پنج شنبه 14 تیر 1403 7/4/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

یکشنبه 21 آبان 1396 ، 05 : 17

کد خبر : 16193

از 0 نفر 0

فروش سیگار در واتیکان ممنوع می‌شود

فروش سیگار  در واتیکان ممنوع می‌شود

پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان فروش سیگار در واتیکان را از سال آینده میلادی (۲۰۱۸) یعنی کمتر از دو ماه دیگر ممنوع کرده است. به گزارش ایسنا، سخنگوی...

پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان فروش سیگار در واتیکان را از سال آینده میلادی (۲۰۱۸) یعنی کمتر از دو ماه دیگر ممنوع کرده است. به گزارش ایسنا، سخنگوی واتیکان گفته است دلیل صدور این ممنوعیت این است که سیگار کشیدن به سلامت فرد آسیب می‌زند. نزدیک به ۵۰۰۰ کارمند فعلی و بازنشسته واتیکان در حال حاضر می‌توانند با تخفیف سیگار بخرند. فروش سیگار در واتیکان سالانه میلیون‌ها یورو برای واتیکان درآمد دارد. اما سخنگوی واتیکان گفته است چنین درآمدی اگر به جان آدم‌ها لطمه وارد کند، هیچ ارزشی نخواهد داشت. او به آمار سازمان جهانی بهداشت اشاره کرده که در آن گفته شده سیگار کشیدن منجر به مرگ هفت میلیون نفر در سال در سراسر جهان می‌شود. پاپ فرانسیس که در نوجوانی یکی از ریه‌های خود را در عمل جراحی برداشته، سیگار نمی‌کشد. کارمندان واتیکان و بازنشستگان آن می‌توانند ماهانه پنج کارتون سیگار از فروشگاه سیگار بدون مالیات بخرند. به گزارش بی‌بی‌سی، معمولاً بسیاری در ایتالیا از دوستان خود در واتیکان می‌خواهند برای آن‌ها از واتیکان سیگار بخرند چون مالیات بر سیگار در ایتالیا باعث گرانی آن شده است.

تحلیل خبر

امروزه زیان‌های بسیار و غیرقابل‌جبران مصرف دخانیات بر کسی پوشیده نیست و واردکردن آسیب‌های جدی به‌سلامتی هم مصرف‌کننده و هم افرادی که تنفس دودآلودهِ ناشی از سیگار و قلیان در محیط‌های عمومی و یا بسته به آنان تحمیل می‌شود، محرز و مشخص‌شده است.
پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان فروش سیگار در واتیکان را از سال آینده میلادی (۲۰۱۸) یعنی کمتر از دو ماه دیگر ممنوع کرده است، درعین‌حالی که فروش سیگار سالانه میلیون‌ها یورو برای واتیکان درآمد دارد، اما سخنگوی واتیکان گفته است چنین درآمدی اگر به جان آدم‌ها لطمه وارد کند، هیچ ارزشی نخواهد داشت.
وی گفته است دلیل صدور این ممنوعیت این است که سیگار کشیدن به‌سلامت فرد آسیب می‌زند. حال جای این سؤال مطرح می‌شود که چرا تحریم مصرف مواد دخانی از سوی عموم علما صورت نگرفته و اعلام این تحریم در چند سال گذشته از سوی یکی از مراجع عظام موردحمایت قرار نگرفت؟
جای خالی ارتباطات به‌روز با مردم مشهود است، چراکه مردم مقید و مؤمن سؤالات و شبهات متعددی دارند که همچنان بی‌پاسخ می‌ماند و روزبه‌روز روی‌هم تلمبار می‌شود و همین امر موجب شده است که باورهای پاک و بی‌آلایش جامعه مدام مورد هجوم و آسیب‌های جدی قرار گیرد.
در مباحث سلامت که از اساسی‌ترین آن‌ها سبک زندگی به‌شمار می‌رود، همواره سخنان ضدونقیضی از جانب کسانی که ملبس به لباس روحانیت هستند در سطح جامعه مطرح می‌شود که با نظرات متخصصان علوم پزشکی مغایرت‌های آشکار دارد که این امر هم به بی‌اعتمادی‌ها و هم سردرگمی‌ها دامن زده
است.
اعلام نظر به‌هنگام حوزه‌های علمیه در مورد مسائل و مباحث گوناگونی که در سطح اجتماع مطرح و عنوان می‌شود، می‌تواند بسیاری از شبهات و برداشت‌های نادرست را از ذهن مردم بزداید و منجر به گرفتن تصمیمات درست و سازنده شود. در مورد مصرف مواد دخانی و افیونی نیز از جانب آنان تاکنون به‌صورت روشن تبیینی صورت نگرفته و جامعه هنوز تکلیف شرعی خود را در این زمینه نمی‌داند.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها