پنج شنبه 14 تیر 1403 7/4/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

سه شنبه 9 مرداد 1397 ، 42 : 14

کد خبر : 18104

از 0 نفر 0

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری فارس: ترویج فرهنگ سنتی، کاهش نیاز به سرای سالمندان را به دنبال دارد

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری فارس: ترویج فرهنگ سنتی، کاهش نیاز  به سرای سالمندان را به دنبال دارد

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری فارس معتقد است که به هر میزان به فرهنگ سنتی حمایت از...

مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری فارس معتقد است که به هر میزان به فرهنگ سنتی حمایت از سالمندان نزدیک‌تر شویم از رواج سراهای سالمندان در جامعه دور خواهیم شد.
به گزارش ایسنا منطقه فارس، بتول معلم در دیدار با مدیران موسسه فرزانگان سالمند بیان کرد: حداقل حقوق یک شهروند برخورداری از امکانات خوب و برخورداری از امکانات بهداشتی و... است.
وی با بیان اینکه باید به جایگاه یک سالمند در اجتماع اهمیت دهیم، به حفظ فرهنگ سنتی درخصوص کرامت و منزلت سالمندان اشاره و خاطرنشان کرد: قشر سالمند سرمایه جامعه محسوب می‌شوند؛ چراکه آنان مسیری را در عرصه حیات طی کرده‌اند که ماحصل آن تجربه‌های موفق و ناموفقی بوده و امروز تجربه‌های آنان سرلوحه افراد دیگر است.
به گفته مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری فارس، ایجاد فضای مناسب برای توانمندسازی سالمندان در راستای حفظ استقلال فردی، کرامت و منزلت آنان در جامعه و خانواده لازم است و در همین راستا باید با بسیج امکانات موجود در دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط، با خدمت‌رسانی به سالمندان تلاش شود تا این قشر از جامعه موردتوجه بیشتر قرار گیرد و کاهش آسیب‌های اجتماعی و نشاط را در این زمینه داشته باشیم.
معلم ادامه داد: دستگاه‌های بهزیستی، کمیته امداد و تأمین اجتماعی ازجمله نهادهای خدمت‌رسانی هستند که در این عرصه فعالیت‌های بسیاری انجام داده‌اند و ازاین‌رو همکاری و هم‌افزایی هر چه بیشتر سایر دستگاه‌ها باعث می‌شود تا جامعه سالمندی از خدمات بهتر و بیشتری برخوردار شوند.
وی افزود: اهل‌بیت (ع) الگوی ما در تکریم سالمندان در خانواده و جامعه هستند و باید تلاش کنیم این امر در همه نسل‌ها نهادینه شود.
مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری فارس همچنین با تصریح بر این نکته که دیدار با سالمندان در رشد روحیه آنها مؤثر است و باید درک درستی از سالمندان داشته باشیم، بیان کرد: افرادی که مایل به دریافت خدمات هستند می‌توانند به‌صورت خود معرف به مراکز خصوصی مربوط به سالمندان مراجعه و از امکانات بهداشتی، مراقبتی و درمانی آن استفاده کنند، همچنین سالمندانی که از نظر مالی ضعیف هستند، می‌توانند با مراجعه به سازمان بهزیستی و دریافت معرفی‌نامه، مانند سایر سالمندان از این خدمات بهره ببرند.
معلم درخصوص نسبت مراکز در نظر گرفته شده برای سالمندان و تعداد سالمندان نیز عنوان کرد: به‌طورقطع مراکز موجود در استان کم است؛ اما سعی می‌کنیم با افتتاح مراکز جدید، بستری را فراهم کنیم تا سطح زندگی این قشر بهتر شود.
وی یادآور شد: برای بهبود و ارتقای سطح کیفی زندگی سالمندان در پی برنامه‌هایی مانند کارت منزلت برای سالمندان هستیم، این در حالی است که با توجه به هزینه درمان و مشکلات سالمندان در این زمینه، لازم است که آنها بتوانند با تعرفه‌های پایین با این مسئله روبه‌رو شوند.
مدیر موسسه فرزانگان فارس نیز در ادامه این دیدار با ارائه آماری از افزایش جمعیت سالمندان در کشور و استان فارس، اظهار کرد: این موسسه باهدف پر کردن مفید اوقات فراغت سالمندان و توجه به این قشر، برنامه‌ریزی‌های خود را در آینده پیش خواهد برد.

تحلبل خبر

از کودکی احترام به بزرگترها و تکریم پدر و مادر را به ما می‌آموختند و همواره حقی که این بزرگان بر گردن ما دارند را گوشزد می‌کردند. معلم‌های ما نیز در هر فرصتی شعر معروف «اقوام روزگار به اخلاق زنده‌اند/ قومی که گشت فاقد اخلاق مردنی است» را یادآور می‌شدند. جمله‌ای که بسیار کاربرد داشت و همواره به هنگامی‌که خطایی از فرزندی سرمی‌زد بیان می‌شد؛ «ما هرگز پایمان را جلو پدر و مادرمان دراز نمی‌کردیم» بود. جمله‌ای که امروزه در برنامه «خنده بازار» سیمای جمهوری اسلامی ایران، به تمسخر گرفته می‌شود و ناکارآمدی آن را با لودگی‌های معمول به مخاطب القا می‌کند. به‌گونه‌ای از حقوق فرزند و والدین سخن می‌گویند که گویی دو دشمن خونخوار در مقابل یکدیگر قرار گرفته‌اند.
سوژه‌هایی که به‌طورمعمول برای سریال‌های پرهزینه انتخاب می‌شود، با ارزش‌ها و فرهنگ اصیل ما هم‌خوانی و سازگاری ندارد به‌نحوی‌که گاهی وجود پدر و مادر سالمند را مزاحمی برای زندگی فرزندان جوان آنان جلوه می‌دهند.
نتیجه این‌گونه محصولات ضدفرهنگی نه‌تنها گریبان جامعه را گرفته بلکه برای متصدیان و سازندگان آنها نیز آینده‌ای شوم و رنج‌آوری را خواهد ساخت.
بی‌توجهی و بی‌اعتنایی و حتی بی‌میلی به فرزندآوری امروز در میان نسل جوان در شرف ازدواج و یا تازه ازدواج کرده، خروجی همین کارهای ضدفرهنگی و ضدارزشی است. چراکه آینده را در امروز پدر و مادر خود می‌بیند و داشتن فرزند را بیهوده و باطل می‌انگارد.
جوان امروز به سرای سالمندان می‌نگرد و فردای خود را در حصار زندان ساماندهی‌شده‌ای می‌یابد که روزهای پایانی زندگی و شمارش دقایق نزدیک شدن به مرگ را با کوله‌باری از اندوه و پشیمانی نشان می‌دهد.
بی‌توجهی حاکمان به امور رفاهی سالمندان و میزان حقوق بازنشستگی نیز به جوان امروز ما، ناامیدی و پوکی و پوچی را القا می‌کند و سالمندی را به‌شکل دیو مخوف و هراسناکی می‌نگرد که رهایی از او ممکن
نیست.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « یادداشت / تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها