پنج شنبه 14 تیر 1403 7/4/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

یکشنبه 26 فروردین 1397 ، 26 : 12

کد خبر : 16696

از 0 نفر 0

برگزاری جشن برداشت گندم در جنوب فارس؛ تولید 0.7 کیلوگرم محصول به ازای هزار لیتر آب در ایران

برگزاری جشن برداشت گندم در جنوب فارس؛ تولید 0.7 کیلوگرم محصول به ازای هزار لیتر آب در ایران

رئیس جهاد کشاورزی استان فارس گفت: درحالی‌که کشورهای توسعه‌یافته به ازای هر هزار لیتر آب 1.5 کیلوگرم محصول کشاورزی تولید می‌کنند، در ایران به ازای هزار لیتر آب، تنها 0.7 کیلوگرم محصول تولید می‌شود!...

رئیس جهاد کشاورزی استان فارس گفت: درحالی‌که کشورهای توسعه‌یافته به ازای هر هزار لیتر آب 1.5 کیلوگرم محصول کشاورزی تولید می‌کنند، در ایران به ازای هزار لیتر آب، تنها 0.7 کیلوگرم محصول تولید می‌شود!
به گزارش روزنامه طلوع به نقل از روابط عمومی جهاد کشاورزی فارس، محمدمهدی قاسمی در مراسم جشن شکرگزاری و آغاز برداشت گندم در جنوب فارس گفت: برای رفع مشکل باید به دنبال افزایش بهره‌وری با مدیریت کشاورزی باشیم.
قاسمی اضافه کرد: برای بهره‌مندی بیشتر کشاورزان از علم و دانش کارشناسان و تسریع در رفع مشکلات، مناطق روستایی پهنه‌بندی و یک کارشناس به‌عنوان مدیر به هر پهنه اختصاص داده شد، هر مدیر پهنه باید تعامل خوبی با کشاورزان داشته و پاسخگوی مشکلاتشان باشد.
او با اشاره به اینکه برای اولین بار در ایران، در هر مرکز خدمات یک محقق معین برای پاسخگویی علمی به مشکلات معرفی‌شده است، گفت: به دلیل برداشت بی‌رویه از منابع آبی در برخی از مناطق استان فارس بیلان آب منفی است.
قاسمی بابیان اینکه آبیاری تحت‌فشار بهره‌وری از آب را حداقل تا سه برابر بالاتر می‌برد و ۸۵ درصد از هزینه اجرای آبیاری نوین به‌صورت یارانه بلاعوض به بهره‌برداران پرداخت می‌شود، تصریح کرد: انتظار داریم با توجه به شرایط خشک‌سالی،‌ شاهد آبیاری سنتی در هیچ مزرعه‌ای نباشیم.
رئیس جهاد کشاورزی فارس گفت: با آبیاری تیپ در گندم میزان مصرف کشاورزان ۴ هزار مترمکعب است، درروش سنتی دو برابر این میزان مصرف می‌شود؛ حال‌آنکه درکشت گلخانه‌ای ۵ تا ۱۵ برابر افزایش بهره‌وری آب را شاهد هستیم؛ بنابراین ارزان‌ترین تسهیلات با اولویت گلخانه به بهره‌برداران پرداخت می‌شود.
قاسمی گفت: تسهیلات توسعه روستایی با بهره شش درصد و اولویت اول گلخانه است؛ اولویت بعدی این سازمان در پرداخت تسهیلات صنایع تبدیلی، تکمیلی، بسته‌بندی فرآوری و سایر محصولات خواهد بود.
رئیس جهاد کشاورزی فارس همچنین گفت: سهمی از اعتبارات تخصیصی صندوق توسعه ملی جهت آبخیزداری به شهرستان مهر و منطقه دار المیزان تخصیص داده‌شده است.
نماینده مردم شهرستان‌های مهر و لامرد در مجلس شورای اسلامی نیز، گفت: کشت بی‌رویه در سال‌های گذشته استان فارس را با خشک‌سالی مواجه
کرد.
محسن علوی خاطرنشان کرد: اگرچه صنعتی شدن استان یک ضرورت محسوب می‌شود اما کشاورزی و تأمین نیازهای اولیه زندگی از ضرورت‌ها و بسیار مهم‌تر از صنعت است.
بر اساس این گزارش، جشن شکرگزاری و آغاز برداشت گندم در روستای دار المیزان بخش اسیر از توابع شهرستان مهر در جنوب استان فارس برگزار
شد.

تحلیل خبر

بحران آب و وقوع خشک‌سالی چند سالی بر سر زبان‌ها افتاده است، به‌نحوی‌که هم سازمان‌های مردم‌نهاد و هم کشاورزان و باغداران و هم مسئولان ذی‌ربط و غیر ذی‌ربط دراین‌باره مدام به مرثیه‌سرایی پرداخته و می‌پردازند. در این زمینه گاهی نیز بعضی از راهکارها برای نجات یافتن از خطرهای تهدیدکننده این پدیده هراس‌انگیز ارائه می‌شود؛ اما چه ارگان و نهاد و سازمانی باید درصحنه عمل و اقدام، نجات‌بخش کشور از بحران موجود باشد، هنوز برای مردم روشن نشده و ابهامات گوناگون همواره اذهان عمومی را به اسارت خود گرفته است.
مسئول جهاد کشاورزی استان نیز در هر فرصتی که پیش آید نسبت به خطرات خشک‌سالی هشدار می‌دهد و بایدونبایدها در این مورد را گوشزد می‌کند. گویی فرد و افرادی باید از آسمان بیایند و طرح‌های مقابله با خشک‌سالی را اجرایی کنند. رفع مشکلاتی مانند کشاورزی با روش‌های غرقابی، کشت‌های بسیار آب‌بری مانند برنج، هندوانه و... در نقاطی از فارس، بی‌توجهی به باغ‌ها و متمرکز شدن در کشت‌های دوره‌ای و... ازجمله مسائلی است که سازمان‌ها و ارگان‌ها منتظر مانده‌اند تا دیگرانی پیدا شوند و آن‌ها را حل‌وفصل کنند!
ترسالی‌های گذشته را به‌خوبی به خاطر دارم که درعین‌حال غنی بودن ذخایر آبی کشور، نسبت به واردات آب مجازی و خرید محصولات کشاورزی آب‌بر، اقدام می‌شد تا از این مایه حیات استفاده بهینه شود؛ اما امروز از زبان مسئول جهاد کشاورزی استان می‌شنویم که «در ایران به ازای هزار لیتر آب، تنها 0.7 کیلوگرم محصول تولید می‌شود!» و هنوز مشخص نشده است که برای رهایی از چنگال خشک‌سالی باید دست به دامان چه کسی شد؟!


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « یادداشت / تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها