پنج شنبه 14 تیر 1403 7/4/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

یکشنبه 17 دی 1396 ، 25 : 13

کد خبر : 16374

از 0 نفر 0

تهیه برنامه جامع کاهش آلودگی هوای کلان‌شهرها؛ مأموریت تازه محیط‌زیست

تهیه برنامه جامع کاهش آلودگی هوای کلان‌شهرها؛ مأموریت تازه محیط‌زیست

معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به مأموریت تازه...

معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به مأموریت تازه این سازمان برای تهیه برنامه جامع کاهش آلودگی هوای کلان‌شهرها گفت: از یک ماه پیش نامه‌ای به ادارات کل محیط‌زیست استان‌ها ارسال‌شده تا با همکاری استانداری‌ها نسبت به تنظیم برنامه جامع کاهش آلودگی هوا اقدام کنند.
مسعود تجریشی در گفت‌وگو با ایسنا افزود: از یک ماه پیش جلساتی را با کنسرسیوم دانشگاه‌های کشور برگزار کرده‌ایم تا با حضور جدی دانشگاه‌ها بتوانیم علم را به این سیاهه انتشار اضافه کنیم و درنهایت اتخاذ راهکارهای عملیاتی و اجرایی به‌منظور کاهش آلودگی هوا به شکلی باشد که قبل از هر تصمیمی روی اثرگذاری طرح‌ها و اقدامات به اجماع رسیده باشیم.
تهیه برنامه جامع کاهش آلودگی هوای کلان‌شهرها با محوریت مصوبات دولتی
معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست در ادامه با تأکید بر اینکه در شرایط فعلی باید به دنبال تهیه برنامه کاهش آلودگی کلان‌شهرها با محوریت این مصوبات دولتی باشیم گفت: پیش از هر کاری، سیاهه انتشار آلودگی هوا باید در کلیه کلان‌شهرها تهیه شود تا از این طریق به سهم هریک از منابع آلاینده دست‌یابیم. سیاهه انتشار به‌عنوان یک مدل نشان می‌دهد که در هر کلان‌شهری باید چه اقداماتی برای کاهش آلودگی هوا صورت گیرد.

تحلیل خبر

در چند سال اخیر موضوع محیط‌زیست و آلودگی‌های هوایی، صوتی، نوری و... موردبحث و تبادل‌نظر مجالس و محافل و عموم مردم قرار گرفته و کمتر کسی است که از اهمیت و نقش حیاتی آن بی‌اطلاع باشد؛ اما آنچه بیش از همه برای اذهان عمومی همواره بی‌پاسخ ‌مانده و جای تردید و سؤال دارد، کم‌توجهی و کم‌تحرکی سازمان‌های مسئول و متولی این امر در فارس و شیراز است که جز تهیه گزارش عملکردهای کلیشه‌ای همراه با ارائه آمارهایی که جامعه به آن‌ها چندان اعتمادی ندارد، فعالیت دیگری از آنان مشاهده نشده که نمونه بارز برای اثبات این مدعا، بی‌تفاوتی در مقابل اجرای طرح محدوده ترافیک کلان‌شهر شیراز، مصوب شورای عالی ترافیک کشور است که ارتباط مستقیم و تنگاتنگی را با حفظ سلامت محیط‌زیست شهروندان و جلوگیری از آلودگی‌های گوناگون و حراست از «برند» تاریخی شیراز دارد؛ اما عده‌ای به خاطر منافع شخصی و از سر تمامیت‌خواهی و متصل به مراکز قدرت و ثروت، به‌شدت در برابر آن ایستادند و تا این طرح را با شکست مواجه نکردند، راحت و آرام ننشستند! که البته در تحلیل‌های گذشته به ابعاد دیگری از این مقوله
پرداختیم.
آیا برنامه جامع کاهش و یا جلوگیری از آلودگی هوای شیراز از سوی متولیان آن در این کلان‌شهر بنا بر تکلیف ابلاغی دولت، تهیه و ارائه ‌شده است؟ آیا در این زمینه شهروندان حق سؤال و مطالبه دارند؟ و آیا شوراهای اسلامی شهر چه درگذشته و چه حال، به این مهم اندیشیده و موضوع را پیگیری کرده‌اند؟


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « یادداشت / تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها