پنج شنبه 14 تیر 1403 7/4/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

یکشنبه 14 مرداد 1397 ، 16 : 13

کد خبر : 18123

از 0 نفر 0

مدیر اجرایی جمعیت مبارزه با دخانیات خبر داد؛ تسهیل ترک سیگار در کلینیک‌های رایگان وام کارآموزی و کارآفرینی برای ترک‌کنندگان

مدیر اجرایی جمعیت مبارزه با دخانیات خبر داد؛ تسهیل ترک سیگار  در کلینیک‌های رایگان وام کارآموزی و کارآفرینی برای ترک‌کنندگان

مدیر اجرایی جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایرانیان با اشاره به طرح مدارس بدون دخانیات گفت: طرح پاد (پیشگیری از استعمال دخانیات) در دبیرستان‌های...

مدیر اجرایی جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایرانیان با اشاره به طرح مدارس بدون دخانیات گفت: طرح پاد (پیشگیری از استعمال دخانیات) در دبیرستان‌های شهرستان ورامین با موفقیت در حال اجرا است؛ ضمن اینکه اجرای برنامه‌هایی درزمینه مدارس، محله و بوستان‌های بدون دخانیات، به دنبال گامی به‌سوی شهرهای بدون دخانیات را پیگیریم.
علی‌عطا طاهری در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به طرح «مدارس بدون دخانیات» گفت: طرح پاد (پیشگیری از استعمال دخانیات) در ۶۲ دبیرستان شهرستان ورامین (دانش‌آموزان کلاس هفتم با نام پادیاران) با موفقیت در حال اجرا است. همچنین در کنار طرح پاد، طرح آموزش روش‌های کارآفرینی هنری-ورزشی و حرفه‌آموزی برای این نوجوانان با پس‌اندازهای خانوادگی‌شان را پیگیری می‌کنیم.
وی همچنین با اشاره به برنامه‌هایی درزمینه مدارس بدون دخانیات، محله‌های بدون دخانیات و بوستان‌های بدون دخانیات گفت: با اجرای این طرح‌ها به دنبال گامی به‌سوی شهرهای بدون دخانیات هستیم.
طاهری ادامه داد: همچنین در بحث آموزش و فرهنگ‌سازی خانواده‌ها در راستای شعار «پیشگیری بهتر از درمان است»، مرکز فرآموز نفس پاک جمعیت مبارزه با دخانیات با تأکید بر آموزش مهارت اجتماعی «نه به دخانیات» در کودکان و طرح همیاران سلامت (مشابه همیاران پلیس)، در جمعیت مبارزه با دخانیات فعال است و اقداماتی را در این راستا انجام می‌دهد.
وی همچنین از اقدامات در حال انجام برای آغاز طرحی جدید در راستای ترک دخانیات خبر داد و گفت: بر اساس این طرح ضمن تسهیل ترک سیگار در کلینیک رایگان ترک دخانیات جمعیت مبارزه با دخانیات، به شخص وام کارآموزی و حرفه‌آفرینی نیز اعطا می‌شود که این طرح حمایتی را در مورد اشخاص ترک‌کننده و خانواده‌هایشان در حال پیگیری داریم. جزئیات طرح مصوب، متعاقباً اعلام می‌شود.
طاهری با اشاره به گذشت حدود ۴۰ سال از تأسیس و شکل‌گیری جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات در کشور، گفت: ۸۵ بیماری با مصرف سیگار، گریبان‌گیر انسان سالم می‌شوند. بر اساس پژوهش‌ها، در گستره این بیماری‌ها، حدود ۲۰ نوع سرطان ایجاد می‌شود که استعمال دخانیات، از علل مهم چنین اختلالاتی است.  بنابراین ‌یکی از عوامل خطر مهم سلامت جامعه، همین استعمال مواد دخانی است.
وی به مضرات متعدد قلیان و همچنین مباحث مطرح درزمینه «خروج قهوه‌خانه‌ها از شمول اماکن عمومی» اشاره کرد و افزود: ازآنجاکه یک ساعت استعمال قلیان به‌اندازه مصرف ۷۰ نخ سیگار به بدن آسیب می‌رساند، تأکید می‌کنیم که استفساریه دوفوریتی مجلس که درنهایت یک‌فوریتی شد مبنی بر «استفساریه تبصره یکم ماده ۱۳ قانون جامع کنترل دخانیات و خروج قهوه‌خانه‌ها از شمول اماکن عمومی»، زمینه‌ساز مشکلات فراوان بهداشتی، روانی، فرهنگی، اجتماعی خواهد بود و با عدم امکان ورود آنی ناظران صنفی و قانونی و لزوم کسب مجوز قضایی، عدم نظارت لازم و کافی بر قهوه‌خانه‌ها را شاهد خواهیم بود.

تحلیل خبر

امروزه زیان‌ها و صدمه‌های جبران‌ناپذیراستعمال دخانیات، برای همگان حتی خود سیگاری‌ها و آنان که با کشیدن قلیان سلامتی و عمر خود را دود می‌کنند و به هوا می‌فرستند، محرز و روشن شده است؛ اما اینکه به این کار زیان‌بار همچنان ادامه می‌دهند، موضوعی است که بخشی از آن به باورها، داشته‌های درونی و دانسته‌های آنان برمی‌گردد و بخش عمده‌تر آن نیز به‌کل مردم و آحاد جامعه و حقوق عمومی مربوط است.
بالا بردن هزینه دارو و درمان، اشغال تخت‌های بیمارستانی و گرفتن اوقات درمانگاه‌ها و... جزء حقوق عمومی است که از جانب این‌گونه افراد به آن تجاوز می‌شود و همگان حق دارند نسبت به بی‌توجهی و بی‌اعتنایی افراد دودی در حفظ سلامتی خود اعتراض
کنند.
از سوی دیگر، هزینه‌کردهای دولت و دستگاه‌های مسئول درزمینه پیشگیری از بیماری‌های کُشنده ناشی از استعمال دخانیات به‌ویژه قلیان، به‌مراتب کمتر از بودجه‌ریزی درزمینه دارو و درمان خواهد بود. ازاین‌رو تسهیل در روند ترک سیگار با بهره‌گیری از کلینیک‌های رایگان، نه‌تنها هزینه محسوب نمی‌شود بلکه بهترین سرمایه‌گذاری در راستای حفظ و حراست از سلامتی مردم است و در پایین آوردن هزینه‌های درمانی و اشغال نشدن درمانگاه‌ها و بیمارستان‌ها و جلوگیری از ایجاد تراکم در آن‌ها بسیار مؤثر خواهد بود.
اما کلیدی‌ترین نکته در این مورد، همفکری و همراهی دستگاه‌های مسئول است که باید با همت همگانی و باوری محکم و عزمی راسخ، هم‌راستا و هماهنگ در این حرکت سرنوشت‌ساز شرکت مؤثر داشته باشند و از پراکندگی و پراکنده‌گویی و اقدامات متفاوت و متضاد، پرهیز کنند که شوربختانه تاکنون تصمیم‌گیری‌ها و اقدامات یکپارچه در این مورد مشاهده نشده و نتیجه آن اضافه شدن هرروزه، به شمار قلیان‌خانه‌ها و واحدهای عرضه دخانیات و تبدیل شدن دکاکین عرضه مطبوعات! به مراکز توزیع سیگار است.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها