جمعه 7 اردیبهشت 1403 4/26/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

یکشنبه 6 اسفند 1396 ، 37 : 13

کد خبر : 16561

از 0 نفر 0

با تلاش محققان واحد علوم و تحقیقات صورت گرفت؛ ساخت فتورآکتور چرخه‌ای تصفیه پساب‌های صنعتی با نانوذرات

با تلاش محققان واحد علوم  و تحقیقات صورت گرفت؛ ساخت فتورآکتور چرخه‌ای تصفیه پساب‌های صنعتی با نانوذرات

محقق واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی موفق به ساخت فتورآکتور چرخه‌ای...

محقق واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی موفق به ساخت فتورآکتور چرخه‌ای تصفیه پساب‌های صنعتی توسط نانوذرات، با ساختاری جدید و ارتقا یافته شد که دارای قابلیت کار تحت تابش نور مرئی و نور خورشید است.
به گزارش ایسنا، امروزه با توجه به تهدیدهایی که در مورد ذخایر آب در جهان وجود دارد، یکی از مهم‌ترین موضوعات در کنار حفاظت از این منابع، تصفیه آب و فاضلاب به‌منظور استفاده مجدد از آن است. یکی از راه‌حل‌های قابل‌قبول برای رفع این مشکل، استفاده از یک جسم نیمه‌رسانا و بهره‌گیری از قابلیت‌های آن جهت حذف ترکیبات آلی سمی و فلزات سنگین با استفاده از تابش نور مناسب است. این روش تحت عنوان فرآیند اکسیداسیون فتوکاتالیستی، توجه گسترده‌ای را به علت اثر خود در حذف این قبیل آلاینده‌ها با استفاده از انرژی سبز خورشیدی و نور مرئی کسب کرده است.
سینا قنبری، محقق واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی در خصوص ساخت این فتورآکتور گفت: یکی از ملزومات تجاری‌سازی ایده‌های تصفیه پساب با استفاده از فرآیندهای فتوکاتالیستی، طراحی و ساخت فتورآکتوری است که توانایی تصفیه پساب در حجم‌های بالا تحت تابش‌های بی‌خطر و سبز را داشته و علاوه بر آن، نیاز به انجام اقدامات جانبی جهت خالص‌سازی پساب تصفیه‌شده خروجی را نداشته باشد.

تحلیل خبر

موضوع بحران آب که در سال‌های اخیر بر سر زبان‌هاست، با رازهای مگوی بسیاری همراه شده، به‌نحوی‌که کمتر به بحث مدیریت آب و یا مدیریت بحران آب پرداخته می‌شود. درحالی‌که هنوز با کشت‌هایی با بهره اقتصادی کم اما بسیار آب‌بر به‌ویژه در استان پهناور فارس مواجه هستیم، اما هیچ‌گونه اقدام و یا تحرک مؤثر و کارسازی از سوی مسئولان مربوطه مشاهده نشده است. موضوع راه‌اندازی تصفیه‌خانه‌های محلی در نقاط مختلف شیراز از سوی شهرداری این شهر، تنها در چند گفت‌وگوی مطبوعاتی خلاصه و جمع شد اما در مقام عمل حتی نیم گامی را هم شاهد نبوده‌ایم. درصورتی‌که فاضلاب شهر که امروز از آن به‌عنوان یک تهدید جدی یاد می‌شود، می‌توانست به فرصتی طلایی برای آبیاری فضای سبز شهری مبدل شود و عده‌ای را نیز شاغل کند. از سوی دیگر انتشار شایعات بسیار در این زمینه همچنان ذهن و فکر شهروندان را به خود مشغول کرده و موجب بروز نگرانی‌ها و بی‌اعتمادی‌های بسیاری شده است که در این رابطه رسانه‌ها به‌ویژه رسانه ملی می‌توانستند با گفت‌وگو و انعکاس نظر متخصصان و کارشناسان موجه و قابل‌قبول جامعه، به تمام این شایعه‌ها پاسخ‌های علمی و منطقی دهند تا مردم تکلیف خود را بدانند و به نگرانی‌ها و دغدغه‌های عمومی پایان داده شود.
برخی وجود پارازیت‌های قوی و سرطان‌زا را عامل عدم بارش نزولات جوی می‌دانند و آن را به‌عنوان نخستین عامل عدم‌ امکان باروری ابرها در شیراز
می‌شناسند.
عده‌ای دیگر به بی‌توجهی مسئولان ذی‌ربط در زمینه استفاده از آب چاه‌های ژرف اعتراض دارند و گروهی نیز کاشت درخت در اطراف شهر را از سوی دستگاه‌های متولی، نمادین، نمایشی و تبلیغی دانسته و معتقدند که این امر بسیار ضروری باید به مردم واگذار شود چراکه تاکنون برای درخت و درختکاری، از جانب ادارات و ارگان‌های مدعی جز ممانعت و بازدارندگی و مانع‌تراشی، چیز دیگری را شاهد نبوده‌اند.
و در یک کلام: مدیریت آب و یا مدیریت بحران آب در دنیای پیشرفته امروز جز از طریق روش‌های علمی، تصفیه، استفاده بهینه از منابع گوناگون و... کارساز و چاره‌ساز نخواهد بود.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها