پنج شنبه 14 تیر 1403 7/4/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

چهار شنبه 23 خرداد 1397 ، 57 : 12

کد خبر : 16924

از 0 نفر 0

معاون اداره کل ورزش و جوانان فارس: اوقات فراغت جوانان متولی ندارد حتی برای ثلث زندگی جوان هم برنامه‌ریزی نداریم

معاون اداره کل ورزش و جوانان فارس: اوقات فراغت جوانان متولی ندارد حتی برای ثلث زندگی جوان هم برنامه‌ریزی نداریم

معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان فارس خاطرنشان کرد: علی‌رغم...

معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان فارس خاطرنشان کرد: علی‌رغم اینکه اوقات فراغت جوانان امری حیاتی است که متأسفانه امروز منشأ بسیاری از معضلات اجتماعی شده اما همچنان هیچ دستگاه متولی برای این مهم وجود ندارد.
فرید رضایی در گفت‌وگو با ایسنا منطقه فارس، با تصریح مجدد بر اینکه یکی از مشکلات حوزه جوانان این است که بسیاری از مباحث مربوط به آنان دستگاه متولی ندارد، گفت: اداره کل ورزش و جوانان تنها سیاست گزار و وکیل جوانان محسوب می‌شود نه دستگاه اجرایی متولی!
وی بابیان اینکه هیچ کجای قانون دیده نشده که این امر مربوط به چه دستگاهی باید باشد، افزود: اوقات فراغت مقوله‌ای پراهمیت است؛ اما در شرح وظایف هیچ دستگاهی نیامده است. به همین دلیل در سال‌های گذشته شاهد جزیره‌ای عمل کردن درخصوص این مهم بوده‌ایم.
معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان فارس اضافه کرد: هیچ دستگاهی از خود جوانان سؤال نکرده که چه می‌خواهند تا به دنبال رفع نیازهای آنان باشیم. درواقع دستگاه‌های مختلف عرضه محور و نه تقاضامحور در مقابل نیازهای جوانان رفتار کره و می‌کنند.
رضایی با طرح سؤالی مبنی بر اینکه آیا پس از گذشت بیش از 30-40 سال همچنان باید سبک ارائه خدمات به جوانان در اوقات فراغت یکسان باشد و تغییر نکند؟ عنوان کرد:‌ بی‌تفاوتی و بی‌توجهی به این امر موجب شده تا جوانان در زمان‌های اوقات فراغت به راه‌های غیررسمی روی بیاورند.
وی بابیان اینکه برخی خانواده‌ها تصور می‌کنند که اوقات فراغت فرزندان خود را باکلاس‌های آموزشی باید پر کنند، گفت: این اقدام روح خسته یک دانش‌آموز و جوان را که پس از سپری کردن چندین ماه مدرسه و دانشگاه بازهم به سمت مباحث آموزشی می‌کشاند، ارضا نمی‌کند؛ چراکه روح فراغت با آسایش و راحتی همخوانی دارد نه‌تنها آموزش. معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان فارس که معتقد است حتی برای یک‌سوم زندگی یک جوان هیچ‌کسی برنامه‌ریزی نکرده است، اظهار کرد: هشت ساعت از شبانه‌روز اوقات فراغت همه افراد است اما هیچ دستگاهی برنامه‌ای ندارد درحالی‌که در قسمت آموزشی هزاران مؤسسه آموزشی ایجاد شده است.
رضایی با ابراز تأسف از اینکه تفریح جوانان امروز ما در بعدازظهرها فقط غذا خوردن شده است، گفت: برای جوان سرگرمی‌های زیادی پیش‌بینی‌نشده و از رفتن به مکان‌های تکراری نیز خسته شده است.
به گفته وی، 70 درصد از جوانانی که شب‌های خود را در فست‌فودهای سطح شهر می‌گذرانند، برای رفع گرسنگی‌شان نیست بلکه حوصله‌شان سر رفته است!
معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان فارس همچنین از فعال شدن ستاد ساماندهی امور جوانان استان اشاره و خاطرنشان کرد: تفاهم‌نامه‌ای با آموزش‌وپرورش از سال گذشته برای فعال شدن پایگاه‌های اوقات فراغت در مدارس منعقدشده که امسال نیز تداوم دارد.
رضایی با تأکید بر اینکه اوقات فراغت همیشگی است اما چون دستگاه متولی ندارد تصور می‌شود که تنها به فصل تابستان اختصاص دارد، گفت: این مهم در حالی است که چند ساعت از شبانه‌روز، هر نوجوان و جوانی اوقاتی بیکار دارد که باید فکری برای آن ساعات کرد.
وی با اشاره به اقدامات انجام شده در دستگاه متبوع خود برای پر شدن اوقات فراغت جوانان، گفت: اگرچه فعالیت‌هایی انجام می‌شود اما این نوع فراغت 100 درصد مورد تأیید نوجوان و جوانان نیست.
معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان فارس از راه‌اندازی تورهای گردشگری در قالب سفرهای ارزان برای جوانان اشاره و خاطرنشان کرد: طی تفاهم‌نامه‌ای با دستگاه‌ها و استان‌های مختلف چندین تور گردشگری تاکنون برگزارشده است که در تابستان امسال باقوت بیشتری ادامه می‌یابد.
رضایی همچنین از انعقاد تفاهم‌نامه با شهرداری‌ها به‌ویژه شهرداری شهرهای کوچک اشاره کرد.

تحلیل خبر

به‌طورمعمول با نزدیک شدن به فصل تابستان بیشتر ارگان‌ها و سازمان‌ها و... صورتی مفصل از برنامه‌های ویژه اوقات فراغت دانش‌آموزان ارائه می‌کنند که بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد و برای جذب اعتبار در نظر گرفته شده است.
برخلاف آنچه معاون مدیرکل ورزش و جوانان فارس اظهار کرده است، شمار بسیاری از سازمان‌ها و ارگان‌ها، خود را به‌نوعی متولی این امر می‌دانند و برنامه‌های در نظر گرفته خود را از بهترین برنامه‌ها قلمداد می‌کنند.
جوان خسته از 9 ماه درس خواندن، نیازمند تنوع و تحول است و دوست دارد تابستان خود را متفاوت با فصول دیگر سال تجربه کند. از سوی دیگر نظام آموزشی ما در خروجی خود «تبحر و حرفه‌آموزی» را ندارد؛ بنابراین فرصت تابستان می‌تواند تا حدودی این ضعف را جبران و دانش‌آموزان را حداقل با حرفه‌های موردنیاز جامعه آشنا کند.
اوقات زندگی جوان که سرمایه‌ای بزرگ و ارزشمند و درعین‌حال بازنیافتنی است نباید به بیهودگی سپری شود و از او به‌جای انسانی سودمند و پرشور و نشاط، موجودی خمود و افسرده بسازد.
با بررسی اجمالی بر آنچه تاکنون به‌عنوان برنامه برای اوقات فراغت تابستانه دانش‌آموزان از سوی ارگان‌های مختلف اعلام و اجرا شده است، درمی‌یابیم که نه‌تنها در این ایام بر اطلاعات و دانش جوانان افزوده نشده بلکه آنان را سرخورده و افسرده کرده چراکه افزوده‌ای را برآموخته‌های خود ندیده است.
از جانب دیگر باورهای غلط شماری از خانواده‌ها، دانش‌آموزان را مجبور به تکرار و ادامه روند آموزشی سال تحصیلی در تابستان و ایجاد زدگی و بی‌رغبتی در آنان می‌کند که نه‌تنها برای سال تحصیلی بعد از آمادگی لازم برخوردار نمی‌شوند؛ بلکه با نگاهی خسته و واداده به آن می‌نگرند.
حال باوجود چنین وضعیت تکرار شدنی، این سؤال مطرح می‌شود که به‌راستی کدام سازمان و ارگان و... باید تنها متولی باکفایت و باصلاحیت «غنی‌سازی» اوقات فراغت دانش‌آموزان باشد؟


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها