پنج شنبه 14 تیر 1403 7/4/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

یکشنبه 10 دی 1396 ، 44 : 12

کد خبر : 16341

از 0 نفر 0

وضع قوانین به‌تنهایی برای مقابله با آلودگی هوا کافی نیست

وضع قوانین به‌تنهایی برای مقابله با آلودگی هوا کافی نیست

یک کارشناس محیط‌زیست با اشاره به تعلل در اجرای قانون هوای پاک و عدم اقدام شایسته...

یک کارشناس محیط‌زیست با اشاره به تعلل در اجرای قانون هوای پاک و عدم اقدام شایسته در ابلاغ آن به نهادهای ذی‌ربط از سوی سازمان محیط‌زیست گفت: وضع قوانین به‌تنهایی برای موضوعاتی مانند کاهش آلودگی هوا کافی و بسنده نیست. عباس جعفری در گفت‌وگو با ایسنا مهم‌ترین دلیل معضلات و مشکلات محیط‌زیستی کشور را عدم اهتمام مسئولان به استفاده از ظرفیت فارغ‌التحصیلان این رشته دانست و با اشاره به «قانون هوای پاک» اظهار کرد: این قانون در اجرای اصل ۱۲۳ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، در جلسه علنی پنجم تیرماه ۱۳۹۶ مجلس شورای اسلامی تصویب شد و پس از تأیید شورای نگهبان به دولت ابلاغ شد و رئیس‌جمهور نیز قانون هوای پاک را جهت اجرا به سازمان حفاظت محیط‌زیست ارسال کرد.
این کارشناس برنامه‌ریزی محیط‌زیست ادامه داد: تاکنون عملاً اقدامی جهت اجرایی کردن این قانون از سوی سازمان حفاظت محیط‌زیست صورت نگرفته است و به نظر می‌رسد این قانون هم مانند مصوبه هیئت دولت در سال ۱۳۹۳ نتواند به نتایج ارزشمندی در جهت کنترل آلودگی هوا دست یابد.
وی تصریح کرد: مشکلات محیط‌زیستی تحت عنوان مسائل پیچیده در علوم بین‌رشته‌ای و فراگشته‌ای بیان می‌شود. وضع قوانین به‌تنهایی برای موضوعاتی مانند کاهش آلودگی هوا کافی نیست بلکه آنچه اهمیت دارد این است که آیا زیرساخت‌های فنی و فکری و قابلیت‌های مدیریتی لازم برای اجرای این قوانین در کشور وجود دارد؟

تحلیل خبر

نگاه‌های تک‌بعدی و یک‌سونگرانه برخی که به‌طور کامل راه‌حل تمام مشکلات و معضلات را صرفاً در برخوردهای قانونی و بدون در نظر گرفتن ابعاد گوناگون بروز مشکل و معضل می‌دانند، موجب شده است که دررسیدن و حتی نزدیک شدن به زیستن مطلوب، همچنان متوقف و منجمد بمانیم.
جای تأسف بسیار است که برخی از مسئولان برخلاف شعارهایی که سرمی‌دهند، هیچ‌گونه باوری نسبت به قدرت تولید محتوای فرهنگی و آموزشی ندارند و هنوز به نتایج اعجاب‌آور کارهای غنی و قوی رسانه‌های اثرگذاری که به دل مردم راه ‌یافته‌اند، توجهی نکرده‌اند و تصور می‌کنند که تنها ابزار موجود اعمال قانون است! ازاین‌رو خود را در کلیشه ضوابط و مقرراتی که اغلب مندرس و پوسیده‌ شده، محصور کرده و جامعه را از برخورداری‌هایی که حق مسلم آحاد آن است، محروم کرده‌اند.
محیط‌زیست و انسان دو مقوله انفکاک‌ناپذیری است که بدون رفتار منطقی و اصولی، زندگی را دچار آسیب‌های جبران‌ناپذیری می‌کند که در پرتو آموزش و فرهنگ‌سازی قابل‌رفع و دفع است.
ناآگاهی‌های زیست‌محیطی، ایجاد تشویش ذهنی تحت عناوینی مانند نظر کارشناسی در زمینه‌های منابع طبیعی، وضعیت زمین و... ازجمله معضلاتی است که در سایه آگاهی‌بخشی، فرهنگ‌سازی و آموزش همراه با اجرای صحیح و غیر سلیقه‌ای قوانین مربوطه، برطرف می‌شود چراکه انسان‌ها در طول تاریخ با باورهای خود به دنبال رفع نیازمندی‌ها و تحقق خواسته‌های خود بوده و هستند و هیچ‌گاه اجبار و رفتارهای قهری نتوانسته است تأثیرات مطلوب و مستدام بر روی آنان بگذارد.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « یادداشت / تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها