پنج شنبه 14 تیر 1403 7/4/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

شنبه 23 تیر 1397 ، 56 : 12

کد خبر : 17035

از 0 نفر 0

برای اولین بار در ایران اجرا می‌شود؛ اجرای طرح «سرشماری اجتماعی خانوارهای ایرانی» از شهریور

برای اولین بار در ایران اجرا می‌شود؛ اجرای طرح «سرشماری اجتماعی خانوارهای ایرانی»  از شهریور

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور از تشکیل «پرونده خدمات اجتماعی خانوارهای ایرانی»...

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور از تشکیل «پرونده خدمات اجتماعی خانوارهای ایرانی» برای اولین بار در کشور خبر داد و گفت: بر اساس این طرح که پایلوت آن از شهریورماه در اسلامشهر آغاز می‌شود، کارشناسان بهزیستی با مراجعه به درب منازل، اطلاعات مربوطه را ثبت و با اجرای سیستم ارجاع، نیازمندان بنابر نیازشان، به دستگاه‌های حمایتی و بهداشتی معرفی می‌شوند.
حبیب‌الله مسعودی فرید در گفت‌وگو با ایسنا، در توضیح روند تشکیل پرونده اجتماعی خانوارهای ایرانی اظهار کرد: کارشناسان سازمان بهزیستی با در دست داشتن برگه پرسشنامه به درب منازل شهروندان مراجعه می‌کنند که پایلوت طرح از شهریورماه از اسلامشهر آغاز می‌شود و تا پایان سال ادامه می‌یابد. از سال ۹۸ به بعد نیز به‌مرور به‌کل مناطق حاشیه‌ای و کم برخوردار شهری و روستایی کشور تسری می‌یابد.
وی با تأکید بر اینکه اجرای طرح سرشماری اجتماعی خانوارهای ایرانی رایگان و بدون هزینه برای خانوارهاست، ادامه داد: اساس این طرح مبتنی بر خانواده و خانواده محور است. لذا افراد خانواده در این طرح موردتوجه قرارگرفته‌اند. برای مثال در این طرح می‌خواهیم ببینیم که آیا فرد معلول یا زن سرپرست خانواری در خانواده حضور دارد یا نه؟ وضعیت آنها ازلحاظ دریافت خدمات سازمان بهزیستی چگونه است؟ آیا بچه مهدکودکی دارند؟ و آیا در غربالگری، بینایی کودک کنترل شده است یا نه؟ و ... بررسی می‌شود.
به گفته وی در مرحله بعدی، این طرح برای سایر خانوارهای ساکن در شهرها نیز اجرا خواهد شد. در حال حاضر نیز خدمات زیادی به افراد و خانواده‌های نیازمند داده می‌شود اما با این برنامه‌ها سازمان بهزیستی درصدد تغییر رویکرد ارائه خدمات از شیوه غیرفعال و نیمه فعال به شیوه فعال
است.

تحلیل خبر

روحیه خیراندیشی و تمایل به امور خیر در ایرانیان که همراه با باورهای ریشه‌دار دینی رنگ و بوی ویژه‌ای به خود گرفته است، به دلیل مشخص نبودن متولی خاص و ایجاد ابهام و تردید در سطح جامعه، دچار سردرگمی و بلاتکلیفی شده، به‌طوری‌که خیران بی‌شماری را از عملی کردن نیت انسان‌دوستانه خود باز داشته است.
از یک‌سو وجود شیادان و متکدیان حرفه‌ای که از عواطف زیبای مردم سوءاستفاده می‌کنند و از جانب دیگر تردیدهای ایجادشده در نحوه هزینه‌کرد وجوه پرداختی نیک‌اندیشان توسط بعضی از نهادهای مربوطه، امور خیر و کمک‌های خیران را به‌تدریج دچار بی‌انگیزگی می‌کند و حتی سنت حسنه وقف را نیز کم‌رنگ خواهد کرد.
لزوم وجود یک متولی ویژه که بتواند به‌درستی در معرض راستی‌آزمایی جامعه قرار گیرد و اعتماد عمومی را جلب کند، بیش از هر زمان دیگر احساس می‌شود که البته این مهم نیز باید با ارائه برنامه و بر اساس ملاک و معیارهای دقیق و مطالعه شده صورت گیرد.
اجرای طرح «سرشماری اجتماعی خانوارهای ایرانی»، بی‌تردید کاری پسندیده و اصولی است تا به‌وسیله آن بتوان به نیازمندان واقعی و بنابر اولویت و همچنین نوع نیازها، دسترسی صحیح یافت؛ اما ازآنجاکه به‌طورمعمول انجام سرشماری‌ها در کشور ما آن‌گونه که باید به‌صورت دقیق و بر مبنای سنجش‌های علمی شکل نمی‌گیرد، شاید در این زمینه نیز موفق عمل نشود، ازاین‌رو لازم است پیش‌از هر اقدامی مقدمات و زیرساخت‌های مرتبط با این سرشماری فراهم شود. چراکه این امر نخستین گام در راه جلب اعتماد همگانی و ترویج امور خیر خواهد بود.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « یادداشت / تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها