پنج شنبه 14 تیر 1403 7/4/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

دوشنبه 25 تیر 1397 ، 41 : 13

کد خبر : 17047

از 0 نفر 0

مدیرکل میراث فرهنگی فارس عنوان کرد؛ کاهش تعداد گردشگران خارجی در استان فارس

مدیرکل میراث فرهنگی فارس عنوان کرد؛ کاهش تعداد گردشگران خارجی در استان فارس

مدیرکل میراث فرهنگی استان فارس با اشاره به کاهش تعداد گردشگران خارجی در شرایط کنونی، بر لزوم تلاش...

مدیرکل میراث فرهنگی استان فارس با اشاره به کاهش تعداد گردشگران خارجی در شرایط کنونی، بر لزوم تلاش برای افزایش جذب گردشگر داخلی تأکید کرد.
به گزارش روزنامه طلوع به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان فارس نشست تخصصی گردشگری با حضور فعالان حوزه دفاتر و شرکت‌های خدمات مسافرتی و گردشگری استان به ریاست مصیب امیری مدیرکل میراث فرهنگی استان فارس برگزار شد.
در ابتدای این نشست مصیب امیری ضمن خیرمقدم به مدعوین و ابراز خرسندی از برگزاری این نشست گفت: این اداره کل باهدف توسعه گردشگری این استان در نظر دارد با بهره‌مندی از خرد جمعی و استفاده از راهکارهای اجرایی تخصصی، این نشست‌ها را در حوزه‌های گردشگری، صنایع‌دستی و رسانه‌ای، به‌صورت  متوالی هر دو هفته یک‌بار برگزار نماید.
این مقام مسئول با اشاره به کاهش گردشگری خارجی با توجه به شرایط کنونی افزود: باید با برنامه‌های ضربتی و عملیاتی شرایط را برای تحرک پذیری گردشگری داخلی و درون استانی متمرکز کرد.
مدیرکل میراث فرهنگی فارس با تأکید بر ظرفیت‌های غنی شناخته ‌شده و ناشناخته استان در حوزه‌های مختلف گردشگری خواستار همکاری بیش‌ازپیش و پیشنهاد بسته‌های سفرهای ارزان‌قیمت برای جذب گردشگران داخلی  و فراهم نمودن بستر این موضوع توسط آژانس‌های این استان شد.
امیری با اعلام پیگیری جدی موضوع اضافه کردن  یک روز به تعطیلی آخر هفته اظهار کرد: این موضوع می‌تواند در پویایی سفرهای درون استانی مؤثر باشد.
وی همچنین از  رایزنی با بخش زیارتی دیگر استان‌ها ازجمله خراسان رضوی به‌منظور انعقاد تفاهم‌نامه و بستن قرارداد جهت ارتقای  ظرفیت گردشگری مذهبی این استان  خبر داد.
مدیرکل میراث فرهنگی بابیان اینکه آژانس‌ها حلقه پیونددهنده همه اجزای گردشگری هستند اظهار داشت: این جلسات هم‌اندیشی و تخصصی  می‌تواند زمینه را برای تحول در بخش گردشگری  و رفع مشکلات با نظر متخصصین این امر در بخش خصوصی فراهم
نماید.
در ادامه این جلسه فعالان بخش خصوصی به ارائه مشکلات و نقطه نظرات خود پرداختند و خواستار حضور افراد باسابقه و صاحب‌نظر در این جلسات شدند.

تحلیل خبر

در مورد ظرفیت‌های گردشگری میراثی، طبیعی و پزشکی شیراز و فارس بارها هم از سوی مسئولان و هم صاحب‌نظران و آحاد جامعه سخن‌های بسیار گفته‌ شده و مطالب بی‌شماری نیز رسانه‌ای شده است و دیگرکسی نیست که بتواند منکر توانمندی بی‌نظیر این شهر و استان درزمینه گردشگری باشد.
اما چرا تاکنون آن‌گونه که شایسته است از این‌همه ظرفیت برای تولید ثروت در فارس و شیراز و رونق اقتصادی استفاده ‌نشده و برنامه‌ریزی‌ها در این زمینه بسیار ضعیف و بیشتر نمایشی و همایشی بوده، پرسشی است که هنوز هیچ مسئولی به‌صورت روشن و شفاف و با ارائه مستندات لازم، در مقام پاسخگویی به آن برنیامده و هریک انبوهی از مشکلات بر سر راه را بر عهده و جزء وظایف دیگران قلمداد کرده است. یا به عبارت متداول، سعی شده تا با روش معمول پاسکاری و با ارائه سخنان کلیشه‌ای، موضوع را مسدود کنند و به آن پایان دهند.
بی‌تردید ایجاد زیرساخت‌های توسعه و رونق گردشگری تنها از عهده یک سازمان، ارگان و دستگاه دولتی برنمی‌آید و این مهم زنجیره پیوسته‌ای است که جدایی هر یک از حلقه‌های آن موجب گسست کلی پیوستگی و عدم اتصال مجموعه با یکدیگر می‌شود؛ اما شوربختانه به دلیل جزیره‌ای عمل کردن سازمان‌ها و ارگان‌های متعدد و متنوع و وجود نظرات متفاوت و حتی متضاد و مدعیان بسیار متولی‌گری در این رابطه هرگز به سرمنزل مقصود نرسیده و نخواهیم رسید.
چه بسیار از گردشگران داخلی و خارجی به خاطر برخوردهای نامناسب برخی و نبود امکانات لازم، فارس و شیراز را از برنامه‌های گردشگری خود حذف می‌کنند و باوجود ظرفیت‌های بی‌نظیر پزشکی در شیراز، ترجیح می‌دهند که بیماران خود را به شهرها و کشورهای دیگر ببرند.
از جانب دیگر، شیراز درعین‌حال داشتن جاذبه‌ها و ظرفیت‌های بی‌نظیر گردشگری، به دلیل فراهم نبودن زیرساخت‌های لازم در آن، به‌عنوان شهر نمونه گردشگری انتخاب نمی‌شود و این عنوان به شهرهایی داده می‌شود که ازنظر ظرفیت در این زمینه فاصله‌های بسیاری با شهر راز
دارند.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « یادداشت / تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها