جمعه 15 تیر 1403 7/5/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

دوشنبه 24 مهر 1396 ، 24 : 13

کد خبر : 16101

از 0 نفر 0

با صدور بخشنامه‌ای انجام شد؛ تفویض اختیار حداکثری به مدیران استانی محیط زیست

با صدور بخشنامه‌ای انجام شد؛ تفویض اختیار حداکثری به مدیران  استانی محیط زیست

رییس سازمان حفاظت محیط زیست در بخشنامه‌ای به مدیران‌کل استانی این...

رییس سازمان حفاظت محیط زیست در بخشنامه‌ای به مدیران‌کل استانی این سازمان، در ۲۹ بند اختیارات جدیدی را به آنان تفویض کرد.
به گزارش ایسنا عیسی کلانتری در این بخشنامه خطاب به مدیران‌کل استانی ضمن تأکید بر ضرورت جلوگیری از اتلاف وقت در پاسخگویی به استعلام‌های زیست‌محیطی و تصمیم‌گیری در مواجهه با مسائل و موضوعات مرتبط با اختیارات و وظایف سازمانی بر‌اساس قوانین و مقررات، ۲۹ مورد از اختیارات خود را به مدیران استانی تفویض کرد.
بر‌اساس بخشنامه معاون رییس جمهور، مدیران‌کل استان‌ها با این اختیارات و قبول مسئولیت طبق موازین قانونی و دستورالعمل‌های موجود یا دستورالعمل‌هایی که در ارتباط با هر یک از بندهای اختیارات تفویضی از مرکز ابلاغ می‌شود قاطعانه فعالیت خواهند کرد. رییس سازمان حفاظت محیط زیست در این بخشنامه تصریح کرده است: در مواقعی که تصمیم‌گیری در استان بنا به دلایلی از جمله عدم تعامل و تفاهم با مسئولان استانی با مانع مواجه می‌شود، باید در اسرع وقت مراتب جهت رفع مشکل و اقدام لازم اطلاع داده شود.

تحلیل خبر

در دهه اخیر موضوع تمرکززدایی و رهایی از معطل ماندن و متوقف شدن اموری که مستلزم تصمیم‌گیری در مرکز و پایتخت کشور است، مورد بحث و بررسی قرار گرفته و می‌توان گفت که همگان بر اجرایی شدن آن تأکید کرده‌اند، اما چه عواملی مسدودکننده و بازدارنده این امر مهم بوده و هستند، نقطه و نکته ابهامی است که باید در باره آن به‌ویژه از سوی رسانه‌ها تحقیق و تفحص صورت گیرد.
بی‌تردید کشور پهناور و متنوعی مانند ایران، نیازمند قدرت تصمیم‌گیری مسئولان منطقه‌ای و استانی است که با تشکیل و راه‌اندازی سیستم‌های نظارتی کارآمد در کنار آن، امور مردم با زمان‌گیری، کسالت‌باری و مأیوس‌کنندگی همراه نباشد و روند پیشرفت و توسعه را در زمینه‌های گوناگون، با کندی و یا توقف مواجه نکند.
در یک دوره بحث پیرامون انتقال وزارت‌خانه‌ها به مراکز استان‌ها بالا گرفت، اما دیرزمانی نپایید که به یخ‌زدگی دچار شد و مسکوت ماند. از این‌که خوی و خصلت مرکززدگی و فقط تهران‌بینی در شماری از مسئولان در دولت‌های مختلف به‌وضوح مشاهده شده و می‌شود، شک و تردیدی نداریم اما باید به‌دنبال عوامل دیگری نیز بگردیم و آن‌ها را آشکار کنیم تا سرانجام روزی شاهد یکسان‌نگری در پهنه گسترده کشور شویم و دست‌اندازهای بی‌شمار را از سر راه زندگی مردم برداریم.
درحالی که هر استان ویژگی‌های خود را دارد و به‌خوبی می‌توان از این ظرفیت در راستای منافع کشور استفاده کرد، چرا برخی با اعمال سلیقه خود عامل بازدارنده و فرصت‌سوز باشند و برای مثال نگذارند از موقعیت‌ بی‌نظیر و عظیم میراثی و گردشگری در ابعاد گوناگون استان پهناور فارس بهره‌مندی اصولی و اساسی صورت گیرد و به مرکزیتی که درخور آن است دست نیابد؟!
تفویض اختیاری که رییس سازمان حفاظت محیط زیست با صدور بخشنامه به مدیران و مسئولان استانی صورت داده است بی‌تردید می‌تواند در تسهیل و تسریع امور این سازمان مؤثر باشد و ای‌کاش این حرکت سازنده و امیدوارکننده در وزارتخانه‌ها نیز انجام می‌شد تا حداقل دیگر شاهد این‌همه سفر وقت‌گیر و پرهزینه مدیران استانی به پایتخت و اشغال هرروزه صندلی‌های هواپیماها و انتظارهای طولانی و فرسایشی ارباب‌رجوع در دستگاه‌های اجرایی نباشیم.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها