جمعه 15 تیر 1403 7/5/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

سه شنبه 22 اسفند 1396 ، 05 : 12

کد خبر : 16632

از 0 نفر 0

نبود پزشک متخصص در تعطیلات نوروزی لطفاً در تعطیلات بیمار نشوید!

نبود پزشک متخصص در تعطیلات نوروزی لطفاً در تعطیلات بیمار نشوید!

پزشکان هم درست مثل مردم عادی حق دارند به تعطیلات بروند، این مسئله غیرقابل‌انکار است،‌ اما...

پزشکان هم درست مثل مردم عادی حق دارند به تعطیلات بروند، این مسئله غیرقابل‌انکار است،‌ اما بدیهی است که بیماری تعطیلی نمی‌شناسد و دراین‌بین برخی بیماران اگر به‌موقع درمان نشوند، دچار آسیب‌های جبران‌ناپذیری می‌شوند،‌ به همین دلیل است که ترس از نبود پزشک متخصص به یکی از دغدغه‌های شهروندان در تعطیلات طولانی نوروز بدل شده است.
به گزارش جام‌جم، نبود پزشک در روزهای تعطیل در شهرستان‌ها نمود بیشتری دارد و رفتن پزشکان متخصص به سفر، گاه باعث دردسر بیماران و خانواده‌هایشان می‌شود، چون آن‌ها نیز باید رنج سفر به شهرهای بزرگ را ازجمله پایتخت به جان بخرند. این در حالی است که رسیدگی به‌سلامت مردم نیازی همیشگی است و تأمین این نیاز انتظار غیرقابل‌انکار از سوی مردم است و نباید در هیچ زمان و مکانی خدمات سلامت به مردم دچار وقفه شود. نوک پیکان انتقاد در این روزها به سمت مراکز خصوصی است، چراکه هیچ ابزار قانونی برای اجبار این مراکز برای خدمت‌رسانی در روزهای تعطیل وجود ندارد، هرچند قاسم جان‌بابایی، معاون درمان وزارت بهداشت می‌گوید 50 درصد مراکز خصوصی و خیریه آمادگی ارائه خدمات درمانی را در ایام نوروز دارند.

تحلیل خبر

به‌طورمعمول دولت‌ها و حاکمان برای ایام تعطیل به‌ویژه این‌که به‌نسبت طولانی باشد درزمینه‌های مختلف برنامه‌ریزی‌های لازم را صورت می‌دهند و در این رابطه مشاغلی که ادامه فعالیت آن‌ها ضروری است، بنابر تعهدات صنفی و شغلی خود در طول تعطیلات ملزم به ارائه خدمت می‌شوند.
ازجمله این صنوف که بسیار زحمتکش و سخت‌کوش در تمام طول سال خدمات ارزنده‌ای را به مردم ارائه می‌دهند، نانوایان هستند که الزاماً باید در ایام نوروز به فعالیت خود ادامه دهند، درغیراین‌صورت مورد بازخواست و مؤاخذه قرار می‌گیرند و مشمول جرائم مربوطه نیز خواهند شد؛ اما اقشاری مانند پزشکان که حضور و خدمات آنان در تعطیلات جنبه حیاتی دارد، به‌اصطلاح از هفت‌دولت آزادند و در این زمینه هیچ‌گونه تعهدی ندارند. هرچند که خدمات گران‌بهای این قشر شریف بر کسی پوشیده نیست؛ اما خدمات‌رسانی آنان در ایام تعطیل نیز باید مانند دیگر مشاغل با برنامه‌ریزی‌های لازم اجباری و الزامی باشد چراکه این امر مهم به حیات و زندگی مردم بستگی دارد و قابل‌چشم‌پوشی نیست.
همان‌گونه که بروز آتش‌سوزی و حوادث دیگر از قبل خبر نمی‌کند، بیماری‌ها نیز هرچند قابلیت پیشگیری دارند؛ اما قابل پیشگویی نیستند و هرلحظه می‌توانند به سراغ انسان بیایند و او را از پای درآورند.
چه بسیار از ناخوشی‌ها در زمان به‌اصطلاح طلایی (گلدن تایم) و در یک فرصت محدود قابل دفع و رفع است که در صورت گذر از زمان معین، قابلیت از پای درآوردن و یا معلول کردن اشخاص در تمام طول عمر را دارند.
البته ذکر این نکته به معنا و مفهوم آن نیست که این‌گونه مشاغل نباید زمان مرخصی و ایام فراغت و تفریح داشته باشند؛ بلکه برعکس بنابر توصیه خود پزشکان عزیز ضروری است که تمام اقشار فرصت‌هایی را برای گذران این اوقات در اختیار گیرند و حتی اغلب بر اجباری شدن استفاده از مرخصی‌های لازم تأکید دارند.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها