پنج شنبه 14 تیر 1403 7/4/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

شنبه 25 فروردین 1397 ، 45 : 12

کد خبر : 16690

از 0 نفر 0

معاون استاندار فارس: بازنگری ملی در مدل سفرهای داخلی ایجاد شود

معاون استاندار فارس: بازنگری ملی در مدل سفرهای داخلی  ایجاد شود

معاون گردشگری و امور زائرین استانداری فارس بابیان اینکه مدل فعلی سفر مشکلاتی را در کشور به‌ویژه در ایام نوروز ایجاد کرده است، گفت: باید در سطح ملی بازنگری در مدل سفرهای داخلی ایجاد شود و برخی سیاست‌گذاری‌ها در این زمینه تغییر کند...

معاون گردشگری و امور زائرین استانداری فارس بابیان اینکه مدل فعلی سفر مشکلاتی را در کشور به‌ویژه در ایام نوروز ایجاد کرده است، گفت: باید در سطح ملی بازنگری در مدل سفرهای داخلی ایجاد شود و برخی سیاست‌گذاری‌ها در این زمینه تغییر کند.
محمدابراهیم فروزانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا به بحث مدیریت سفرهای نوروزی در نوروز 1397 اشاره کرد و افزود: این مدیریت یک کار سنگین میان بخشی بود که بخش‌های مختلف استان را درگیر کرد.
وی ادامه داد: برای برنامه‌ریزی سفرهای نوروزی حدود پنج جلسه ستاد خدمات سفر استانی برگزار شد و در کمیته‌های مختلف برنامه‌ریزی لازم در سطح استان صورت گرفت.
معاون گردشگری و امور زائرین استانداری فارس گفت: همه برنامه‌ریزی‌ها باعث شد نوروز را با درجه مقبولیت نسبتاً بالایی، پشت سربگذاریم، به‌جز در بخش مرتبط با ترافیک و تردد در جاده‌های بین‌راهی که مسبوق به سابقه است و شرایط خاصی دارد، طرح نوروزی 1397 را بدون مشکل خاصی و با خدمات‌رسانی مطلوب درشان استان بزرگ و توریستی فارس اجرا کردیم.
فروزانی همچنین از شهرداران، دهیاران، نیروی انتظامی، پلیس راهور، دستگاه‌های امنیتی، جمعیت هلال‌احمر استان، سازمان اوقاف و امور خیریه، اداره حمل‌ونقل و پایانه‌ها، بخش درمان و بهداشت، شبکه اورژانس و بخش‌های فرهنگی که در ایام نوروز خدمات مطلوبی به مسافران و گردشگران ارائه کردند تشکر کرد.
وی در ادامه با تقدیر از تلاش‌های سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری و اداره کل فرهنگ و ارشاد استان فارس در ایام نوروز اضافه کرد: حدود 9 هزار ساعت برنامه فرهنگی در ایام نوروز در سطح استان برگزار شد.
معاون گردشگری و امور زائرین استانداری فارس گفت: آمار دریافتی از نظرسنجی‌های صورت گرفته حکایت از رضایت بالای مسافران و گردشگران نوروزی به‌خصوص در اماکن تاریخی و گردشگری دارد.
فروزانی بیان اینکه میزان پذیرش بالایی حتی فراتر از ظرفیت در اماکن تاریخی و گردشگری داشتیم گفت: بیشترین بازدید مربوط به حرم مطهر حضرت احمد بن موسی شاه‌چراغ(ع) بود و پس‌ازآن مجموعه حافظیه، تخت جمشید و پاسارگاد بیشترین بازدیدها را به خود اختصاص دادند.
وی در ادامه بازرسی‌های صورت گرفته توسط تیم‌های بازرسی دستگاه‌های مختلف در ایام نوروز اشاره کرد و گفت: بازرسی‌ها از سوی اداره کل صنعت، معدن و تجارت، نظارت اصناف بر بازار، نظارت‌ها توسط بخش‌های متمرکز در استانداری و سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری را در ایام نوروز شاهد بودیم و بخش خصوصی نیز همکاری خوبی داشت.
معاون گردشگری و امور زائرین استانداری فارس بیان کرد: آموزش‌وپرورش و شهرداری‌ها در بحث اقامت همکاری گسترده‌ای داشتند و سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری و داوطلبان جمعیت هلال‌احمر استان نیز در بحث اطلاع‌رسانی اقدامات خوبی انجام دادند.
فروزانی افزود: داوطلبان جمعیت هلال‌احمر همچنین در بحث برپایی خیمه‌های نماز در کنار مساجد و بقاع متبرکه اقداماتی خوبی در ایام نوروز انجام دادند که از آنان تشکر می‌کنیم.
وی ادامه داد: به‌جز رشدی که متأسفانه در بخش تصادفات جاده‌ای وجود داشت نوروز خوبی داشتیم، رشد تصادفات جاده‌ای نیز جای تحلیل دارد که بخش عمده آن به مدل سفر برمی‌گردد.
معاون گردشگری و امور زائرین استانداری فارس گفت: تعطیلات نوروزی بسیار طولانی است، فارس جزو پنج استان پرتردد کشور است که از این پنج استان چهار استان در قسمت شمالی کشور قرار دارند و در جنوب کشور تنها فارس جزو استان‌های پرتردد است.

تحلیل خبر

در آخرین شماره سال گذشته روزنامه و همچنین در شماره ۲۲۰۴ پانزدهم فروردین‌ماه جاری در تحلیل خبرهای مربوط به سفرهای نوروزی و حواشی آن، به موضوع مهم و حیاتی «مدیریت سفر» و جلوگیری از بروز تراکم آن در چند روز ابتدایی سال و وقوع تصادفات بسیاری که آمار تلفات جاده‌ای را هرساله بالا و بالاتر می‌برد پرداختیم و بر ضرورت ایجاد یک عزم همگانی برای تغییر در سبک مسافرت تأکید کردیم.
خوشبختانه در اظهارات معاون گردشگری و امور زائرین استانداری فارس در این خبر، به نکاتی اشاره شده است که پیش‌ازاین در تحلیل‌های ما آمده است؛ اما آنچه مورد سؤال واقع می‌شود این است که سرانجام «بایدها» توسط چه کسانی تحقق می‌یابد و در مقام عمل و اقدام از سوی چه افرادی ارائه خواهد شد. این‌که مسئولان تنها به بیان مشکلات و بایدها بپردازند و از راهکارهای عملی و گزارش اقدامات لازم، خبری در دست نباشد، توقف و درجا زدن و ادامه وقایع ناخوشایند و آسیب‌های جبران‌ناپذیر را در پی خواهد داشت.
در زمینه سفر و مسافرت و سبک برگزیده اکثر هم‌وطنان ما و انتخاب فقط چند روز اول سال برای این منظور و پیامدهای مرگبار آن،  تمام ارگان‌ها، سازمان‌ها و رسانه‌ها اعم از دولتی و غیردولتی وظیفه و مسئولیت دارند و در این میان جای خالی «هماهنگ‌کننده» و رابطی که توان هم‌افزایی ظرفیت‌های رها شده را داشته باشد خالی است.
این نوع سبک سفر، هم تراکم هولناک ترافیک را ایجاد می‌کند و مدام به آمار جانباختگان در تصادفات جاده‌ای می‌افزاید و هم از تولید درآمدهای پایدار گردشگری در چهارفصل سال جلوگیری می‌کند و آن را از رونق می‌اندازد که امیدواریم سرانجام روزی شاهد و ناظر وجود مدیریت جامع سفر در کشور باشیم.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « یادداشت / تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها