پنج شنبه 14 تیر 1403 7/4/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

جمعه 3 آذر 1396 ، 25 : 13

کد خبر : 16222

از 0 نفر 0

صالحی امیری: تهران به امید و نشاط نیاز دارد

صالحی امیری: تهران به امید و نشاط نیاز دارد

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران گفت: مردم در آلودگی هوا به‌سختی نفس می‌کشند، اما تنفس در فضای آلوده فرهنگی و اجتماعی به‌مراتب سخت‌تر از تنفس در هوای آلوده است...

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران گفت: مردم در آلودگی هوا به‌سختی نفس می‌کشند، اما تنفس در فضای آلوده فرهنگی و اجتماعی به‌مراتب سخت‌تر از تنفس در هوای آلوده است.
به گزارش ایسنا، سید رضا صالحی امیری در نشست شهردار تهران با اصحاب فرهنگ و هنر بابیان اینکه تجربه ثابت کرده که بهترین گزینه برای ارتباط با جامعه بزرگ فرهنگی و هنری گفت‌وگو است، افزود: گفت‌وگو مسیرهای سخت را برای ما هموار می‌کند، شناخت را افزایش و همچنین حرکت مشترک ایجاد می‌کند و درنهایت برای مسیرهای بن‌بست راه‌هایی برای عبور انتخاب می‌کند... .
شهر تهران به امید و نشاط نیاز دارد
وی با تأکید بر نیاز شهر تهران به کتاب، فیلم، سینما، موسیقی و تئاتر خاطرنشان کرد: ما به انسان‌هایی نیاز داریم که چهره این شهر را چهره لطیف، نرم و اخلاقی تصویر
کنند.
معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با اشاره به اینکه پایتخت نیازمند بازخوانی و خوانش مجدد است، گفت: خوانش مجدد در تهران یعنی چگونه می‌توانیم در لابلای کوچه، محله‌های این شهر بلوغ انسان‌ها را به یکدیگر نزدیک کنیم تا وقتی انسانی از منزل خارج می‌شود به هم‌نوع خود سلام کند. این شهر به امید و نشاط نیاز دارد و کسانی که تلاش می‌کنند مانع از نشاط اجتماعی شوند، بدانند که به آرمان ملت خیانت می‌کنند.
وی با تأکید بر اینکه جامعه برای عبور از آسیب‌های اجتماعی نیاز به تخلیه اجتماعی دارد، عنوان کرد: این تخلیه اجتماعی باید در قالب نشاط، امید و وفاق اجتماعی شکل گیرد و این ممکن نیست مگر آنکه ما بتوانیم بسترهای این نشاط را ایجاد کنیم.
وی ادامه داد: اگر نپذیریم فرزندان ما در فضاهای رسمی و قانونی با استفاده از ابزارهای هنری و فرهنگی نقش اجتماعی داشته باشند، باید در زیرزمین‌های این شهر شاهد آسیب‌های فراوان باشیم.

تحلیل خبر

جامعه بدون نشاط و غیر‌شاد، بی‌تردید از پویایی، ترقی و تعالی بازمی‌ماند و علاوه بر آن طعم زندگی را بر خود تلخ و زهرآلود می‌کند. مردم افسرده به‌تدریج به سمت خشونت، درگیری، قهر، جدل و ... سوق داده می‌شوند و کم‌کم خود را درون زندان هولناک و گسترده‌ای می‌یابند که تنفس در آن بسیار سخت و سنگین است. افکار مسخ و فسیل‌شده‌ای که تعالی اجتماع را در استقبال از غم و اندوه می‌بینند و اخم و دوری جستن از یکدیگر و سردادن آه و ناله را از شروط ایمان! می‌پندارند، همواره به دنبال بهانه‌هایی هستند تا مردم ناچار را به دل‌مردگی بکشانند و دنیا را در ذهن و فکر آنان سرد، تاریک و سیاه جلوه دهند درحالی‌که بر‌اساس احادیث و روایات بسیار، نبی مکرم اسلام(ص) و ائمه اطهار(ع) بر داشتن روی خوش، چهره آراسته و خندان و شورونشاط و شادی تأکید داشته‌اند.
امروزه در شهرها و کلان‌شهرهای پیشرفته جهان، نخستین تأکید بر ایجاد منظر و مبلمان شهری شادی‌آفرین و آرامش‌بخش و کشاندن شهروندان به ادای احترام و تعامل سازنده و مهربانانه با یکدیگر است و برای تحقق این امر از هیچ‌گونه هزینه‌ای دریغ نمی‌ورزند و این کار را نه‌تنها هزینه بلکه مهم‌ترین سرمایه‌گذاری
می‌دانند.
از نحوه رانندگی شهروندان گرفته تا چگونگی تعامل همسایگان و ساکنان مجموعه‌های آپارتمانی و... همه نشانگر ضرورت اجتناب‌ناپذیر برنامه‌ریزی برای تغییر رفتار مردم است که اگر در این زمینه چاره‌اندیشی نشود، دیری نمی‌پاید که شاهد آسیب‌های اجتماعی بی‌شمار و روزافزون خواهیم بود.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « یادداشت / تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها