جمعه 15 تیر 1403 7/5/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

دوشنبه 17 اردیبهشت 1397 ، 42 : 12

کد خبر : 16788

از 0 نفر 0

حفاظت منابع طبیعی فارس از گیاهان دارویی برداشت ممنوع

حفاظت منابع طبیعی فارس از گیاهان دارویی  برداشت ممنوع

منابع طبیعی فارس از گیاهان دارویی فارس حفاظت جدی می‌کند ازاین‌رو برداشت این گیاهان ممنوع اعلام‌شده است...

منابع طبیعی فارس از گیاهان دارویی فارس حفاظت جدی می‌کند ازاین‌رو برداشت این گیاهان ممنوع اعلام‌شده است. به گزارش خبرنگار مهر، به علت بروز خشک‌سالی و فقر رویشگاه‌ها برداشت گیاهان در مراتع و جنگل‌های این استان ممنوع است.
بر اساس بررسی کارشناسان در شرایط موجود بهره‌برداری از این گیاهان دارویی و صنعتی تهدیدی برای بقای این گیاهان بوده و موجب بروز تنش مضاعف در گیاهان خواهد شد. فارس با ویژگی‌های اقلیمی و تنوع آب و هوایی یکی از مناطق مهم رویش انواع گیاهان دارویی است و با تولید ۵۰ درصد گیاهان دارویی کشور رتبه نخست پرورش و صادرات گیاهان دارویی را دارد. دشت‌ها و کوه‌های فارس، مستعد پرورش بیش از ۳ هزار گونه گیاه دارویی است که هزار و ۵۰۰ گونه آن پایه تولید دارویی است. گل‌های ریز و زیبای بابونه کازرونی، رایحه خوش آویشن شیرازی، حنای خوش‌رنگ لار، سدر خوش عطر لامرد، زعفران استهبان، عرقیات بی‌نظیر کتیرا، آنغوزه و بارهنگ شیراز، شهرت جهانی دارد. منابع طبیعی استان فارس برای حمایت ازاین‌گونه‌های دارویی و جلوگیری از انقراض آنها برداشت در عرصه‌های منابع طبیعی را ممنوع اعلام کرده است. بر این اساس مدیرکل منابع طبیعی استان فارس بابیان اینکه این اداره کل حمایت از داروهای گیاهی را به جد در دستور کار دارد گفت: متأسفانه هرسال در این فصل شاهد برداشت بی‌رویه گیاهان دارویی در عرصه‌های منابع طبیعی استان فارس هستیم. مهرزاد بوستانی افزود: اداره کل منابع طبیعی استان فارس در سال جاری برداشت از گیاهان دارویی و خوراکی را در عرصه‌های منابع طبیعی ممنوع اعلام کرده است. وی ادامه داد: به‌طور حتم با افرادی به‌صورت غیرمجاز اقدام به برداشت گیاهان دارویی در این استان می‌کنند به‌شدت برخورد می‌کند. مدیرکل منابع طبیعی استان فارس با اشاره به اینکه اگر شرایط در برخی عرصه‌ها خوب باشد اجازه برداشت داده می‌شود، اظهار کرد: در عرصه‌های منابع طبیعی که به دلیل بارش‌های مناسب وضعیت گیاهان دارویی خوب باشد اجازه برداشت داده می‌شود. بوستانی تأکید کرد: به‌عنوان نمونه برداشت گیاهان دارویی و خوراکی در عرصه‌های شهرستان استهبان ممنوع است و به افراد خاطی به‌شدت برخورد می‌شود. وی ادامه داد: استان فارس به سبب برخورداری از تنوع آب و هوایی، استعداد بی‌نظیری در تولید گیاهان دارویی دارد و بدون تردید توسعه، پرورش و مدیریت کشت این نوع گیاهان می‌تواند در ارتقای سطح تولید این محصولات مؤثر باشد. مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس گفت: فارس با داشتن رتبه نخست پرورش و صادرات گیاهان دارویی بیش از ۵۰ درصد گیاهان دارویی کل کشور را تأمین می‌کند.

تحلیل خبر

تجربه‌های بسیار نشان می‌دهد در مواردی که اعلام ممنوعیت و اعمال محدودیت شده، نتایج، عکس آن چیزهایی بوده که در ذهن و فکر ممنوع و محدودکننده‌ها وجود داشته است.
موضوع و مسئله حفظ و حراست از منابع طبیعی، مصداق همان ضرب‌المثل عامیانه معروف «نه خودخوری و نه کس دهی، گنده شود به سگ دهی» است. چراکه تاکنون نه با اعمال نظارت جامعی در کشور از این ثروت خداداد بهره‌مند شده‌ایم و نه بخل و تنگ‌نظری‌های مخرب و تهدیدکننده رسوخ و رسوب کرده در بروکراسی اداری اجازه داده است تا این بهره‌مندی به‌اصطلاح برون‌سپاری و به دست توانای مردم مدیریت شود.
نبود توان نظارت و کنترل لازم، کمبود بحرانی نیروی انسانی و... هنگامی‌که با اعلام ممنوعیت و محدودیت همراه شود، احساس نوعی حرص و زیاده‌طلبی را در شماری از افراد برمی‌انگیزد که غارت و نابودی گیاهان دارویی را موجب می‌شود. درست مانند اعلام جیره‌بندی آب که برخی را به مصرف بسیار و حتی هدر دادن این مایه حیات وادار می‌کند و به کمبودهای بیشتری منجر می‌شود.
به‌هرحال از این‌همه ثروت خداداد باید استفاده کنیم که البته این بهره‌مندی پیامدهای بسیار مثبت و گره‌گشایی را نیز دارد. ازجمله تولید ثروت، ایجاد اشتغال، رونق اقتصادی و... .


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها