. نام درست‌تر معافیت سربازی با اخذ جریمه ریالی همان خرید سربازی است که حالا چند سالی است اجرا می‌شود و هر سال زمزمه‌هایی مبنی بر آخرین دوره این معافیت به گوش می‌رسد.
اتفاقی که از همان ابتدای اجرایش موافقان و مخالفان بسیاری داشت. طرحی که براساس آن مشمولانی که هشت سال و بیشتر غیبت سربازی دارند، می‌توانند با پرداخت جریمه از خدمت سربازی معاف شوند. امسال هم حدود 37 هزار نفر برای پرداخت جریمه غیبت سربازی ثبت‌نام کرده‌اند‌، اما به نظر می‌رسد این طرح آن‌طور که باید جامع نبود، زیرا در خوشبینانه‌ترین حالت از جمعیت یک میلیون و 200 هزار نفری که مشمول این طرح می‌شدند تاکنون فقط حدود 350 هزار نفر از آن استقبال کرده و جریمه‌های خود را واریز کرده‌اند.
ماجرا از سال 94 آغاز شد، زمانی که به گواه گفته‌های مسئولان‌، جمعیتی بیش از یک میلیون و 200هزار مشمول غایب بلاتکلیف بودند‌. سردار ابراهیم کریمی، جانشین رییس سازمان وظیفه عمومی نیروی انتظامی در این باره به جام‌جم می‌گوید:‌ در این سال حدود 320 هزار نفر ثبت نام کردند و حدود 200 هزار نفر جریمه پرداخت کردند.
در سال بعد حدود 180هزار نفر ثبت‌نام و حدود یکصد هزار نفر جریمه پرداخت کردند.

تحلیل خبر

سربازی، در دنیای پیشرفته امروز تخصصی شده و از وضعیت اجباری رضاخانی بیرون آمده است. گذران نزدیک به دوساله عمر جوانان که مهم‌ترین سرمایه کشور هستند بدون فراگرفتن آموزش‌های لازم برای ایستادگی در مقابل تهدیدهای دشمنان، جز اتلاف وقت و عمر حاصل دیگری ندارد ضمن این‌که آنان را به افسردگی و نارضایتی می‌کشاند. جوان تحصیل‌کرده‌ای که از سربازی جز شست‌وشوی دستشویی و فرمان‌بری بی‌چون‌وچرا برای انجام خدمات ساده و معمولی خاطره‌ای در ذهن ندارد، بی‌تردید در دفاع در مقابل دشمن متجاوز از کارایی لازم برخوردار نخواهد بود و لاجرم احساسات وطن‌دوستانه او دستخوش خدشه خواهد شد و این همان چیزی است که دشمنان برای به‌دست آوردن آن از هیچ تلاشی دریغ نکرده و نمی‌کنند. توهین به شخصیت جوان سرباز و حرمت‌شکنی‌هایی که از سوی برخی بی‌تعهد مبتلا به بیماری‌های فرهنگی و مشکلات شخصیتی صورت می‌گیرد، به‌جای عشق و دلدادگی به میهن، نفرت و یأس را در دل او می‌کارد و از سازندگی و پویایی باز می‌دارد.
آن‌چه بیش از هر عارضه‌ای جوانان را آزار می‌دهد، احساس تبعیض در وضعیت سربازی و این‌که برخی به‌راحتی می‌توانند با پول این دوران را خریداری کنند؛ اما کسانی که توانایی مالی ندارند، به اجبار باید نزدیک به دو سال از عمر خود را آن‌گونه که گفته شد، بگذرانند.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها