جمعه 15 تیر 1403 7/5/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

شنبه 12 خرداد 1397 ، 18 : 13

کد خبر : 16896

از 1 نفر 4

مدیرکل دفتر بازرسی استانداری فارس: راه‌اندازی سمن‌های نظارتی برای مبارزه با فساد ضروری است

مدیرکل دفتر بازرسی استانداری فارس: راه‌اندازی سمن‌های نظارتی برای مبارزه با فساد ضروری است

مدیرکل دفتر بازرسی، مدیریت عملکرد و امور حقوقی استانداری فارس گفت: راه‌اندازی سازمان‌های مردم‌نهاد در امر...

مدیرکل دفتر بازرسی، مدیریت عملکرد و امور حقوقی استانداری فارس گفت: راه‌اندازی سازمان‌های مردم‌نهاد در امر مبارزه با فساد که همگام با نهادهای نظارتی، عملکرد سازمان‌ها و ادارات را رصد و گزارش کنند، ضروری است و استانداری فارس از شکل‌گیری این سمن‌ها حمایت می‌کند.
دارا کیانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: در همین حال، دفتر بازرسی استانداری فارس با انتصاب بازرسانی برای نظارت بر شهرداری‌ها با حساسیتی ویژه عملکرد شهرداری‌ها و شوراهای شهری را رصد می‌کند. وی بابیان اینکه شهرداری با مراجعان خود ارتباط مستقیم چهره به چهره دارد که بدترین نوع ارتباط در سیستم اداری است و زمینه‌ساز فساد می‌شود، اظهار داشت: یکی از راهکارهایی که هم‌اکنون در مرحله اجرایی شدن است، کاهش ارتباط حضوری و افزایش ارتباطات الکترونیکی است.
وی افزود: روند اتوماسیونی شدن عمده عملکرد شهرداری‌ها با مشکلاتی مواجه است؛ اما همزمان تیم‌هایی نظارتی در شهرداری‌ها به بررسی امور می‌پردازند و این تیم در شهرهای مختلف استان فارس نقشی بسیار اساسی در کشف بسیاری از این فسادها داشته‌اند.  کیانی با اشاره به تشکیل پرونده برای برخی از اعضای شورای شهر سابق و مدیران پیشین شهرداری شیراز گفت: برخی از این پرونده‌ها در وزارت کشور مفتوح است و برای برخی دیگر نیز احکامی ازجمله انفصال‌ازخدمت صادرشده است. مدیرکل بازرسی استانداری فارس خاطرنشان کرد: بازرسی استانداری پیش از وقوع هرگونه تخلف و در حین انجام کار و پس‌ازآن، به بررسی موارد می‌پردازد و کمیته مباحث شهری شهرداری‌ها هم‌اکنون بسیار فعال است و با دقت تمام ناظر بر عملکرد سازمان‌ها و ادارات است. این مقام مسئول همچنین با تأکید بر اهمیت افزایش اعتماد مردم و جلب سرمایه اجتماعی ابراز داشت: بر اساس قانون، پیش از صدور حکم نمی‌توان درباره موضوعی اطلاع‌رسانی کرد و بنابراین به‌محض ابلاغ حکم اطلاع‌رسانی به مردم صورت خواهد گرفت. کیانی افزود: با نظارت‌های صورت گرفته و مطالبه استاندار فارس، تخلفات در سیستم شهری به حداقل خود در طول چند سال گذشته رسیده است و استان فارس در بحث شفاف‌سازی و برخورد با فساد اداری طی یک سال گذشته پیشرفتی قابل‌توجه در کشور داشته است که دستاورد مهمی محسوب می‌شود. مدیرکل بازرسی استانداری، مدیریت عملکرد و امور حقوقی استانداری فارس در ادامه گفت: شهروندان باید در این زمینه همکاری لازم را داشته باشند چراکه تشخیص فساد در شهرداری‌ها بسیار دشوار است و از سوی دیگر شفاف نبودن قوانین و مقررات شهرداری کار نظارتی و جلوگیری از فساد را دشوارتر کرده است.  وی بابیان اینکه مبارزه با فساد تنها، بر عهده دستگاه دولتی نیست، عنوان کرد: مردم به‌عنوان پایه دیگر این عملکرد باید در کنار دستگاه‌های نظارتی حضورداشته باشند و با حساسیت ویژه، موارد تخلف را گزارش دهند.

تحلیل خبر

ظرفیت‌های عظیمی در دل تشکل‌های مردمی آموزش‌دیده و سازماندهی ‌شده نهفته است که می‌تواند حلاّل بسیاری از مشکلات و معضلات در سطح جامعه و کشور باشد. شوربختانه افرادی که در اقلیت قرارگرفته‌اند و خود را همواره تافته جدا بافته می‌دانند، در میدان دادن به توانمندی‌های سرشار مردمی، ناهمواری و انسداد ایجاد می‌کنند تا رازهای در تاریکی قرار داده خود را از نظرها بپوشانند و به رانت‌خواهی و رانت‌خواری‌های همیشگی ادامه دهند.
بازرسی و رصد عملکرد نهادها و دستگاه‌هایی که قدرت‌هایی را دردست دارند، هرگز و به هیچ‌وجهی از عهده مراکز محدود و یا مسدود برنمی‌آید و حتی شماری از بازرسی‌ها خود نیز نیاز به بازرسی و بررسی دارند.
همان‌گونه که رسانه‌های آزاد و غیروابسته می‌توانند در زمینه رصد و دیدبانی مراکز وابسته به قدرت و ثروت کاری کارستان بکنند، با به‌کارگیری ظرفیت‌های مردمی بسیار و بی‌نظیر، می‌توان عملکرد سازمان‌ها، نهادها، ادارات، ارگان‌ها و... را بدون هزینه‌های سنگین و گاهی سرسام‌آور که اغلب خروجی قابل دفاعی را نداشته‌اند، مورد ارزیابی و بررسی قرار داد.
دیگر زمان القای این باور مسموم که اقلیتی ویژه را خودی و انسان‌های دلسوز و واقعیت‌گو و ضدچاپلوسی را غیرخودی و اکثریت را بی‌خودی می‌شمارد، بسر آمده و چه بخواهیم و چه نخواهیم، فناوری‌های روز و کنجکاوی و کنکاش‌های مردمی، همگان را زیر ذره‌بین عمومی قرار داده است.
هیچ‌گاه نیاید فراموش کنیم نظامی که با انقلاب و قدرت بی‌همتای مردمی شکل‌گرفته است، هرگز و هرگز نمی‌تواند بدون موتور محرکه خود که مردم باورمند آن هستند، به‌پیش برود و به حیات پویای خود ادامه دهد.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها