پنج شنبه 14 تیر 1403 7/4/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

دوشنبه 21 اسفند 1396 ، 52 : 12

کد خبر : 16627

از 0 نفر 0

کلیپ شرمساری

کلیپ شرمساری

این روزها کلیپی در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی درحال دست‌به‌دست شدن است...

این روزها کلیپی در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی درحال دست‌به‌دست شدن است که 15 دقیقه توهین به اقشار مختلف ازجمله پرستاران را به نمایش می‌گذارد. این کلیپ، گزیده‌ای از برنامه عیدانه‌ای است که دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی روز 14 اسفند برای دانشجویان تدارک دیده بود.
مجری این مراسم که یکی از کمدین‌هاست با الفاظی ناشایست، پرستاران، سربازان، دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی و مسافران ایرانی تایلند را دستمایه قرار داده، کسی که در مراسم روز پرستار امسال نیز رفتار و ادبیاتی مشابه را علیه پرستاران به نمایش گذاشته
بود.
ما البته کوشیدیم این موضوع مکتوم بماند، چون معتقدیم مسائل خلاف شئون اخلاقی هرچه کمتر منتشر شود و کمتر درباره‌اش صحبت شود، بهتر است؛ اما در مقام دفاع از شأن و جایگاه حرفه پرستاری اقداماتی را انجام داده‌ایم ازجمله نامه‌نگاری با معاونت هنری وزارت ارشاد با این احتمال که برگزارکنندگان این مراسم از این مرجع مجوز گرفته‌اند، تلاش برای گفت‌وگو با این کمدین یا مدیر برنامه‌هایش، گفت‌وگو با نماینده دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برای بررسی ابعاد مختلف موضوع و البته ثبت یک شکایت در مراجع قضایی.
من 30 سال است که عضوی از جامعه پرستاری هستم و نه از باب تعصبات صنفی بلکه بنا بر حقایق موجود، اطمینان می‌دهم پرستاران ازجمله پاک‌ترین گروه‌های اجتماعی هستند و مسائلشان بسیار کمتر از حتی بقیه گروه‌های علوم پزشکی است؛ اما کمبود پرستار به‌ویژه مردان پرستار واقعیتی انکار نشدنی است به‌طوری‌که 80 درصد پرستاران کشور را بانوان تشکیل می‌دهند و ناچار به بیماران مرد نیز خدمات می‌دهند که شاید ازنظر بخشی از جامعه موجه نباشد.
محمد شریفی مقدم
قائم‌مقام سازمان نظام پرستاری

تحلیل خبر

بی‌تردید بدون وجود فضای نقد آزاد، کشور هرگز به توسعه و تعالی نمی‌رسد، اما برداشت افراد از نقد نیز در درجه بالایی از اهمیت قرار دارد.
بین تحقیر، تمسخر و توهین تا نقد موشکافانه و ریزبینانه‌ای که با ارائه راهکار همراه باشد فاصله از زمین تا آسمان است.
شوربختانه در چند سال اخیر، پدیده خطرناک مجری‌محوری در برنامه‌هایی که به مناسبت‌های گوناگون اجرا و یا از رسانه ملی پخش می‌شود، غنای محتوا را قربانی حرافی و نسنجیده‌گویی‌هایی کرده که در موارد و مواقعی تنش‌ها و اعتراض‌های گسترده اجتماعی و حتی سیاسی را در پی داشته است.
اینکه یک یا دو ساعت برنامه‌ای با هر شکل و قالب و محتوایی پر شود و هیچ‌گونه بازدهی جز مشغولیات و تلخ‌خندهای مخرب و هدررفت میلیون‌ها ساعت وقت مخاطبان را در خروجی خود نداشته باشد، گناهی بزرگ و نابخشودنی و تجاوز و تعرض به حقوق عمومی محسوب می‌شود.
نکته قابل‌توجه در این زمینه این است که تحقیرها و توهین‌ها درست متوجه نقاط قوت اقوام، مردم شهرها و صنوف و اقشار مختلف شده که این امر ایجاد شک و شبهه می‌کند و این تصور را به‌وجود می‌آورد که با برنامه‌ریزی‌های تعیین‌شده این‌گونه حرافی‌ها و سم‌پاشی‌ها و نفرت‌پراکنی‌ها صورت می‌گیرد.
چند سال پیش یکی از به‌اصطلاح حضرات مجری در برنامه‌ای مناسبتی که شهرداری شیراز تدارک دیده بود، خصوصیات ارزنده و بارز شیرازی‌ها را به سخره گرفت که مورد اعتراض شدید اقشار جامعه واقع شد. خصوصیتی که از ژرف‌نگری و زندگی معقولانه و بنا بر نظر متخصصان علوم پزشکی و بهداشتی امروز، از استاندارد بودن سبک زندگی مردم این خطه دانش و ادب‌پروری حکایت دارد که در طول تاریخ توانسته‌اند چهره‌های شاخص و بی‌نظیری چون حافظ، سعدی، ملاصدرا و... را به جهانیان هدیه دهند.
همچنین در برنامه‌های دیگری نیز خصوصیات بارز و ارزنده اقوام گوناگونی که سرمایه‌های اصلی ایران عزیز هستند نیز مورد تعرض قرار می‌گیرد که این وضعیت لزوم بررسی، تحقیق و تفحص در این زمینه به دلسوزان و عاشقان میهن سرافرازمان را گوشزد می‌کند.
اما افرادی که سرمایه‌های ارزشمند اجتماعی کشور سربلند ما را دانسته و یا ندانسته نشانه گرفته‌اند باید بدانند مانند همیشه تاریخ به اندیشمندی و فرهیختگی فارسیان، دلاورمردی‌های قوم کرد، بی‌آلایشی‌های قوم لر، تلاشگری و سخت‌کوشی قوم ترک، مقاوم بودن و خستگی‌ناپذیری اقوام سیستانی و بلوچ، مهرورزی‌های ترکمن‌ها و در یک‌کلام تمام اقوام و اقشار گران‌سنگ هم‌وطن خود می‌بالیم و افتخار می‌کنیم و اجازه نداده و نخواهیم داد این سرمایه‌های عظیم کشورمان مورد خدشه و تعرض واقع شوند.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « یادداشت / تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها