پنج شنبه 14 تیر 1403 7/4/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

یکشنبه 1 بهمن 1396 ، 11 : 13

کد خبر : 16435

از 0 نفر 0

مدیرعامل آتش‌نشانی شیراز اعلام کرد؛ پلمب 130 نقطه‌ی پرخطر در شیراز

مدیرعامل آتش‌نشانی شیراز اعلام کرد؛ پلمب 130 نقطه‌ی  پرخطر در شیراز

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز، گفت: امسال بالغ‌بر...

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز، گفت: امسال بالغ‌بر 130 نقطه‌ی پرخطر در شهر شیراز پلمب‌شده است. به گزارش روزنامه طلوع به نقل از روابط عمومی سازمان آتش‌نشانی شیراز، محمد فرخ‌زاده گفت: امسال سازمان آتش‌نشانی شیراز موفق به اخذ مجوز پلمپ ساختمان‌های تجاری که علی‌رغم هشدارهای سازمان، نسبت به برطرف کردن ناایمنی‌ها اقدام نکرده یا تجهیزات اطفایی و سیستم‌های اعلام و اطفا حریق معیوب دارند شده است. او اضافه کرد: تاکنون با بررسی‌ها و بازدیدهای انجام‌شده 130 نقطه پرخطر شامل کارخانه‌ها، مجتمع‌های تجاری، بناهای تاریخی و ساختمان‌ها شناسایی و نسبت به پلمپ آن‌ها اقدام شده است. فرخ‌زاده یکی از وظایف سازمان آتش‌نشانی را پیشگیری از بروز حادثه دانست و گفت: با توجه به اینکه یکی از مأموریت‌های آتش‌نشانی پیشگیری از بروز حادثه و رفع ناایمنی‌های شهری به‌منظور کاهش خسارت‌های جانی و مالی است. او اضافه کرد: بازدید از مجتمع‌های تجاری در یک طرح جامع به‌صورت دوره‌ای انجام می‌شود و در صورت مشاهده ناایمنی، در دو مرحله اخطار کتبی به‌منظور رفع موارد اعلام‌شده داده می‌شود و درصورتی‌که بازهم نسبت به این امر توسط مالکین بی‌توجهی شده و اقدامی انجام نشود، با اعلام گزارش و مکاتبه به معاونت پیشگیری و وقوع جرم دادگستری استان فارس نسبت به پلمپ آن مرکز تجاری اقدام می‌شود. فرخ‌زاده بابیان این موضوع که با بهسازی تخصصی و حفظ ایمنی بناهای تاریخی و قدیمی شاهد پلاسکوی دیگر نخواهیم بود، افزود: آتش‌نشانی شیراز تاکنون 334 دستگاه خاموش‌کننده 6 کیلویی و تعداد 13 دستگاه خاموش‌کننده پودری 50 کیلویی چرخ‌دار و یازده دستگاه شیر هیدرانت شهری در حجره‌های و معابر بازار وکیل نصب‌کرده است. وی گفت: علاوه بر بررسی و اصلاح سیم‌کشی‌های برق بازار وکیل با همکاری اداره برق، آموزش‌های رایگان به‌تمامی کسبه بازار در زمان‌های مختلف با مراجعه حضوری کارشناسان، تهیه کتابچه ایمنی بازار و ارائه آن به کسبه بازار وکیل، می‌توان به طرح اطفای حریق در بافت تاریخی فرهنگی شیراز با رویکرد نحوه مقابله با حوادث و آتش‌سوزی اشاره کرد.  وی در ادامه گفت: تیم واحد پیشگیری این سازمان سال گذشته 92 مورد بازدید از پاساژها، بازارها و مجتمع‌های تجاری انجام داده و سیستم آسانسور یا بالابر، مسیر خروج اضطراری، تجهیزات اطفایی بکار رفته، سیستم گرمایشی، سیستم برق و وضعیت پارکینگ را بازدید و طبق چک‌لیست امتیازبندی و موارد را به صاحبان اعلام کرده است. فرخ‌زاده گفت: باید مشکلاتی نظیر نبودن مجوز ورود به مجتمع‌های تجاری، نبود همکاری با کارشناسان نیز وجود داشت که خوشبختانه این مشکلات با پیگیری‌های مداوم، بالاخره در اسفندماه 95 مرتفع شد. وی افزود: سازمان آتش‌نشانی از ابتدای سال 96 با انعقاد 21 تفاهم‌نامه با ارگان‌های مختلف و همچنین  سازمان نظام‌مهندسی گام بزرگی را در نظارت و کنترل ابنیه و ارتقای فرهنگ ایمنی برداشت. فرخ‌زاده گفت: تاکنون 150 پرونده ساختمانی توسط سازمان آتش‌نشانی بررسی‌شده و 100 مورد نیز با همکاری سازمان نظام‌مهندسی مورد بازدید قرارگرفته است و بناشده با آموزش‌های ارائه‌شده به مهندسین، بازدیدهای دوره‌ای ساختمان‌ها در هرسال به‌صورت مداوم انجام شود.

تحلیل خبر

در مورد تخلفات رانندگی، اعمال قانون! یا همان انجام جریمه‌های متعدد و متنوع، موبه‌مو صورت می‌گیرد و با در نظر گرفتن برنامه‌های رادیو و تلویزیونی نیز این اقدام با روش‌های گوناگون ضروری و حیاتی نشان داده می‌شود؛ اما در مواردی مانند نظارت بر سیستم‌های ایمنی واحدهای تجاری، اداری و مسکونی، آن‌گونه که بایدوشاید دقت و حساسیتی نشان داده نمی‌شود، درصورتی‌که این امر به مرگ و زندگی انسان‌ها بستگی دارد و کوچک‌ترین غفلتی در این زمینه می‌تواند فجایع هولناک و غیرقابل‌جبرانی را بر جای بگذارد.
با این وصف، این شبهه ایجاد می‌شود که چرا تنها به جرائم رانندگی که درآمدزاست، توجه می‌شود، اما اعمال قانون! و برخوردی برای عدم رعایت اصول ایمنی ساختمان‌ها صورت نمی‌گیرد؟!
بسیاری از ساختمان‌های مسکونی دارای سیستم‌های ایمنی و اطفای حریق و حتی کپسول آتش‌نشانی نیست و همچنین شمار بالایی از آسانسورها نیز در مجتمع‌های مسکونی استانداردهای لازم را ندارد و هرلحظه می‌تواند حوادث ناگواری را به‌وجود آورد. درحالی‌که هیچ‌گونه کنترلی در این زمینه‌ها صورت نمی‌گیرد و مالکان آن‌ها اجباری برای استانداردسازی سیستم‌های ایمنی ملک خود
ندارند.
کاش ارزیابی، کنترل و نظارت بر سیستم ایمنی ساختمان‌ها نیز برای شهرداری‌ها درآمدزا می‌شد چراکه شاید جدیتی در این زمینه به‌وجود
می‌آمد.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « یادداشت / تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها