پنج شنبه 14 تیر 1403 7/4/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

چهار شنبه 9 خرداد 1397 ، 48 : 11

کد خبر : 16884

از 0 نفر 0

مدیرکل کانون پرورش فکری فارس: موازی کاری مانع تجمیع امور در بحث اوقات فراغت است

مدیرکل کانون پرورش فکری فارس: موازی کاری مانع تجمیع امور در بحث اوقات  فراغت است

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فارس گفت: برخی فعالیت‌های...

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فارس گفت: برخی فعالیت‌های فرهنگی باید همگام یا اختصاصی صورت گیرد؛ اما گاهی موازی کاری رخ می‌دهد که مانع از تجمیع امور ازجمله در بحث اوقات فراغت شده است.
زهرا افتخاری در گفت‌وگو با ایرنا بیان داشت: باآنکه این کانون و آموزش‌وپرورش باید همگام فعالیت کنند، آموزش‌وپرورش به ساخت کانون‌های فرهنگی پرداخته که این موازی کاری است. وی ادامه داد: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان وظایفی تعریف‌ شده دارد که نه در ذیل فعالیت‌های اداره کل ورزش و جوانان می‌گنجد و نه زیرمجموعه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و نه شهرداری است.
وی افزود: این کانون به وجود آمده است تا در کنار آموزش رسمی و خشک آموزش‌وپرورش، در فضایی غیررسمی با برنامه‌های جذاب به آموزش کودکان و نوجوانان در حوزه‌های گوناگون فرهنگی، هنری و ادبی بپردازد. مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فارس بابیان اینکه سال گذشته تفاهم‌نامه‌هایی با آموزش‌وپرورش منعقدشده است گفت: بر اساس همکاری‌های صورت گرفته، کانون فارس موفق شد رتبه اول را در کشور کسب کند و درزمینه عرضه محصولات فرهنگی نیز رتبه برتر را در کشور به دست آورده است. وی بابیان اینکه 9 دانش‌آموز عضو کانون پرورش فکری فارس در سال 1396 موفق شدند در مسابقات بین‌المللی، پیروزی کسب کنند افزود: رتبه نخست دنیا در نقاشی محیط‌زیست در کشور ژاپن به نوجوان شیرازی این کانون رسید همچنین دانش‌آموزان زیر نظر استان فارس موفق شدند در اسلوونی، چک، سوئد و فنلاند به مقام‌های برتر دست یابند.  افتخاری بیان کرد: این کانون از دی 1344 باهدف تربیت رهبران آینده در سراسر کشور و ایجاد فضاهای ثابت کتابخانه‌ای راه‌اندازی شد و 42 فعالیت‌های فرهنگی، هنری و ادبی انجام می‌دهد و دو مأموریت خاص نخبه پروری و مأموریت عام شکوفایی استعدادهای همه دانش‌آموزان 6 تا 18 سال را پیگیری می‌کند. مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فارس تعداد اعضای این کانون را 434 عضو برشمرد و بیان داشت: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در استان فارس 42 مرکز ثابت کتابخانه‌ای و حدود هشت واحد سیار دارد. وی افزود: این کانون همچنین در قالب 6 کتابخانه پستی با کودکان و نوجوانانی که به مراکز ثابت و سیار دسترسی ندارند، مکاتبه می‌کند. افتخاری بیان داشت: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بر اساس هر 10 هزار نفر یک کانون تشکیل‌شده است بدین ترتیب به ازای 250 هزار دانش‌آموز باید 25 مرکز در شیراز فعال باشند درحالی‌که هم‌اکنون تنها 6 مرکز به فعالیت می‌پردازند. این عضو شورای اسباب‌بازی کشور ادامه داد: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تاکنون 22 سینما کانون در استان راه‌اندازی کرده است که هفت شعبه از این سینما کانون در سال گذشته تأسیس‌شده است و 148 فیلم سینمایی کودک و نوجوان را برای اعضا نمایش می‌دهد.  وی بیان کرد: کانون فارس با برگزاری کلاس‌های موسیقی کودک تاکنون 150 نفر را باقیمت‌های مناسب زیرپوشش قرار داده است که بعد از ماه رمضان هنر خود را در جشنواره آواها و نواها به نمایش می‌گذارند.

تحلیل خبر

هرساله با شروع فصل تعطیلات دانش‌آموزی، از سوی مراکز مختلف دولتی و حاکمیتی انواع و اقسام برنامه‌های تدوین و تنظیم‌ شده برای این قشر پرجمعیت و بسیار مهم اعلام می‌شود که اغلب مشابه و تکرار یکدیگر است. گویی این مراکز با هم وارد یک مسابقه بزرگ و زورآزمایی سنگینی می‌شوند که نیاز به تبلیغات گسترده‌ای دارد!
تابستان که نزدیک می‌شود، حس متولی‌گری بسیاری از ادارات، سازمان‌ها و نهادها متورم می‌شود و احساس مسئولیت‌ها! گل می‌کند.
شهرداری‌ها، ادارات آموزش‌وپرورش، کانون‌های پرورش فکری کودکان و نوجوانان، مساجد و... همه خود را متولی این امر خطیر می‌دانند و هر یک بنابر سلیقه، لیست بالابلندی را ارائه می‌دهند و هرکدام نیز فقط طرح‌های خود را قبول دارد. حال اینکه این‌همه برنامه رنگارنگ چگونه و با چه کیفیتی اجرا می‌شود، مورد تحلیل ما نیست. اما چرا و چگونه این اتفاق هرساله تکرار می‌شود، جای سؤال و بحث دارد.
آیا طرح‌های گوناگونی که برای اوقات فراغت تابستانه دانش‌آموزان از سوی دستگاه‌های مختلف ارائه می‌شود، بودجه خاصی دارند؟ آیا در این ایام دانش‌آموزان باید درس‌ها و برنامه‌های خشک و بی‌روح تحصیلات رسمی را باز تکرار و تحمل کنند؟ آیا امیدهای آینده هرگز نیاز به آموختن مهارت‌های زندگی ندارند و فقط و فقط باید درس بخوانند و بس؟ آیا حرفه‌آموزی دانش‌آموزان در ایام تعطیلات که درگذشته متداول بود، مشکلی داشت و دانش‌آموزان را بهره‌مند نمی‌کرد؟ و ده‌ها پرسش دیگر که باید مسئولان ذی‌ربط به آن پاسخ دهند.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها