پنج شنبه 14 تیر 1403 7/4/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

یکشنبه 10 تیر 1397 ، 55 : 12

کد خبر : 16989

از 0 نفر 0

عضو شورای شیراز خبر داد؛ اجرای محدوده کم انتشار آلایندگی از مردادماه در شیراز

عضو شورای شیراز خبر داد؛ اجرای محدوده کم انتشار آلایندگی از مردادماه در شیراز

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر شیراز گفت: از ابتدای مردادماه امسال، طرحی با عنوان تعیین محدوده کم انتشار آلایندگی یا LEZ همزمان با کشور در شیراز هم اجرا می‌شود...

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر شیراز گفت: از ابتدای مردادماه امسال، طرحی با عنوان تعیین محدوده کم انتشار آلایندگی یا LEZ همزمان با کشور در شیراز هم اجرا می‌شود.
به گزارش ایسنا منطقه فارس، نواب قائدی در جمع خبرنگاران گفت: محدوده کم انتشار آلایندگی یا LEZ، همان محدوده ترافیکی شهر شیراز است که در سال‌های گذشته مشخص و اطلاع‌رسانی شده بود.
عضو شورای اسلامی شهر شیراز گفت: بر اساس طرح موردنظر شامل محدوده‌ای از یک شهر خواهد بود که زمینه انتشار آلاینده‌ها در آن به‌تدریج کم می‌شود.
قائدی بابیان اینکه دسترسی خودروها به این منطقه با محدودیت همراه خواهد بود، گفت: تنها خودروهایی امکان ورود به این محدوده را خواهند داشت که دارای معاینه فنی باشند.
عضو شورای اسلامی شهر شیراز اعتقاد دارد که اجرایی شدن این طرح منجر به حذف خودروهای آلاینده و کاهش آلودگی شهرها در درازمدت خواهد شد.
رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل و ترافیک شورای شهر شیراز، به دارندگان خودرو توصیه کرد که نسبت به انجام معاینه فنی خودروهایشان اقدام کنند تا مشمول محدودیت و ممنوعیت‌های موردنظر در این طرح نشوند. محدوده طرح ترافیک شیراز، از شمال به خیابان ساحلی جنوبی، از غرب به بلوار شهید بهشتی، خیابان ملاصدرا و بلوار بعثت و از جنوب به خیابان مشیر، بلوار سیبویه و بلوار استقلال و از شرق به بلوار زینبیه و بلوار سلمان فارسی منتهی می‌شود.

تحلیل خبر

اجرای طرح محدوده ترافیکی کلان‌شهر شیراز پس از سال‌ها بحث و بررسی و انجام مطالعات بسیار، چند سال پیش سرانجام در شورای ترافیک استان فارس و سپس شورای عالی ترافیک کشور مصوب شد. اما شوربختانه آنان که منافع شخصی و باندی خود را بر مصالح و منافع همگانی ترجیح داده و می‌دهند، با نفوذ رانتی خود آن‌چنان صدمه و ضربه‌ای به این طرح «سلامت‌محور» زدند که در همان آغاز به بایگانی پیوست و به‌عنوان شکستی سهمگین برای شورای اسلامی پیشین، ثبت تاریخ شد.
بنا به گفته عضو شورای اسلامی شهر شیراز، اینک با اجرای محدوده کم‌انتشار آلایندگی که نیم‌بندی باریک از طرح کلی و به‌صورت سراسری بوده و قرار است از مردادماه امسال در این کلان‌شهر تحقق یابد، نیز بی‌تردید با موانع و دست‌اندازهایی مواجه خواهد شد که پیش از اجرا توسط شبکه‌های نفوذی برای آن تدارک دیده ‌شده و تلاش خواهند کرد تا چنانچه در همان ابتدا با شکست مواجه نشود، به‌تدریج به دست فراموشی و بی‌خیالی سپرده شود.
سلامتی جسمی و روحی و فضاهای زیستی شهروندان برای منفعت‌طلبانی که شوربختانه مرتبط با قدرت و ثروت هستند، پشیزی ارزش نداشته و ندارد و تنها سود سرشار و منتفع شدن از شلوغی و درهم‌وبرهمی، ترافیک پیچیده و گره‌خورده و آشفتگی تردد برای آنان اهمیت دارد.
انتشار مونواکسیدکربن، آزبست و... و ایجاد فشارهای روانی ناشی از سردرگمی ترافیک و آلودگی‌های صوتی که سلامتی مردم را با تهدیدات بسیاری مواجه کرده و روح و روان آنان را فرسایش می‌دهد و به بیماری‌های هولناکی مانند سرطان مبتلا می‌کند، از درجه اهمیت چندانی برخوردار نبوده و همواره در این زمینه خواسته و نظر معدودی فرصت‌طلب بر منافع عمومی حاکم شده است.
امیدواریم شورای شهر بتواند این بار با حمایت قاطع و مستحکم از این طرح سراسری، زمینه اجرای طرح کلی مصوب محدوده ترافیکی کلان‌شهر شیراز را سرانجام اجرایی کند و شهروندان محق را به آرامش تردد
برساند.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « یادداشت / تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها