پنج شنبه 14 تیر 1403 7/4/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

جمعه 1 تیر 1397 ، 59 : 12

کد خبر : 16949

از 0 نفر 0

هشدار درخصوص اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی چرایی حضور زیاد «زنان» در فضای مجازی

هشدار درخصوص اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی چرایی حضور زیاد «زنان»  در فضای مجازی

یک روان‌شناس خانواده با اشاره به تبعات منفی حضور بیش‌ازاندازه در فضای مجازی گفت: در این حالت فرد اهداف خود را...

یک روان‌شناس خانواده با اشاره به تبعات منفی حضور بیش‌ازاندازه در فضای مجازی گفت: در این حالت فرد اهداف خود را در دسترس و نزدیک می‌بیند اما به دلیل عدم تلاش به آنها نمی‌رسد و دچار سرخوردگی و افسردگی می‌شود.
به گزارش ایسنا، دکتر مسعود نویدی مقدم، روان‌شناس خانواده که در یک برنامه رادیویی صحبت می‌کرد، با اشاره به دلایل گرایش افراد و به‌ویژه بانوان برای تأیید شدن یا به‌اصطلاح «لایک شدن» در فضای مجازی گفت: زمانی که فرد جذابیت لازم را در محیط واقعی خود نداشته باشد به سمت طبقه‌های مجازی حرکت می‌کند. به همین دلیل بیشترین آمار عضویت اینستاگرام مربوط به بانوان و جوانان است. عدم دریافت محبت و توجه از همسر و اطرافیان سبب گرایش افراد به فضاهای غیرواقعی می‌شود. این مدرس دانشگاه با اشاره به اینکه این مسئله در روانشناسی فرافکنی نامیده می‌شود، افزود: در این شرایط فرد از یک موقعیت به موقعیت دیگر جابه‌جاشده و تجسم فرد از مأموریت زندگی خدشه‌دار می‌شود؛ یعنی به‌جای اینکه فرد اهداف اصلی زندگی خود را دنبال کند اهداف دیگری را دنبال می‌کند. گاهی افراد برای دریافت لایک در اینستاگرام بیش‌ازحد درگیر برخی موضوعات و مسائل می‌شوند و حتی ناکامی برای برخی زمینه‌ساز پرخاشگری را به وجود می‌آورد.
این روان‌شناس خانواده  با اشاره به تبعات حضور بی‌هدف و بیش‌ازاندازه در فضای مجازی و به‌خصوص اینستاگرام گفت:  بر اساس بررسی‌های انجام‌ شده در جامعه علمی کشور بیشتر افرادی که در اینستاگرام فعالیت می‌کنند افراد جوان و زنان هستند. متأسفانه افراد زیادی به ما مراجعه می‌کنند که از رفتار همسر خود گله‌مند هستند و عنوان می‌کنند که خانم وقت زیادی را در فضای مجازی به‌خصوص اینستاگرام می‌گذراند و از زندگی واقعی غفلت کرده است؛ بنابراین گرمای زندگی به فضای مجازی منتقل ‌شده است. وی در ادامه افزود: بیشتر مشکلات بشر امروز به دلیل درماندگی است که جلوی پیشرفت فرد را می‌گیرد و او را متوقف می‌کند. در این حالت فرد اهداف خود را در دسترس و نزدیک می‌بیند اما به دلیل عدم تلاش به آنها نمی‌رسد و دچار سرخوردگی و افسردگی می‌شود.

تحلیل خبر

ظهور و بروز هر پدیده‌ای بدون دستیابی و دست‌یازی به فرهنگ درست چگونگی برخورد و یا برخورداری از آن، بدون تردید به فاجعه و یا فجایع جبران‌ناپذیر می‌انجامد.
همان‌گونه که در زمان قاجار ورود اتومبیل با تقلید کورکورانه و بدون فراهم‌سازی زیرساخت‌های لازم و ایجاد فرهنگ استفاده از آن، صورت گرفت و درنتیجه امروز این وسیله نقلیه برای ما پیش‌ازآنکه ابزار آسایش باشد به کاریکاتوری از خود مبدل و موجب سلب آرامش شده است و همچنین تبدیل خانه‌های روح‌افزا و دل‌نشین به لانه‌های عمودی و پرتراکم، بدون فرهنگ‌سازی نحوه زیستن در آن‌ها که در دوران پهلوی به‌شدت ترویج یافت و امروزه اختلافات بروزیافته در زندگی آپارتمان‌نشینی بیشترین پرونده‌های دعاوی را به‌خود اختصاص داده، پدیده فضای مجازی که با سرعت سرسام‌آوری به زندگی همگان راه‌یافته، نیز مانند غریبه‌ای ناآشنا به اشکال و رنگ‌های مختلف و متنوع به‌سختی گریبان‌گیر ما شده است.
برخی افراد به‌جای بهره‌مندی از امتیازات فضای مجازی، بیشتر به آن چسبیده‌اند و شبانه‌روز خود را با این پدیده نوظهور گره زده‌اند، به‌گونه‌ای که گاهی از مشاهده و درک بسیاری از واقعیت‌های زندگی ناتوان شده و در دنیای خیال و توهم سیر می‌کنند.
از سوی دیگر، تعاملات فامیلی و کاری و... که با نوشته‌های کوتاه و بریده بریده و البته ناقص و نامفهوم، در گروه‌های مجازی تشکیل‌ شده صورت می‌گیرد، به‌دلیل ادا نشدن کامل حق مطالب، اغلب موجب ایجاد سوءتفاهم و درنتیجه قهر و درگیری و اختلافات بسیار می‌شود و بین افرادی که به هر نوع و نحوی با یکدیگر آشنایی دارند، فواصل سیاه ایجاد کرده و آنان را به غریبه‌ها متمایل‌تر می‌کند که این خود می‌تواند سرآغازی برای به‌دام افتادن‌های گوناگون و سقوط به پرتگاه‌های مخوف باشد.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها