جمعه 31 فروردین 1403 4/19/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

جمعه 31 فروردین 1397 ، 05 : 13

کد خبر : 16715

از 0 نفر 0

کدام خودروها امسال معاینه فنی می‌شوند؟

کدام خودروها امسال معاینه فنی  می‌شوند؟

پلیس راهنمایی و رانندگی موظف به اعمال قانون خودروهایی است که بر اساس قانون، باید گواهینامه معاینه فنی اخذ کنند؛ اما کدام خودروها ملزم به اخذ این گواهینامه هستند؟

پلیس راهنمایی و رانندگی موظف به اعمال قانون خودروهایی است که بر اساس قانون، باید گواهینامه معاینه فنی اخذ کنند؛ اما کدام خودروها ملزم به اخذ این گواهینامه هستند؟
به گزارش جام جم آنلاین از تسنیم، بر اساس اعلام پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا با توجه به قانون الزامی بودن اخذ گواهی معاینه فنی خودروها، امسال 3 گروه از خودروها باید برای دریافت معاینه فنی اقدام کنند.
طبق قانون خودروهای سواری تولید داخل و خارجی که سن آن‌ها بیش از 4 سال باشد ملزم به اخذ گواهینامه معاینه فنی هستند.
بر اساس این گزارش، مالکان خودروهای تولید داخل به سال ساخت 1392 و ماقبل آن، خودروهای وارداتی سال 2013 و ماقبل آن و همچنین خودروهای عمومی سال 1395 و ماقبل از آن در سال جاری باید گواهی معاینه فنی وسیله نقلیه خود را اخذ
کنند. پلیس راهنمایی و رانندگی موظف است خودروهای مذکور را که فاقد گواهینامه معاینه فنی هستند اعمال قانون کنند.

تحلیل خبر

بی‌تردید معاینه فنی دقیق و اصولی خودروها مزایای بسیاری دارد که ازجمله آن‌ها می‌توان به کاهش آلودگی هوا و پایین آمدن چشمگیر مصرف سوخت اشاره کرد؛ اما آیا به‌راستی نحوه و چگونگی معاینه فنی خودروها با استانداردهای قابل‌قبول صورت می‌گیرد و یا تنها به ابزاری برای جمع‌آوری پول مبدل شده و جنبه نمایشی دارد؟، موضوعی است که باید موردبررسی کامل قرار گیرد.
از سوی دیگر در مورد معاینه فنی خودروها همواره این سؤال مطرح است که چنانچه خودروهای با عمر بیش از چهار سال ملزم به ارائه گواهی تست معاینه فنی به پلیس راهور هستند، پس چرا در سطح معابر و خیابان‌ها هنوز خودروهایی با ظاهری که به‌روشنی حکایت از نداشتن این گواهی دارد تردد می‌کنند و به آلودگی‌های هوا و صدا در شهرها می‌افزایند؟
موضوع دیگری نیز که همچنان در ابهام باقی مانده و دستخوش تغییرات متعدد سلیقه‌ای در ادوار مختلف شده، اولویت تعویض خودروهای فرسوده و از عمر مفید گذشته است که در یک دوره تا حدودی جدی و حیاتی انگاشته و در دوره‌ای دیگر، به فراموشی سپرده شد. در مورد تبدیل‌به‌احسن کردن تاکسی‌های فرسوده نیز به‌نحوی اقدام شد که تاکسیدار و تاکسیران را به ورشکستگی می‌کشاند، چراکه باید بیشتر درآمد خود را برای پرداخت اقساط ماهانه هزینه کند که این روند در زندگی او سال‌های سال به‌طول
می‌انجامد.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها