پنج شنبه 14 تیر 1403 7/4/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

شنبه 2 دی 1396 ، 49 : 13

کد خبر : 16305

از 0 نفر 0

تصویب قطعنامه پیشنهادی ایران برای مقابله با ریزگردها در مجمع عمومی سازمان ملل

تصویب قطعنامه پیشنهادی ایران برای مقابله با ریزگردها در مجمع عمومی سازمان ملل

سفیر و نماینده دائم کشورمان در سازمان ملل متحد گفت: قطعنامه پیشنهادی جمهوری اسلامی...

سفیر و نماینده دائم کشورمان در سازمان ملل متحد گفت: قطعنامه پیشنهادی جمهوری اسلامی ایران از سازمان ملل به‌ویژه سازمان بهداشت جهانی می‌خواهد تا برای کمک به کشورهای متأثر از ریزگردها یک راهبرد جهانی داشته باشند.
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از خبرگزاری صداوسیما، امروز قطعنامه پیشنهادی جمهوری اسلامی ایران با عنوان مقابله با ریزگردها در مجمع عمومی سازمان ملل متحد تصویب شد.
در همین ارتباط، غلامعلی خوشرو، سفیر و نماینده دائم کشورمان در سازمان ملل متحد در مصاحبه با خبرنگاران، روند و اهمیت تصویب این قطعنامه را تشریح کرد. خوشرو گفت: مردم کشورمان از بابت ریز‌گردها رنج می‌برند.
نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در نیویورک با این آسیب‌ها به‌خوبی آشناست و به همین دلیل مقابله با مسئله ریز‌گردها را در دستور کار خود قرار داده است.»
وی با اشاره به مذاکرات فشرده دو ماه و نیم گذشته که به حمایت و اجماع کلیه کشورها در تصویب قطعنامه منجر شد، افزود: «قطعنامه به‌صراحت تأکید دارد که ریزگردها بر سلامت مردم تأثیرات جدی دارد. به همین دلیل از سازمان ملل متحد به‌ویژه سازمان بهداشت جهانی می‌خواهد تا برای کمک به کشورهای متأثر از ریزگردها یک راهبرد جهانی داشته باشند و به این کشورها به‌طورجدی یاری رسانند.
بخش دیگری از قطعنامه نیز از معاون دبیر کل سازمان ملل متحد می‌خواهد تا یک سازوکار جهانی با حضور آژانس‌های سازمان ملل متحد برای مقابله جهانی با ریز گردها تشکیل دهد و برای مقابله با ریز گردها یک برنامه اقدام و یک استراتژی جهانی میان‌مدت و بلندمدت تهیه گردد.»

تحلیل خبر

مقابله با ریزگردها و به‌طورکلی آلاینده‌های محیط‌زیست، در ابتدا نیازمند زدودن نگاه‌های تنگ‌نظرانه، مسدود و محدودکننده مدیران دولتی و حاکمیتی است چراکه تاکنون اجازه نداده‌اند آن‌گونه که شایسته است، مردم در این زمینه مشارکت گسترده داشته باشند و مانند گذشته‌های دور که این‌همه اداره و سازمان و ارگان متصدی! وجود نداشت، جامعه خود زمین‌های بی‌مصرف و رهاشده را با درختکاری، سرسبز کند و بهره ببرد و همچنین مانع ورود ریزگردها و دیگر آلاینده‌ها به شهرها و روستاها شود.
با پدیدارشدن سازمان‌های عریض‌وطویلی مانند
منابع طبیعی، نظارت و برنامه‌ریزی جای خود را به تصدی‌گری و اجرای قواعد و مقررات سخت و دست‌وپاگیر داد به‌نحوی‌که نه خود این سازمان‌ها توان احیای زمین‌های سنگلاخی و رهاشده را داشته و دارند و نه اجازه داده‌اند مردم علاقه‌مند، با سرمایه‌گذاری در این زمینه نجات‌بخش حیات خود و سایر موجودات زنده
شوند.
امروز تنها با عمل و اقدام مجدانه و دلسوزانه می‌توان محیط‌زیست را از آلودگی‌ها و آلاینده‌ها نجات داد و با ارائه طرح به‌تنهایی نمی‌توان انتظار معجزه داشت.
بی‌تردید دیگران برای ما دل نسوزانده و نخواهند سوزاند و فقط به منافع خود اندیشیده و می‌اندیشند و تنها دست توانای مردم دلسوز و باورمند کشورمان قادر است در صورت برداشتن موانع متعدد، پیچیده و بازدارنده، غول هولناک آلودگی را فراری دهد و خلق خوب خدا را از زندان مخوف مرض و مرگ سخت، رهایی
بخشد.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « یادداشت / تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها