پنج شنبه 14 تیر 1403 7/4/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

جمعه 12 مرداد 1397 ، 01 : 13

کد خبر : 18113

از 0 نفر 0

معاون ستاد کل نیروهای مسلح خبر داد؛ مخالفت ستاد کل و مجلس با طرح جدید سربازی داوطلبانه

معاون ستاد کل نیروهای مسلح خبر داد؛ مخالفت ستاد کل و مجلس  با طرح جدید سربازی داوطلبانه

معاون حقوقی و امور مجلس ستاد کل نیروهای مسلح از مخالفت ستاد کل با طرح اصلاح قانون خدمت وظیفه عمومی که در رسانه‌ها تحت عنوان داوطلب بسیجی و خدمت حرفه‌ای مطرح شده بود، خبر داد...

معاون حقوقی و امور مجلس ستاد کل نیروهای مسلح از مخالفت ستاد کل با طرح اصلاح قانون خدمت وظیفه عمومی که در رسانه‌ها تحت عنوان داوطلب بسیجی و خدمت حرفه‌ای مطرح شده بود، خبر داد.
به گزارش جام جم آنلاین، سردار مسعود مطهر در گفت‌وگو با ایسنا درباره طرحی که اخیراً از سوی یکی از نماینده‌های مجلس با عنوان «داوطلب بسیجی» مطرح شده است، گفت: طرحی از سوی جناب آقای ابوالفضل ابوترابی با عنوان طرح اصلاح قانون خدمت وظیفه عمومی در کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی مطرح شد که پس از بررسی‌های مختلف این طرح با مخالفت مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، اعضای کمیسیون امنیت ملی و همچنین ستاد کل نیروهای مسلح رد شد. وی بابیان اینکه این طرح هشت ماده دارد، گفت: در هیچ بخشی از مواد این طرح عنوان داوطلب بسیجی یا سربازی داوطلبانه نیامده است و من نمی‌دانم چطور در رسانه‌ها طرح اصلاح قانون خدمت وظیفه عمومی با این عنوان مطرح شده است و چرا ابوترابی از این عنوان برایش استفاده کرده‌اند. معاون حقوقی و امور مجلس ستاد کل نیروهای مسلح بابیان اینکه ستاد کل نیروهای مسلح اشکالات خود به این طرح را وارد کرده است، اظهار کرد: این طرح دارای مغایرت‌های فراوان در تمام مواد با قانون اساسی است و به عبارتی طرح خامی است که قابلیت اجرا ندارد، اما طوری آن را مطرح کرده‌اند که گویا قانون سربازی، اختیاری شده و تنها ستاد کل با آن مخالفت کرده است. مطهر اضافه کرد: به‌عنوان‌مثال دریکی از مواد این قانون این‌طور آمده که هر فردی که نمی‌خواهد به سربازی برود، باید معادل سه برابر هزینه یک سرباز در طول خدمت را یکجا یا قسطی پرداخت کرده و این هزینه برای خود سربازان در حال خدمت صرف شود، خب این اقدام مصداق بارز فروش سربازی و برخلاف قانون اساسی و منافع کشور است و برفرض اگر اجرا می‌شد، آن‌وقت افراد دارای تمکن مالی از سربازی معاف شده و افراد ضعیف‌تر جامعه باید به سربازی بروند که این مغایر با عدالت اجتماعی است.
معاون حقوقی و امور مجلس ستاد کل نیروهای مسلح همچنین افزود: همچنین یکی دیگر از موارد مطرح شده در این طرح آن است 90 درصد حقوق کارکنان، به سربازان داده شود درحالی‌که هم‌اکنون امکان اجرای چنین امری با توجه به مشکلات بودجه‌ای و اعتباری وجود ندارد و اتفاقاً قانون آن وجود دارد. وی درباره وضعیت فعلی این طرح نیز اظهار کرد: بنا شد تا طرح دوباره موردبررسی قرارگرفته و به احترام ابوترابی به کارگروه کمیسیون امنیت ملی مجلس برود تا بازهم موردبررسی قرار بگیرد، اما درخواست ما این است که نمایندگان محترم مجلس طرح‌های این‌چنینی خود را حتماً قبل از رسانه‌ای کردن با ستاد کل نیروهای مسلح در میان بگذارند تا موارد لازم در مورد آنها موردبررسی قرار بگیرد و از ارائه طرح‌های خام و فاقد قابلیت اجرا جلوگیری شود.

تحلیل خبر

شوربختانه ارائه نقد و نظر در مورد خدمت اجباری سربازی در اذهان و دیدگاه‌های اکثریت به‌عنوان خط قرمز قلمداد می‌شود و تاکنون آن‌گونه که باید در محافل و مجامع رسمی و رسانه‌ها به این مهم پرداخته نشده است.
همان‌گونه که در تحلیل‌های پیشین به این موضوع پراهمیت پرداختیم، جوان سرباز که دو سال از بهترین سال‌های عمر گران‌بها را به‌اجبار در اختیار نیروهای مسلح سپری می‌کند، اما به کارهایی گماشته می‌شود که هم بر اساس تخصص و تبحر و علاقه نیست و هم موجب تحقیر و شکست شأن و شخصیت او می‌شود، در پایان و خروجی این مدت، چگونه و با چه روحیه‌ای به جامعه می‌پیوندد؟، این سؤالی بوده و هست که همواره در افکار عمومی بدون پاسخی مستدل و مستحکم باقی‌مانده است.
در شماری از کشورهای توسعه‌یافته و یا درحال‌توسعه، خدمت سربازی را به‌صورت هم داوطلبانه و هم با آموزش‌های لازم تخصصی درآورده‌اند و با ارائه حقوق و مزایای مناسب، داوطلبان مشتاق را برای مواقع بحرانی و جنگ آماده می‌کنند.
بی‌انگیزگی و افسردگی سربازانی که در حال خدمت اجباری هستند را می‌توان به‌روشنی هم در پادگان‌ها و هم در خیابان‌ها مشاهده کرد. حال با این وصف چگونه می‌توانیم انتظار داشته باشیم که این افراد با چنین روحیه‌ای به‌نحواحسن در مقابل دشمن مقاومت کنند؟ آیا ۸ سال جنگ با عراق را باوجود و حضور افراد ناراحت و بی‌انگیزه به سرانجام رساندیم؟ و یا شور و اشتیاق داوطلبان و مشتاقان دفاع از کشور بود که دشمن قادر نشد حتی یک وجب از خاک ما را تصرف کند؟
آیا علاقه و باورهای انسان‌های پاک و بی‌آلایش کاری کارستان کرد و یا اجبار و... .


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « یادداشت / تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها