پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403 4/25/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

شنبه 26 اسفند 1396 ، 41 : 12

کد خبر : 16647

از 0 نفر 0

مشاور رئیس‌جمهوری: پروژه‌های سودآور در بافت‌های فرسوده تعریف شود

مشاور رئیس‌جمهوری: پروژه‌های سودآور  در بافت‌های فرسوده  تعریف شود

مشاور رئیس‌جمهوری در امور هماهنگی نوسازی بافت‌های فرسوده گفت: لازم است پروژه‌های سودآور برای بازآفرینی بافت‌های فرسوده شهری تعریف شود که بخش خصوصی راغب به سرمایه‌گذاری در این مناطق باشد...

مشاور رئیس‌جمهوری در امور هماهنگی نوسازی بافت‌های فرسوده گفت: لازم است پروژه‌های سودآور برای بازآفرینی بافت‌های فرسوده شهری تعریف شود که بخش خصوصی راغب به سرمایه‌گذاری در این مناطق باشد.
به گزارش ایرنا، اکبر ترکان در جلسه ستاد بازآفرینی شهری در شیراز افزود: بخش بزرگی از بافت فرسوده شهری در اغلب شهرهای کشور تاریخی و یا در حاشیه شهرها قرار دارد و محلاتی است که بدون اصول شهرسازی و ایمنی لازم ساخته‌شده که از ابتدا مبنای آن مطالعه شده نبوده و این بافت‌ها درحال حاضر کارآمد نیستند.
مشاور رئیس‌جمهوری ادامه داد: نسبت جمعیت روستایی به شهری با ابتدای انقلاب تفاوت زیاد کرده و جمعیت روستایی به دلیل اینکه ظرفیت اقتصاد روستا ثابت مانده رشد نداشته و متأسفانه اضافه جمعیت روستا به شهرها مهاجرت کرده است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به بافت فرسوده و حاشیه‌نشینی در شیراز پرداخت و گفت: درحال حاضر جمعیت زیادی از حاشیه‌نشین‌های کلان‌شهر شیراز در 43 روستای اطراف حریم این شهر ساکن شده و این روستاها نیز علیرغم نداشتن زیرساخت مناسب مهاجرپذیر شده‌اند.
ترکان کیفیت زندگی حاشیه‌نشین‌ها را کمتر از متوسط رفاه در کشور دانست و افزود: در میان 11 میلیون نفر جمعیت حاشیه‌نشین کشور حدود یک و نیم میلیون نفر دانش‌آموز وجود دارد که متأسفانه این افراد در مرکز فقر کشور رشد می‌یابند.
ترکان اظهار کرد: اولویت شخص رئیس‌جمهوری بر این است که کیفیت زندگی این افراد ارتقا پیدا کند که این هدف می‌تواند در مدل‌های مختلفی نظیر اصلاح بافت و یا اقتصادی کردن این مناطق حاصل شود که در شیراز این کار انجام‌شده و اصلاح بخشی از بافت فرسوده این شهر صورت گرفته است.
وی ادامه داد: لازم است به همه ابعاد معیشت مردم در بافت فرسوده شهری توجه شود و هنر مسئولان این است که این اهداف اقتصادی را تعریف کنند.
مشاور رئیس‌جمهوری بیان کرد: مسئولان باید در نوسازی و بازسازی بافت‌های فرسوده مدل‌هایی تعریف کنند که این کسب‌وکارها در این مناطق سودآور شود و قطعاً در پی آن مردم و سرمایه‌گذارها مشارکت خواهند کرد.
وی با اشاره به روستاهای حریم شهرها که جمعیت قابل‌توجهی حاشیه‌نشین را در خود جای‌داده گفت: می‌توان برای هرکدام از این روستاها در حوزه‌ای خاص کسب‌وکار جدید تعریف کرد که معیشت مردم این مناطق و شرایط معیشتی آن‌ها نیز بهبود
یابد. ترکان بیان کرد: کسب‌وکارهایی مانند مبل‌سازی و پرده‌دوزی و... را می‌توان در قالب صنایع‌دستی محسوب و از این مشاغل نیز حمایت کرد.

تحلیل خبر

میزان ندانم‌کاری‌ها و ناآگاهی‌هایی که موجب خسارت‌های سنگین به شهرها و کلان‌شهرها شده و ناشی از ضعف‌ مدیریت‌ها بوده، کم نیست که ازجمله آن‌ها می‌توان به بی‌توجهی، تخریب و ناکارآمد کردن بافت‌های تاریخی و قدیمی اشاره کرد.
بخش اصلی و محوری شهرها که درواقع شناسنامه آن‌ها محسوب می‌شود، در طول سال‌ها با عنوان «بافت فرسوده»، موردتهاجم بی‌رحمانه متعصبانی که با هزینه‌کرد باورهای پاک مردم کمر به نابودی هویت کلان‌شهرهایی مانند شیراز بسته و همچنین مهاجران و مهاجمانی که هسته اصلی شهرها را به سکونتگاه‌های غیرمجاز مبدل کرده‌اند قرارگرفته و علاوه‌بر آن قربانی نگاه‌های یک‌سونگر و محدود مدیرانی شده که فقط به دوران کوتاه عمر مدیریتی خود می‌اندیشیده‌اند و در ذهن و فکرشان موضوعیت آینده‌نگری و حفظ و حراست از ارزش‌های والای این بافت‌ها نمی‌گنجیده است.
امروز نجات بافت اصلی و محوری شهرها و کلان‌شهرها ازجمله وظایف قطعی و مسلم مسئولان شهری، استانی و کشوری است که با ارائه طرح و برنامه‌های شدنی و عملیاتی، به این بخش ارزنده و سرمایه‌ای، ارزش افزوده دوباره دهند و آن را کارآمد کنند تا در سرمایه‌گذاران و همچنین مردم اصیل، انگیزه زندگی در این بافت‌ها زنده شده و هویت ازدست‌رفته آن‌ها نیز بازیابی و بازآفرینی شود.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها