پنج شنبه 14 تیر 1403 7/4/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

شنبه 19 خرداد 1397 ، 48 : 12

کد خبر : 16904

از 0 نفر 0

معاون اداره کل ورزش و جوانان فارس: خانه دوچرخه شیراز تعطیل شد

معاون اداره کل ورزش و جوانان فارس: خانه دوچرخه شیراز تعطیل شد

معاون توسعه امور ورزش اداره کل ورزش و جوانان فارس گفت: یکی...

معاون توسعه امور ورزش اداره کل ورزش و جوانان فارس گفت: یکی از اقدامات نادرست هیئت دوچرخه‌سواری فارس، راه‌اندازی خانه دوچرخه در ضلع جنوبی ورزشگاه حافظیه شیراز بود که هم‌اینک این مکان تعطیل شده است.
محسن سالاری پنجشنبه در گفت‌وگو با ایرنا افزود: در هر موردی که هیئت دوچرخه‌سواری استان اشتباه کرده است، تذکر لازم به این هیئت داده‌شده است.
وی اظهار داشت: بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که درگذشته با هیئت دوچرخه‌سواری فارس منعقد کردیم، مقرر شد فضای خالی زیر سکوهای ورزشگاه حافظیه شیراز را که وضعیت خوبی هم نداشت به نام دفتر هیئت تجهیز کنند.
وی افزود: نباید این مکان را که قرار بوده دفتر هیئت شود به خانه دوچرخه تبدیل می‌کردند ازاین‌رو تذکر لازم داده شد و هم‌اینک در این مکان دفتر هیئت دوچرخه‌سواری دایر شده است.
سالاری ادامه داد: افراد معترض به هیئت دوچرخه‌سواری، به اداره کل ورزش و جوانان فارس مراجعه کردند و صحبت‌های آنها را شنیدیم و با هیچ‌کدام هم رفتار بدی نداشتیم.
وی بیان داشت: برای این اداره کل، هیچ رئیس هیئتی خط قرمز نیست و خط قرمز ما تنها عملکرد هیئت است که باید توسط مجمع تأیید شود.
معاون توسعه ورزش فارس افزود: پس از مذاکره با افراد معترض، صورت‌جلسه‌ای با حضور مسئول بازرسی و مسئول حراست اداره کل ورزش و جوانان تهیه شد و آن را برای بخش بازرسی استانداری فارس ارسال کردیم.
وی تأکید کرد: بر اساس قانون و آیین‌نامه اجرایی هیئت‌های ورزشی، عملکرد هر هیئت را باید اعضای مجمع بررسی کنند و در صورت اثبات تخلف، اعضای مجمع می‌توانند برای تغییر رئیس هیئت درخواست مجمع فوق‌العاده با حضور رئیس فدراسیون و نماینده اداره کل ورزش و جوانان استان کنند.
سالاری ادامه داد: از دیگر ایرادهایی که به هیئت دوچرخه‌سواری فارس وارد است، عدم برگزاری مجمع سالیانه است و ما تذکر لازم را به این هیئت داده‌ایم و باید در اولین فرصت، مجمع عمومی برگزار شود.
برخی دوچرخه‌سواران استان فارس منتقد عملکرد هیئت کنونی دوچرخه‌سواری استان هستند و مسئولان این هیئت گفته‌اند که در نشستی خبری به مباحث مطرح ‌شده پاسخ
می‌دهند.

تحلیل خبر

درحالی‌که کشورهای پیشرفته بیشترین تلاش و طرح‌های اجرایی خود را در راستای تغییرات در سبک زندگی مردم و تبدیل بی‌تحرکی و خمودی به حرکت و ورزش و سلامتی به‌کار می‌برند و امروز استفاده از دوچرخه به‌عنوان یک مد جدید و درحال ترویج حمل‌ونقلی رو به گسترش است، شوربختانه در شهر ما هرروز با عنوانی و به بهانه‌ای در مقابل این حرکت پویا و نشاط‌آفرین ایستادگی و مقاومت می‌شود.
مراد ما در تحلیل این خبر جانب‌داری از هیچ‌کدام از طرفین دعوا نیست بلکه تمرکز و توجه بر اصل قضیه و فلسفه وجودی دوچرخه و گسترش بهره‌گیری شهروندان از مزایای پرشمار آن است.
چند سال پیش موجی به نسبت برجسته از مزیت‌های این مد حمل‌ونقلی در سطح شهر شیراز توسط شهرداری این کلان‌شهر به راه افتاد و مراکزی با عنوان ایستگاه‌های دوچرخه راه‌اندازی شد که شهروندان خسته و دل‌گرفته از دود و آلودگی و ترافیک، نیز نسبت به این حرکت سازنده استقبال خوبی نشان دادند؛ اما این اقدام نیز مانند بسیاری از اقدامات مشابه دیگر در همان ابتدای تولد خود وفات یافت و به فراموشی سپرده شد. گویی هیچ مسئولی در این شهر احساس مسئولیت نسبت به نشاط و سلامتی مردم و کاستن از انبوه خودروها نکرد و تنها به یک نمایش مقطعی و گذرا بسنده شد.
در کلان‌شهرهای کشورهای توسعه‌یافته خطوط ایمن و راحت عبور دوچرخه را به‌ویژه در هسته‌های مرکزی راه‌اندازی کرده‌اند و مراکزی را نیز برای در اختیار قرار دادن این وسیله ایمن و مفید حمل‌ونقلی به‌صورت رایگان و فقط با ارائه کارت شناسایی در نظر گرفته‌اند و به‌این‌ترتیب تلاش می‌کنند سبک زندگی شهروندان را تغییر داده و آنان را به تحرک واداشته و آمار بیماری‌های کشنده و هزینه‌دار و همچنین انگیزه‌های استفاده از خودروهای شخصی را کاهش دهند.
اما در شهر ما همچنان دعواهای مسئولان و حاکمیت روحیه مخرب بخشی‌نگری سایه سنگین خود را بر مدیریت شهری انداخته و فرصت‌های طلایی سوخته و باطل می‌شود.
گویی تنها حاکمیت و تسلط اداره‌ها و ارگان‌ها بر مردم محور اصلی برنامه‌ها قرار گرفته و دیگر وقت و زمانی برای مطالعه و به‌روز شدن مسئولان باقی نمانده است و سرمایه‌های گوناگون شهر همچنان باید در احداث پل، بولوار، زیرگذر و روگذر و... به‌هدر رود و انسان‌ها قربانی خودروها
شوند.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها