پنج شنبه 14 تیر 1403 7/4/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

سه شنبه 30 آبان 1396 ، 24 : 17

کد خبر : 16214

از 0 نفر 0

پدرخوانده‌های حوزه آلودگی هوا چه کسانی هستند؟

پدرخوانده‌های حوزه آلودگی  هوا چه کسانی هستند؟

معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست اظهار کرد: گادفادر یا پدرخوانده آلودگی هوا گروه‌هایی هستند که به‌دلیل برخورداری از قدرت بالا و...

معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست اظهار کرد: گادفادر یا پدرخوانده آلودگی هوا گروه‌هایی هستند که به‌دلیل برخورداری از قدرت بالا و توان لابی‌گری بسیار کسی حریف آن‌ها نمی‌شود. صنعت خودروسازی و حوزه تولید سوخت مهم‌ترین پدرخوانده‌های حوزه آلودگی هوا هستند. به گزارش ایسنا، عیسی کلانتری رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست اخیراً به‌منظور بررسی موضوع آلودگی هوا در صحن شورای شهر تهران حاضر شد. او در این جلسه با اشاره به اینکه مشکل اصلی تهران، آلودگی هوا است، گفت: ممکن است برای حل این مشکل حتی چند کارخانه هم تعطیل شود که باید همه با هم کمک کنیم تا این مشکلات حل شود اما قبول کنید اگر شما اراده کنید تا مشکلات حل شوند باید در مقابل گادفادرهایی (پدرخوانده) قرار بگیرید که زورشان هم کم نیست. دراین‌باره مسعود تجریشی معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست در گفت‌وگو با ایسنا با ارائه توضیحاتی گفت: طرح بحث وجود پدرخوانده در حوزه آلودگی هوا از سوی رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در حوزه کاهش آلودگی هوا این مفهوم را دارد که اگر خودروسازان نخواهند کیفیت تولیدات خود را بهبود بخشند، کسی نمی‌تواند حریف آن‌ها شود و این وضعیت نشان می‌دهد که قدرت بسیار زیادی دارند و توان لابی‌گری آن‌ها در کشور کم‌نظیر است. وی افزود: علاوه بر خودروسازان، حوزه تولید سوخت نیز یکی از مشکلات مربوط به کاهش آلودگی هواست. سازمان حفاظت محیط‌زیست در این زمینه به‌طور شفاف عمل و با وزیر نفت نامه‌نگاری خود را آغاز کرده است و طبق این پیگیری‌ها زنگنه قول داده است هر پالایشگاهی که از تولید سوخت استاندارد تخطی کند، تعطیل شود. معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست تأکید کرد: پیش‌ازاین، پایش کیفیت سوخت به‌صورت فصلی انجام می‌شد؛ اما از هفته‌های اخیر این پایش به‌صورت هفتگی انجام می‌شود. واضح است که پایش کیفیت سوخت وظیفه سازمان حفاظت محیط‌زیست است و این سازمان وظیفه خود را در این زمینه انجام می‌دهد. تجریشی در پایان با تأکید بر اینکه سازمان حفاظت محیط‌زیست وظیفه پایش آلودگی کل کشور را بر عهده دارد، گفت: طی هفته‌های اخیر با ۱۳ دانشگاه برتر کشور درزمینه‌ی  پایش سوخت توزیعی در شهرهای مختلف گفت‌وگو کردم و قرار شده دانشگاه‌ها به نیابت از سازمان حفاظت محیط‌زیست اندازه‌گیری‌های مربوط به کیفیت سوخت را انجام دهند. این اقدام در راستای گسترش نظارت سازمان محیط‌زیست بر کیفیت سوخت توزیعی است. به گزارش ایسنا، بر‌اساس سیاهه انتشار آلودگی هوای تهران سهم منابع متحرک در تولید آلاینده‌های گازی ۸۵‌درصد است همچنین سهم این منابع در تولید ذرات معلق ۷۰ درصد ارزیابی‌شده است.

تحلیل خبر

نگاه‌های سطحی به پدیده مخرب و آزاردهنده ترافیک پیچیده و گره‌خورده در کلان‌شهرها موجب شده است که تاکنون هیچ‌گونه نسخه درمانی برای رفع و دفع این معضل گریبان‌گیر شهروندان نوشته و پیچیده نشود و مردم همچنان با این غول هولناک دست‌وپنجه نرم کنند.
این‌که به‌هیچ‌وجهی نمی‌شود از چنگال دیو خوفناک ترافیک رهایی یافت، از القائات کسانی است که از وضعیت موجود ترافیک به‌ویژه در کلان‌شهرها منتفع می‌شوند و حاضر نیستند منافع خود را از دست بدهند، هرچند به قیمت ایجاد محیط‌زیستی ناسالم و بروز و شیوع انواع و اقسام بیماری‌ها تمام شود!
شماری از این منتفع‌ها به‌طور مستقیم و عینی قابل مشاهده هستند و شماری دیگر در هاله‌هایی از ابهام و پیچیدگی، خود را ‌دور از اذهان عمومی پنهان کرده‌اند و رؤیت آنان در نگاه به لایه‌های نخستین ممکن نمی‌شود. در ممانعت و مسدودسازی طرح قانونی و لازم‌الاجرای
«محدوده ترافیکی شیراز» مصوب شورای عالی ترافیک کشور که پشت صحنه آن همین منتفع‌های مشهود و نامشهود بودند، برخی چهره‌نما شدند و شماری دیگر نیز پشت پرده‌های تاریک با ترفندهای گوناگونی که بیشتر بازی با افکار عمومی و سیاه‌نمایی این طرح بود، سیگنال‌هایی را از خود منتشر کردند.
محوسازی برند تاریخی و منحصربه‌فرد شهر گردشگرپذیر شیراز و شهرت «آب و هوا» که در اثر تلاش و تدبیر پیشینیان ما طی سال‌های متمادی به‌دست آمده، برای این منتفعان، پشیزی ارزش نداشته و ندارد و نگذاشته و نخواهند گذاشت، این برند همچنان ماندگار بماند و هرچه بر سر شهروندان و سلامتی و آسایش و آرامش آنان بیاید، برای منفعت‌طلبان از ذره‌ای اهمیت برخوردار نیست.
سلامتی و حفظ محیط زیست سالم شهری، امروز برای شهروندان در درجه اول اهمیت قرار دارد و آن گونه که خواستار گسترش بوستان‌ها و فضای سبز و افزایش شمار درختان ماندگار
هستند، خواستار احداث پل و زیرگذر و روگذر و ... نیستند. امروزه مردم آنقدر که از احداث پیاده‌راه‌ها و مسیرهای ویژه پیاده‌روی و ورزش خرسند می‌شوند، از فراهم‌سازی زیرساخت گسترش و فزونی خودروها در سطح شهر خوشحال نمی‌شوند و نمی‌خواهند که عوارض و مالیات‌های پرداختی آنان به‌طور غیرمستقیم جیب خودروساز و واردکننده خودرو را پر و پرتر کند!


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « یادداشت / تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها