پنج شنبه 14 تیر 1403 7/4/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

دوشنبه 1 مرداد 1397 ، 07 : 13

کد خبر : 17076

از 0 نفر 0

رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر شیراز: مردم شیراز باید از سلامت میوه و محصولات مصرفی مطلع باشند

رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر شیراز: مردم شیراز باید از سلامت میوه  و محصولات مصرفی مطلع باشند

رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر شیراز گفت: مردم حق‌دارند از سلامت میوه و محصولاتی که روزانه...

رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر شیراز گفت: مردم حق‌دارند از سلامت میوه و محصولاتی که روزانه مصرف می‌کنند اطلاع داشته باشند.
به گزارش روزنامه طلوع به نقل از روابط عمومی شورای اسلامی شهر شیراز، علی ناصری در نشست این هفته کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری افزود: در امر سلامت همه باید خود را سهیم و مسئول بدانیم؛ زیرا فرزندان این آب‌وخاک حق‌دارند در محیط سالم رشد کنند.
وی تصریح کرد: در همین راستا، در چهلمین جلسه کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر شیراز به بررسی استفاده غیرمجاز پساب فاضلاب برای آبیاری اراضی زراعی و کشاورزی واقع در شرق شیراز پرداخته شد.
ناصری ادامه داد: در این کمیسیون مقرر شد دانشگاه علوم پزشکی و جهاد کشاورزی گزارش‌های مستند و معتبر نظارت بر سلامت در محصولات کشاورزی از مبادی فروش مثل سازمان میوه و تره‌بار را به کمیسیون ارائه دهند تا بتوانیم جوابگوی سؤالات مردم درباره وضعیت میوه و تره‌بار باشیم.
وی ابراز کرد: گزارش‌ها نشان می‌دهند میزان مصرف سموم در میوه‌ها برای دفع آفات از استاندارد جهانی بالاتر است.
به گفته ناصری، با تشکیل کارگروهی متشکل از ارگان‌های ذی‌ربط با محوریت استانداری یا فرمانداری شرح وظایف هر ارگانی مشخص می‌شود تا یک‌بار برای همیشه مشکل رفع شود و مردم با طیب خاطر میوه و سبزیجات را مصرف کنند.
ناصری از بهره‌برداری تصفیه‌خانه شماره ۲ شیراز تا پایان سال ۹۷ خبر داد.
وی افزود: یک هزار و ۲۰۰ کیلومتر از شهر شیراز به سیستم فاضلاب شهری نپیوسته که با بهره‌برداری از تصفیه‌خانه شماره ۳، این امر محقق می‌شود. ناصری افزود: هم‌اندیشی و تبادل‌نظر درخصوص چگونگی دفن پسماندهای عفونی بیمارستان‌ها، مطب‌ها و درمانگاه‌ها نیز در دستور کار این کمیسیون قرار گرفت.
رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر شیراز گفت: روزانه ۷ تن پسماند عفونی بیمارستان‌ها جمع‌آوری می‌شود و با توجه به اینکه برخی از بیمارستان‌ها فاقد دستگاه اتوکلاو هستند باید افرادی برای جمع‌آوری، حمل و دفن پسماندها به کار گرفته شوند.
وی بر لزوم آموزش این افراد تأکید کرد تا حین انجام کار آلوده نشوند.
وی ادامه داد: روزانه یک هزار و ۱۰۰ تن پسماند وارد سایت برمشور می‌شود که ۴۰۰ تن دفن و ۷۰۰ تن پردازش می‌شود.
به گفته ناصری، از یک هزار و ۱۰۰ تن پسماند خانگی، ۲۲۰ تن پسماند پلاستیکی است که برای بازیافت باید زمان زیادی صرف شود.
وی با اشاره به اجرای طرح تفصیلی مدیریت پسماند برای نخستین بار در شهر شیراز گفت: این طرح از مدیریت تفکیک از مبدأ تا مرحله بعد از دفن پسماندها را شامل می‌شود.
ناصری گفت: با توجه به رهاسازی فاضلاب در سالیان گذشته، باید وضعیت فاضلاب بیمارستان‌ها موردتوجه و بررسی قرار گیرد.
قاسم مقیمی عضو هیئت‌رئیسه شورای اسلامی شهر شیراز نیز گفت: ۹۰ درصد بوی نامطبوع ورودی شهر شیراز به دلیل فاضلاب ۳ کارخانه نشاسته سازی است.
وی بر لزوم ساماندهی وضعیت فاضلاب این کارخانه‌ها تأکید کرد و گفت: از پساب‌های فاضلاب برای آبیاری درختان استفاده‌شده است.
عضو شورای اسلامی شهر شیراز با اشاره به ورود مستقیم و استفاده فاضلاب خام در انتهای بلوار آزادگان، انتهای بلوار شهید دستغیب و شهرک صنعتی گفت: در راستای حفظ سلامت مردم باید همه دست در دست هم دهیم و مشکل را رفع کنیم.
سیروس پاک‌فطرت عضو شورای اسلامی شهر شیراز نیز در این جلسه گفت: با استفاده غیرمجاز پساب فاضلاب برای آبیاری اراضی زراعی و کشاورزی سلامتی مردم به مخاطره می‌افتد و باید به پیشگیری از این مشکل توجه ویژه داشته باشیم.
عضو شورای اسلامی شهر شیراز معتقد است شورا، شهرداری و مدیران در ادوار گذشته عزم و تصمیم جدی برای رفع این مشکل نداشته‌اند.
تشکیل کارگروهی برای بررسی این موضوع با حضور فرمانداری و ارگان‌های ذی‌ربط، ممنوعیت کامل استفاده از پساب‌ها، از پیشنهادات پاک‌فطرت در این جلسه بود.
وی با اشاره به کمبود آب، بر عدم کاشت چمن، کشت سبزی‌هایی با آبیاری کم و عدم آبیاری فضای سبز در ساعات گرم تأکید کرد.

تحلیل خبر

موضوع استفاده از پساب‌ها درکشت محصولات کشاورزی ازجمله سبزی‌ها، سال‌هاست که در مجالس و محافل رسمی و غیررسمی مطرح می‌شود و همچنین مقابله و مبارزه با استفاده غیرمجاز از سموم دفع آفات در این زمینه نیز مورد تأکید قرار می‌گیرد، اما همچنان با این مشکل و معضل روبه‌رو هستیم و مسئولان ذی‌ربط ازجمله مسئولان سازمان جهاد کشاورزی همواره بابیان چند مطلب کلیشه‌ای و تکراری به مباحث پایان داده و اجازه می‌دهند این داستان طولانی همچنان ادامه یابد.
امروزه همگان از سرطان‌زا بودن محصولات کشاورزی و باغی که در تولید آن‌ها از سموم کشنده و کودهای خطرناک شیمیایی استفاده ‌شده است، به‌خوبی اطلاع دارند اما سودآوری و منفعت در این مورد همچنان حرف اول را می‌زند و سلامتی مردم از اهمیت چندانی برخوردار نیست. همچنین در جلساتی که گاهی به همین منظور برگزار می‌شود، نمایندگان سازمان‌ها و ارگان‌ها و نهادهای ذی‌ربط تنها به حرف‌درمانی و ذکر مصیبت اکتفا می‌کنند و معلوم نیست که چه کسی و یا چه مجموعه‌ای ملزم به اقدام و عمل است؟ گویی مسئولانِ مکلف و موظف، فقط به مرثیه‌سرایی می‌پردازند تا مردمی که در این رابطه نه تکلیف دارند و نه اختیار و نه بودجه، خود به مقابله با این پدیده مخرب و ویرانگر بپردازند!
موضوع تصفیه‌خانه‌های شهری چندان موردتوجه و دقت نظر قرار نمی‌گیرد، درحالی‌که از باغ‌های عمودی پرهزینه و کم بازده سخنان بسیاری به میان می‌آید! و خلاصه کلام اینکه «گویی این مشکل بزرگ و پدیده شوم قرار است همچنان گریبان‌گیر زندگی شهروندان باشد!»


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « یادداشت / تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها