پنج شنبه 14 تیر 1403 7/4/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

شنبه 11 آذر 1396 ، 29 : 14

کد خبر : 16232

از 0 نفر 0

هشدار نسبت به توهم‌زایی مخدری به نام «دستمال»

هشدار نسبت به توهم‌زایی مخدری  به نام «دستمال»

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر هشدار داد: مخدر دستمال مرطوب بین ۲۰ تا ۸۰ برابر حشیش قوی‌تر است به همین علت...

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر هشدار داد: مخدر دستمال مرطوب بین ۲۰ تا ۸۰ برابر حشیش قوی‌تر است به همین علت اثرات و توهم‌زایی که ایجاد می‌کند، در مدت کوتاه‌تری افراد را به سمت مرگ می‌برد. به گزارش جام جم آنلاین از ایسنا، دکتر پرویز افشار با اشاره به ماده محرک ان.پی.اس گفت: این ماده محرک صناعی جدید، از دسته مخدرها نیست و از محرک‌ها است. این ماده جزو کانابینوئیدهای صنعتی است، کانابینوئید همان ماده مؤثر حشیش است که حشیش سنتی یا علف یا گرس یا ماری‌جوانا کاشت می‌شود اما این‌ها متأسفانه در آزمایشگاه سنتز می‌شوند.
وی در رابطه با اثرات این نوع ماده محرک گفت: اثرات دستمال مرطوب شبیه اثرات ماری‌جوانا است اما بسیار شدیدتر و قوی‌تر است؛ وقتی این ماده بین ۲۰ تا ۸۰ برابر حشیش قوی‌تر است به همین علت اثرات و توهم‌زایی که ایجاد می‌کند چندین برابر حشیش است. متأسفانه وقتی مصرف بشوند بعد از یک مدت تغییرات اساسی روی مغز ایجاد می‌کنند با توجه به همین قوت و قدرت بسیار بالا است که تخریبشان بسیار وسیع است و در مدت کوتاه‌تری نسبت به مواد سنتی افراد را به سمت‌وسوی از دست دادن همه مهارت‌ها و حتی به سمت‌وسوی مرگ پیش می‌برند.سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر به شکل این ماده محرک جدید اشاره کرد و افزود: آن چیزی که در قالب دستمال مرطوب آمده است، ورقه‌های کاغذی است که به دستمال مرطوب معروف شده که مانند حشیش مصرف می‌کنند.
وی از عدم ارائه دستمال مرطوب به‌صورت تجاری یا صنعتی در کشور خبر داد و خاطرنشان شد: علیرغم وجود بیشتر از ۷۰۰ نوع از مواد مخدر صنعتی و شیمیایی، گزارشاتی که در حد تجاری و صنعتی وارد کشور شده باشد نداریم. موردی که در رسانه‌ها و به‌ویژه فضای مجازی راجع به این ماده جدید مطرح شد در حقیقت نوعی از اینان. پی.اس‌هاست که طبق بررسی‌ها، فقط یک مورد دریکی از استان‌ها مربوط به سال ۹۵ بوده و ما برای اینکه تشویش اذهان ایجاد نشود فقط اطلاع‌رسانی می‌کنیم. افشار که در برنامه‌ای رادیویی صحبت می‌کرد، افزود: این مواد به‌هیچ‌عنوان در کشور ما و توسط دولت و حاکمیت تاکنون اثبات نشده که در ابعاد وسیع وارد یا سنتز شده باشند؛ عمدتاً پاره‌ای از افراد که از کشورهای دیگر ازجمله آسیای جنوب شرقی، اروپا و جاهای دیگر می‌آیند در قالب مصرف شخصی ممکن است این ماده را بیاورند. متأسفانه گهگاه ممکن است مسئولین گمرک در مبادی ورودی ما آشنا نباشند و وارد کشور شده و در محله‌ای به فروش برسد.
سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر متذکر شد: این مخدر الان به شکل دستمال مرطوب است ولی احتمال اینکه مواد «nps» در آینده در قالب عطریات و یا بخور در پارتی‌ها و مهمانی‌ها عرضه شود
وجود دارد.

تحلیل خبر

در دنیای پیچیده امروز، از پای درآوردن کشورها و ملت‌ها نیز مرموزانه و موذیانه صورت می‌گیرد به‌نحوی‌که دیگر حمله با سلاح‌های نظامی کاربرد خود را ازدست‌داده و حرکات و رفتارهای موریانه‌ای و «تخریب از درون»، جایگزین آن شده است.
به اعتیاد کشاندن اقشار جامعه به‌ویژه گروه‌های فعال و مؤثر، به بی‌حالی و بی‌تحرکی کشاندن مردم، تغییر ذائقه‌ها برای مصرف خوراکی‌های مضر و یا بی‌خاصیت و... ازجمله سلاح‌های روز است که می‌تواند به سهولت ملت‌ها را از پای درآورد و قدرت خلاقیت، توان سازندگی و ... را از آنان بستاند.
امروزه تسخیر کشورها با سلاح‌های جنگی هرچند مدرن، یا غیرممکن و یا بسیار سخت شده است بنابراین متصرفان و دست‌اندازان به شگردهای جدیدی روی ‌آورده‌اند که هم هزینه‌های بسیار کمتری برای‌ آنان دارد و هم دیگر نیازی به‌صرف وقت و هزینه برای تقابل و خنثی‌سازی‌های اجتناب‌ناپذیر
بر سر راه آن را ندارند. در زمینه‌ی ترور و پرورش تروریسم نیز با توجه به این‌که تاکنون نتوانسته‌اند نتایج دلخواه خود را به دست آورند، تمایل به بیوترور پیداکرده‌اند به‌طوری‌که بیماری‌های سخت و مرگ شماری از چهره‌های سیاسی، علمی، اجتماعی و ... در سطح جهان نیز مورد شک و تردید قرارگرفته و انجام این‌گونه رفتارهای غیرانسانی و دیوصفتانه دور از ذهن نیست.
حال یک روز خبر شکلات‌های آلوده به مواد مخدر منتشر می‌شود و روز دیگر دستمال‌های توهم‌زا و ... و بعید نیست که در آینده‌ای نه‌چندان دور شاهد و ناظر بعضی دیگر از اقدامات شیطانی و نفرت‌انگیز باشیم که ضرورت پیشگیری در این زمینه را به اقشار مختلف جامعه و متولیان امر گوشزد می‌کند.
همان‌گونه که در مقابل حوادث و اتفاقات طبیعی مانند سیل و زلزله باید همواره آمادگی کامل داشته باشیم تا با تلفات و آسیب‌های سنگین و جبران‌ناپذیر مواجه نشویم، به همین ترتیب، لازم است با همبستگی ملی و اتحاد در مقابل تهدیدهای جدیدی که هرروز به شکلی طراحی و اجرایی می‌شود، قدرت بازدارندگی، مقاومت و تاب‌آوری یابیم.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها