پنج شنبه 14 تیر 1403 7/4/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

دوشنبه 14 اسفند 1396 ، 55 : 12

کد خبر : 16598

از 0 نفر 0

برای سبزه عید گندم بکاریم یا هسته پرتقال؟

برای سبزه عید گندم بکاریم یا هسته پرتقال؟

سبز کردن سبزه میان ایرانیان یک سنت دیرینه است که به‌عنوان یک سین مهم، نماد شادابی و سرسبزی محسوب می‌شود...

سبز کردن سبزه میان ایرانیان یک سنت دیرینه است که به‌عنوان یک سین مهم، نماد شادابی و سرسبزی محسوب می‌شود.
به گزارش ایسنا، این سنت که به اعتقاد کارشناسان، نشانه و نمادی از قدمت رفتارهای زیست‌محیطی در بین ایرانیان است، این روزها و با نزدیک شدن به سال جدید، بسیاری از خانواده‌های ایرانی دانه‌های گندم را برای سبزه عید خیس می‌کنند. در این میان عده‌ای معتقدند سبز کردن سبزه حرکت محیطی زیستی نیست و ایرانیان را از آن بر حذر می‌دارند و اخیراً پویش سبز کردن دانه‌های پرتقال و نارنج به‌جای گندم مطرح شد.
دراین‌باره میترا البرزی‌منش فعال حوزه محیط‌زیست در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: سبز کردن سبزه هیچ ایرادی ندارد و حتی یک حرکت محیط‌زیستی هم محسوب می‌شود.
وی در مورد پیشنهاد کاشت دانه پرتقال و یا نارنج به‌جای گندم به‌عنوان سبزه عید گفت: این پیشنهاد که به‌جای گندم دانه پرتقال یا نارنج سبز کرده و در روز سیزده‌بدر  این سبزه را در طبیعت بکاریم؛ پیشنهاد به‌ظاهر خوبی است؛ اما ازنظر من کارشناسانه نیست. این فعال حوزه محیط‌زیست با تأکید بر ضرورت توجه به اقلیم هر منطقه تصریح کرد: کاشت دانه پرتقال یا نارنج در دامنه جنوبی البرز که ما تهرانی‌ها در آن مستقر هستیم، پیشنهاد خوبی نیست چون این نهال‌ها در این منطقه رشد نمی‌کنند و به عبارت ساده‌تر نهال تهران محسوب نمی‌شوند.
اساساً مرکبات در مناطق پرآب مثل شمال یا در بخش‌هایی از جنوب کشور به بار می‌نشیند. ضمن اینکه سیزده فروردین‌ماه «زمان مناسبی» برای کاشت دانه پرتقال نیست.
البرزی‌منش در ادامه با اشاره به اینکه در سنت ما این تفکر وجود دارد که سبزه عید را ایرانی‌ها در روز ۱۳ فروردین به آب روان می‌سپارند، گفت: طبیعی است که انداختن سبزه سبز شده در نهر یا رودخانه‌ها کاری خوبی است چون گندم‌ها در کنار این آب‌ها سبز می‌شود و می‌تواند غذای پرندگان و آبزیان شود.
وی بابیان اینکه همه این سنت‌ها نشان می‌دهد که پیشینان ما در موضوعات محیط‌زیستی بسیار عاقلانه عمل می‌کردند، اظهار کرد: باید توجه داشته باشیم که کاشت سبزه در ایام عید خود یک حرکت محیط‌زیستی محسوب می‌شود و برای فرزندان خانواده به‌ویژه کودکان بسیار مفید و آموزنده است.
البرزی‌منش در پایان با اشاره به اینکه می‌توان به‌جای گندم، شاهی یا هر بذری که قابلیت مصرف داشته باشد کاشت، اظهار کرد: با همه این اوصاف باید توجه داشته باشیم که ما در کشوری زندگی می‌کنیم که متأسفانه دور زیر نان بسیار بالا است و اگر میزان دور زیر نان را با مقدار گندمی که برای سبز کردن سبزه استفاده می‌کنیم مقایسه کنیم متوجه می‌شویم که مخالفت با کاشت سبزه منطقی نیست.

تحلیل خبر

در روزهای اخیر نظرات بسیار اما متفاوت و حتی متناقض در مورد اینکه مردم در آستانه نوروز بنا بر آیین کهن کاشت سبزه، اقدام به بارور کردن بذر و دانه‌ی دیگرگونه‌های گیاهی کنند، شنیده و خوانده شد و جالب این‌که تمام این نظرها و پیشنهادها، از سوی کارشناسان در این زمینه مطرح و عنوان ‌شده است.
در این مورد چند نکته حائز اهمیت است که در ابتدا باید به ایجاد سردرگمی و بلاتکلیفی مردم در اثر این‌همه تناقض‌گویی اشاره کرد که مانند دیگر نظرات مخالف و متضاد در زمینه‌های دیگر در خروجی آن‌ها نتیجه‌ای جز بی‌اعتمادی و تردید جامعه نسبت به دیدگاه‌های تخصصی نخواهد بود چراکه در این مورد مردم با ارائه نظریه‌های علمی مواجه نمی‌شوند؛ بلکه مطالب و سخنان را از بیان و در نوشته‌های محرز و قطعی افرادی با عنوان کارشناس و متخصص از طریق رسانه‌های رسمی و معتبر می‌شنوند و می‌خوانند و آن‌ها را به‌منزله یک نسخه
درمانی می‌پندارند.
نکته دیگر این‌که هرگاه نظر و سلیقه شخصی با عنوان دیدگاه کارشناسی از رسانه‌های معتبر ارائه شود، بی‌تردید باید منتظر انواع و اقسام سوءاستفاده‌ها از این وضعیت و رشد قارچ‌گونه مراکز و واحدهای غیرمجاز و نامعتبر با عناوین گوناگونی در زمینه‌های طبی، بهداشتی، درمانی و... و همچنین بهره‌برداری‌های
سوء‌ سیاسی و اجتماعی بود. همان‌گونه که در دوران‌های مختلف پای میوه و صیفی را نیز به عالم سیاست‌بازی و سیاست‌زدگی نیز کشاند و بر زندگی اقشاری از جامعه به‌ویژه کشاورزان تأثیرات منفی گذاشت.
این‌که بعضی از آیین‌های کهن با حفظ حرمت آن‌ها، بنابر موقعیت و وضعیت روز و بر اساس منطق و استدلال دستخوش تغییرات شکلی شود امری پسندیده است؛ اما چنانچه باهدف اعمال سلیقه و القای نظرات شخصی و اهداف دیگر، با ادعای دیدگاه کارشناسی به خورد جامعه داده شود، پیامدهای بسیار مخربی را در بر خواهد
داشت.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « یادداشت / تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها