جمعه 15 تیر 1403 7/5/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

چهار شنبه 11 بهمن 1396 ، 08 : 13

کد خبر : 16470

از 0 نفر 0

شهردار شیراز: نقش محله‌ها در حل مشکلات کلان‌شهرها احیا شود

شهردار شیراز: نقش محله‌ها در حل مشکلات کلان‌شهرها احیا شود

شهردار شیراز گفت: نقشی که درگذشته محله‌ها در ساخت فرهنگی شهرها داشته‌اند متأسفانه...

شهردار شیراز گفت: نقشی که درگذشته محله‌ها در ساخت فرهنگی شهرها داشته‌اند متأسفانه درحال حاضر کمرنگ شده و به این خاطر مشکلات عدیده اجتماعی و فرهنگی دامن کلان‌شهرها را گرفته که تنها با بازتولید نقش محله‌ها می‌توان این معضلات را حل کرد. به گزارش ایرنا، حیدر اسکندرپور در حاشیه صحن علنی شورای شهر شیراز در جمع خبرنگاران افزود: نقشی که محلات در ساخت فرهنگی یک شهر درگذشته ایفا می‌کردند اکنون به دلیل تغییر کالبدی در بافت شهرها کمرنگ شده و در پی این مسئله مشکلات فرهنگی و اجتماعی نیز رخ‌داده که در بودجه سال آینده شهرداری شیراز به بازتولید نقش محله توجه ویژه‌ای شده است. شهردار شیراز ادامه داد: لایحه بودجه سال آینده شهرداری با رقم 3150 میلیارد تومان تقدیم شورای شهر شیراز شد که عمده ویژگی آن توجه به پروژه‌های عمرانی نیمه‌تمام است به‌گونه‌ای که تا جای ممکن پروژه عمرانی جدیدی را شروع نخواهیم کرد تا پروژه‌های نیمه‌تمام به بهره‌برداری برسند. وی ادامه داد: طبق سیاست‌های شورا و شهرداری تلاش داریم که شهر را برای کسانی که می‌خواهند پیاده‌روی کنند آماده کنیم و بر این اساس در بودجه سال آینده پیش‌بینی‌شده که حتی امکان توسعه پیاده راه و مناسب‌سازی در این زمینه در دستور کار قرار گیرد.
اسکندرپور گفت: توجه به انسان‌محوری احداث مسیر پیاده راهی پیش‌بینی‌شده که از دروازه قرآن تا دروازه اصفهان و در ادامه تا حرم مطهر شاه‌چراغ(ع) امتداد داشته باشد، ایجاد این مسیر برای جذب گردشگر نیز اهمیت دارد به‌گونه‌ای که گردشگر می‌تواند در این مسیر از دروازه قرآن، باغ جهان‌نما، حافظیه، باغ ملی، پل علی ابن حمزه(ع) و دروازه اصفهان درحال پیاده‌روی دیدن کند. وی اضافه کرد: پیش‌بینی‌شده در طول این مسیر پیاده راه اقلام تولیدی شیراز به‌عنوان کالای فرهنگی و... به گردشگران و شهروندان عرضه شود.شهردار شیراز بیان کرد: در بودجه سال آینده به‌شدت صلاح شهرداری شیراز مدنظر قرارگرفته و تلاش شده بودجه‌ای عملیاتی و نزدیک به واقعیت‌ها طراحی شود، در خصوص توجه به نیروی انسانی نیز در این بودجه اهتمام ویژه در بحث رفاهی و آموزش کارکنان مدنظر قرارگرفته است. وی با اشاره به اینکه امسال تاکنون تنها 52 درصد از درآمد مصوب شهرداری شیراز محقق شده که پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال این عدد به حدود 60 درصد برسد، اضافه کرد: میزان درآمد شهرداری از پروانه‌های ساختمانی به‌شدت کاهش پیداکرده و به این دلیل سعی شده در لایحه بودجه پیشنهادی حباب وجود نداشته باشد و با اعداد واقعی درآمدهای شهرداری نیز سازگاری داشته باشد. شهردار شیراز اظهار کرد: بودجه‌ای در سایه نیز برای سال آینده شهرداری در نظر گرفته‌شده که در لایحه بودجه قید نشده است به‌گونه‌ای که 4 پروژه تعریف کردیم که معتقدیم این پروژه‌ها درآمد بسیار خوبی نصیب شهرداری خواهد کرد که این افزایش درآمد را با یک اصلاحیه بودجه‌ای در سال آینده جبران می‌کنیم و پروژه‌های جدیدی که مدنظر شورا و شهرداری است با درآمد حاصل از این طرح‌ها شروع خواهد شد. اسکندرپور گفت:‌ برای شهرداری شیراز در سال آینده 3150 میلیارد تومان بودجه پیشنهادشده که حدود 73 درصد آن عمرانی و 23 درصد نیز بودجه جاری است و حدود 97 درصد بودجه عمرانی سال آینده شهرداری شیراز نیز مربوط به اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام است.

تحلیل خبر

نقش مؤثر محله‌ها در نقاط مختلف شهر در سروسامان دادن به مشکلات در زمان‌های دور، بر کسی پوشیده نیست.
حل‌وفصل مسائل نیز توسط بزرگان محل، ازجمله مباحثی است که این روزها از جای خالی آن با ابراز تأسف و اندوه یاد می‌شود. دولتی و حاکمیتی شدن تمام اموری که درگذشته به‌صورت خودگردان و مردم محور رتق‌وفتق می‌شده است، امروز آه‌وافسوس را از درون سینه‌ها برمی‌آورد چراکه این‌همه گره و پیچ‌وتاب بر سر راه مردم وجود نداشت و رسیدگی به هر مشکلی مستلزم گذشتن از هفت‌خوان‌های رستم نبود.
راهروهای دادگاه‌ها این‌همه تراکم و شلوغی نداشت و دعاوی با وساطت ریش‌سفیدان به سرانجامی مطلوب می‌رسید. شهرها و اطراف آن‌ها و روستاها به همت والای خلایق خوب خدا سرسبز و پر درخت و آباد شده بود. اما با پیدا شدن پیوسته ادارات و ارگان‌های متعددی که قرار بود در راستای سهولت‌بخشی امور انجام وظیفه کنند، به‌تدریج کارها با دشواری‌های گوناگون مواجه شد و به زندگی مردم تلخی‌هایی را تحمیل کرد.
امروزه پس از گذشت سال‌ها از آن دوران طلایی و شیرین و پر از تفاهم و ایمان و اعتقاد، ضرورت بازگشت به مردم و واگذاری بسیاری از امور به آنان به‌خوبی محسوس و ملموس شده است.
بی‌تردید احیای محله‌ها در سطح کلان‌شهر شیراز نیز می‌تواند یکی از اقداماتی باشد که بسیاری از تلخلی‌ها و سختی‌ها را از شهروندان دور کند و آنان را از دست گره‌های بی‌شمار
برهاند.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها