پنج شنبه 14 تیر 1403 7/4/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

شنبه 16 دی 1396 ، 04 : 16

کد خبر : 16370

از 0 نفر 0

طرح بازنگری هویت اصلی کیوسک‌های مطبوعاتی

طرح بازنگری هویت اصلی کیوسک‌های مطبوعاتی

معاون خدمات شهری و محیط‌زیست منطقه ۲۱ از اجرای طرح ساماندهی و جمع‌آوری...

معاون خدمات شهری و محیط‌زیست منطقه ۲۱ از اجرای طرح ساماندهی و جمع‌آوری کیوسک‌های غیرمجاز موجود در سطح ورودی غربی پایتخت باهدف حفظ نظم و آراستگی منظر شهری خبر داد.
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از مهر، سیاوش زابلی معاون خدمات شهری و محیط‌زیست این منطقه ضمن اعلام خبر فوق گفت: کارشناسان اداره ساماندهی این معاونت از کیوسک‌های مطبوعاتی واقع در محدوده نواحی سه‌گانه منطقه ۲۱ بازدید کرده و متصدیان را ملزم به رفع موانع فیزیکی، جمع‌آوری ملحقات و شستشوی سایبان‌ها با تأکید بر حفظ نظم و آراستگی هرچه بیشتر کیوسک‌های مطبوعاتی کردند.
وی با اشاره به اینکه ضمن بازدید از کیوسک‌های سطح منطقه ۲۱، کیوسک‌های مطبوعاتی غیرمجاز پلمب خواهند شد، افزود: کیوسک‌های مطبوعاتی، باید به هویت اصلی‌شان بازگردند، تنها محل ارائه روزنامه مطبوعاتی باشند و اگر ممنوعیت فروش دخانیات و تنقلات در کیوسک‌های مطبوعاتی لحاظ نشود، قطعاً برخورد قانونی لازم طبق ضوابط موجود در این خصوص از سوی اداره ساماندهی معاونت خدمات شهری و محیط‌زیست منطقه ۲۱ انجام
خواهد شد.
زابلی هدف از انجام نظارت بر واحدهای صنفی را رعایت حقوق و حفظ رفاه شهروندان منطقه ۲۱ عنوان و خاطرنشان کرد: هر صنف و شغلی که در سطح معابر عمومی ورودی غربی پایتخت برای شهروندان ایجاد مزاحمت کند با آن‌ها قاطعانه برخورد می‌شود.

تحلیل خبر

حدود ۸۰ سال پیش، مجلس شورای ملی باهدف ترویج روزنامه‌خوانی، راه‌اندازی دکاکین عرضه مطبوعات را مصوب کرد و مأموریت اجرای آن را به وزارت فرهنگ و هنر سپرد. ازآنجاکه شهرداری‌ها متولی‌گری امور شهرها و اختیارات گسترده‌تری داشتند، به‌تدریج مدیریت این امر را به دست گرفتند و در مراکز پرجمعیت شهرها، بخش‌هایی از «شارع عام» که حق عمومی و متعلق به تک‌تک ایرانیان است را با در نظر گرفتن ضوابطی در اختیار افراد واجد شرایط گذاشتند تا صرفاً به عرضه مطبوعات بپردازند. در آن زمان هرچند تعداد نشریات از شمار انگشتان دست کمتر بود اما به دلیل این‌که ابزارهای اطلاع‌رسانی نیز در محدودیت قرار داشت و درآمد روزنامه‌ها و مجلات بیشتر متکی به تیراژ و فروش بود، ازاین‌رو میزان درصد متعلق به دکاکین عرضه مطبوعات، کفاف دخل‌وخرج آن‌ها را می‌داد.
امروزه با کاهش بسیار فروش مطبوعات به دلایلی که همگان بر آن‌ها وقوف دارند، دیگر صرفاً عرضه مطبوعات نمی‌تواند مستأجران دکه‌ها را تأمین کند و بسیاری از آنان را به سمت‌وسوی فروش اقلام و کالاهای دیگری از قبیل سیگار، کشانده است که هیچ‌گونه سنخیتی با روزنامه و کالاهای فرهنگی ندارد.
این اوضاع‌واحوال در چند سال اخیر مورد مناقشه هم دکه‌داران، هم مردم و هم شهرداری‌هاست و تاکنون هیچ‌گونه راهکاری نیز برای حل این مشکل که کم‌کم به معضلی گریبان گیر تبدیل می‌شود، از سوی متولیان متعدد و مدعی، ارائه نشده است.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « یادداشت / تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها