پنج شنبه 14 تیر 1403 7/4/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

سه شنبه 24 بهمن 1396 ، 07 : 13

کد خبر : 16518

از 0 نفر 0

وزیر بهداشت تأکید کرد؛ قیمت سیگار در ایران ارزان‌تر از دنیا مالیات مناسب وضع شود

وزیر بهداشت تأکید کرد؛ قیمت سیگار در ایران ارزان‌تر از دنیا مالیات مناسب وضع شود

وزیر بهداشت با تأکید بر لزوم افزایش مالیات بر دخانیات به‌منظور کاهش مصرف آن،...

وزیر بهداشت با تأکید بر لزوم افزایش مالیات بر دخانیات به‌منظور کاهش مصرف آن، گفت: به هر نسبت که مبلغ سیگار افزایش یابد، دسترسی کاهش خواهد یافت و در این زمینه لازم است از تجربیات بین‌المللی استفاده شود.
دکتر سیدحسن هاشمی در گفت‌وگو با ایسنا، در واکنش به برخی تلاش‌ها برای پایین نگه‌داشتن قیمت سیگار به بهانه کنترل قاچاق آن، گفت: به نظر من در این موضوع نیز باید به تجربیات بین‌المللی احترام بگذاریم و از آن‌ها استفاده
کنیم.
وی افزود: قیمت سیگار در همه جای دنیا گران‌تر از ایران است، دلیلش هم آن است که بالاخره قیمت روی مصرف اثر می‌گذارد؛ طبیعی است که اگر سیگار رایگان شود، مصرفش بسیار بیش از میزان فعلی افزایش خواهد یافت؛ اما به هر نسبت که مبلغ افزایش یابد، دسترسی کاهش پیدا
خواهد کرد.
وزیر بهداشت گفت: بر همین اساس اینکه بعضی‌ها با افزایش مالیات بر سیگار مخالفت کنند، درحالی‌که این موضوع هم‌روی مصرف اثر می‌گذارد و هم برای خزانه یک منبع درآمد است، حقیقتاً من متوجه علت مخالفت آن‌ها نمی‌شوم.
وی ادامه داد: البته طبیعی است که در این میان صنفی که درگیر تولید یا واردات است، به منافعشان فکر می‌کنند؛ ولی اینکه تعدادی از نمایندگان محترم مجلس وارد صحنه شوند و با تعصب از افزایش عوارض سیگار جلوگیری کنند یا مصرف قلیان در برخی مجموعه‌ها آزاد شود، برای خود من واقعاً جای سؤال است؛ چراکه این افراد انسان‌های شریفی هستند و قطعاً نمی‌خواهند آسیبی به موکلانشان وارد شود، بر همین اساس تصورم آن است که اطلاعات ناقص به آن‌ها داده شده و اگر اطلاعات دقیق‌تری در اختیارشان قرار گیرد، حداقلش این است که از یک‌رویه غلط حمایت نخواهند کرد.

تحلیل خبر

جای تعجب بسیار است که چرا معدودی از نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی به‌جای حساسیت بر روی قیمت اقلام، اجناس و کالاهای ضروری و حتی حیاتی مردم، تنها به افزایش قیمت سیگار حساس شده‌اند!؟
چرا در مواردی که موجب اعتراض‌های اجتماعی می‌شود چندان توجهی نمی‌شود؛ اما هم‌اینکه بحث جلوگیری از مصرف قلیان با صدها عوارض و عواقب جبران‌ناپذیر آن، مطرح می‌شود، شاخک‌های دریافت خطر برخی به فعالیت می‌افتد و هشدار پشت هشدار که این کار موجب نارضایتی و... می‌شود و برای آن مرثیه‌های بسیار سروده می‌شود؟!
درحالی‌که خانواده‌ها به‌شدت نگران وجود فراوان مواد دخانی از انواع و اقسام مختلف آن در سطح جامعه هستند و دسترسی آسان به این مواد بنیان‌افکن، آنان را به وحشت انداخته است، برخی تمام تلاش خود را برای مصون ماندن و تکان نخوردن این وضعیت مصروف
می‌دارند! و فضایی را فراهم کرده‌اند ‌که حتی وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز که بنابر تخصص خود به آسیب‌های جدی مصرف سیگار و قلیان اشراف کامل دارد، با احتیاط در این مورد سخن می‌گوید!


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها