جمعه 15 تیر 1403 7/5/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

چهار شنبه 29 فروردین 1397 ، 04 : 13

کد خبر : 16711

از 0 نفر 0

معاون مالی و اقتصادی شهردار شیراز: شهرداری شیشه‌ای بسترساز اعتماد مردم است

معاون مالی و اقتصادی شهردار شیراز: شهرداری شیشه‌ای بسترساز اعتماد مردم است

معاون مالی و اقتصادی شهردار شیراز با تأکید بر لزوم نهادینه شدن نظام شفاف‌سازی مالی، تبیین الگوی شهرداری شیشه‌ای را یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر جهت اعتمادسازی عمومی و مصداق بارز پاسخگویی به مردم عنوان  کرد...

معاون مالی و اقتصادی شهردار شیراز با تأکید بر لزوم نهادینه شدن نظام شفاف‌سازی مالی، تبیین الگوی شهرداری شیشه‌ای را یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر جهت اعتمادسازی عمومی و مصداق بارز پاسخگویی به مردم عنوان  کرد. به گزارش روزنامه طلوع به نقل از روابط عمومی شهرداری شیراز، محمدحسن اسدی گفت: امروزه مفهوم پاسخگویی در ادبیات مالی جایگاه ویژه‌ای دارد؛ درخواست‌های فزاینده باهدف روشنگری مباحث مالی و عملکردی نهادهای شهری از سوی شهروندان، بیانگر گرایش جهانی به‌سوی تبیین الگوی شهرداری شیشه‌ای است. او تصریح کرد: بر اساس الگوی شهرداری شیشه‌ای، هرچه فرآیند شفاف‌سازی نهادهای شهری، روشن‌تر و نظارت شهروندان بر نظام مالی و عملکردی شهرداری‌ها محسوس‌تر باشد، امکان اتخاذ تصمیمات آگاهانه و بهبود فرآیندهای مالی بیشتر شده و احتمال هنجارهای نامتعارف کاهش می‌یابد.
اسدی اضافه کرد: در نگاه کلی، مفهوم شفافیت مالی در الگوی شهرداری شیشه‌ای به معنی دسترسی نامحدود، بی‌واسطه و آزدانه به اطلاعات اتکاپذیر در خصوص عملکرد دوره‌ای شهرداری و موقعیت مالی آن و همچنین فرصت‌های مشارکت و سرمایه‌گذاری، راهبری‌ها، سیاست‌ها، اهداف و ریسک‌های واحدهای تابعه است؛ فرآیندی که گشودگی نظام گزارش دهی و آسان‌سازی قابلیت درک عملکردهای داخلی را برای استفاده شهروندان فراهم می‌کند.
او که معتقد است شفاف‌سازی مالی در شهرداری‌ها، صرفاً به معنی پاسخگویی در خصوص مصرف منابع نیست، گفت: کارآیی فرآیندها و اثربخشی مصرف منابع و اهداف مصوب نیز باید موردتوجه قرار گیرد.
اسدی اضافه کرد: به‌عنوان‌مثال برای اثبات کارایی مصرف منابع مالی؛ محاسبه بهای تمام‌شده کالا و خدمات، ثبت گزارش دارایی در فرآیند ارائه خدمات شهری و تخصیص آن به بهای تمام‌شده امری اجتناب‌ناپذیر است.
او حجم گسترده‌ای از گردش‌های مالی را مربوط به شهرداری‌ها دانست و گفت: در سال‌های اخیر تلاش شهرداری شیراز بر این اصل استوار بوده تا در مسیری گام بردارد که اولاً انضباط مالی در تمام سازمان‌ها و مجموعه‌های مربوطه حاکم شود و ثانیاً شفافیت مالی در مفهوم صداقت، راستی آزمایی و قابلیت درک آسان عملکردها و فرآیندهای مالی برای مخاطبین، کاملاً شفاف و قابل‌احصا باشد. اسدی تصریح کرد: شفافیت مالی در قالب تبیین الگوی شهرداری شیشه‌ای می‌تواند ضمن اعتمادسازی عمومی و تغییر نوع گفتمان، تقویت روابط میان نهادهای پاسخگو و شهروندان و نیز همراهی و مشارکت طیف وسیعی از مخاطبین را به همراه داشته باشد و الزام به پاسخگویی و مسئولیت‌پذیری مدیران را ایجاب و نهادینه کند. این مقام مسئول، اتخاذ چنین سبکی در مدیریت شهری را موجب مشارکت‌پذیری شهروندان و جلب اعتماد صاحبان سرمایه دانست و گفت: تعهد به شفافیت، الزام به پاسخگویی و پرهیز از مناسبات نامتعارف، مستلزم کاربست راهکارهایی است که فرهنگ شفافیت را از مدلی صرفاً ذهنی به مدلی تجسمی و عینی تبدیل کند.
معاون شهرداری شیراز گفت: در این راستا پیش‌بینی و به‌روزرسانی سامانه جامع اطلاعات ناظر بر مقررات شهر، قوانین و مقررات مصوب شورای اسلامی شهر، بخشنامه‌ها، دستورالعمل‌ها، پیش‌بینی و بروز رسانی سامانه جامع معاملات، اطلاعات ناظر بر مناقصه و مزایده‌ها، معاملات خرد و کلان، شرایط پیمانکاران، انتشار مفاد و مصارف بودجه و گزارش‌های مربوط به تفریق آن، تدوین و انتشار گزارش عملکردی ماهیانه، فصلی و سالانه شورای اسلامی شهر و شهرداری، انتشار عمومی فهرست اموال و دارایی‌های شهر، معرفی فرصت‌ها، خط‌مشی‌ها و سیاست‌های اتخاذشده، نظارت بر عملکرد مدیران شهری و نمایندگان شورا، یکپارچه‌سازی اقدامات، همچنین ایجاد و بروز رسانی فرآیندهای اداری استخدامی و... ازجمله راهکارهای تبیین الگوی شفاف‌سازی در مدیریت شهری است که باید با رویکردی فعال و فراتر از تکلیف به‌عنوان باوری استراتژیک در سیاست‌گذاری‌ها لحاظ شود.

تحلیل خبر

امروزه مسئولان حتی در کشورهای توسعه‌نیافته و یا درحال‌توسعه، بنابر امکاناتی که فناوری‌های روز در اختیار مردم قرار داده‌، چه بخواهند و چه نخواهند، در اتاق شیشه‌ای هستند و عملکرد آنان همواره از سوی مردم رصد و مورد دیدبانی و سنجش واقع می‌شود.
امروزه شهروندان آگاه شهرها و کلان‌شهرها، به‌خوبی تفاوت بین مسئولان شعارپیشه را با مدیران عرصه اقدام و عمل تمیز می‌دهند و به‌قول‌معروف گوش‌ها از ادعاها و شعارهای حیرت‌انگیز پرشده است.
شفافیت و یا پرده‌پوشی عملکرد دستگاه‌های خدمات‌رسان، ارگان‌ها، نهادها و اداره‌ها، به هنگام مراجعه ارباب‌رجوع به آن‌ها و مطالبه‌گری آنان و همچنین آزادی عمل رسانه‌ها در پرسشگری‌های واقعی و راستین، به‌روشنی آشکار می‌شود.
امروزه چگونگی به‌کارگیری و استخدام نیروی انسانی در مجموعه‌های حاکمیتی، نشانگر میزان شفافیت این مجموعه‌هاست و به‌هیچ‌عنوان دیگر مردم ادعای شفاف بودن را جز با سنجش ملاک‌ها و معیارهای قانونی و منطقی نمی‌پذیرند و باور نمی‌کنند.
آویزان شدن مسئولان به جناح‌های سیاسی در زمان قدرت یافتن و رویگردانی از آن‌ها به هنگام واگذاری قدرت، امروزه به بهترین شاقول در دست مردم برای محک‌زدن مدیران و مسئولان مبدل شده است.
همچنین ادعاهای جناح‌های سیاسی مبنی بر پایبندی به دموکراسی و اعتقاد به استفاده از توانمندی‌های تمام افراد جامعه، درصحنه عمل برای مردم شفاف و آشکار شده و می‌شود و دیگر هیچ شهروندی در این زمینه شعار و ادعا را ملاک تشخیص خود قرار نمی‌دهد.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها