پنج شنبه 14 تیر 1403 7/4/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

چهار شنبه 17 مرداد 1397 ، 29 : 11

کد خبر : 18139

از 0 نفر 0

جولان آلاینده ازن در هوای گرم پایتخت

جولان آلاینده ازن در هوای گرم پایتخت

هوای تهران این روزها علاوه برگرد و غبار و ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون آلاینده دیگری را نیز در خود جای‌داده که...

هوای تهران این روزها علاوه برگرد و غبار و ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون آلاینده دیگری را نیز در خود جای‌داده که 15 روز از هوای تهران را از ابتدای سال تاکنون در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار داده است. به گفته کارشناسان «آلاینده ازن» در هوای تهران، نشان از حضور دیگر آلاینده‌هایی است که ممکن است خطرناک
باشند. به گزارش ایسنا، ازن آلاینده‌ای است که امسال بیش از سال‌های پیش در هوای تهران افزایش یافت.  یوسف رشیدی عضو هیئت‌علمی دانشگاه شهید بهشتی و استادیار آلاینده‌های محیط‌زیستی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه برای تولید ازن پیشران‌هایی لازم است، اظهار می‌کند: این پیشران‌ها، هیدروکربن‌های نسوخته خودروها و موتورسیکلت‌ها و اکسیدهای ازت هستند و در کنار اشعه ماوراءبنفش خورشید در فصول گرم سال سبب تولید آلاینده ازن می‌شوند؛ بنابراین اگر می‌خواهیم میزان ازن کاهش پیدا کند ابتدا باید میزان تولید پیشران‌های آن را کاهش دهیم.این عضو هیئت‌علمی دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به اینکه افزایش ازن در سال‌های اخیر ممکن است به چند علت باشد، تصریح می‌کند: این امکان وجود دارد که تابش نور خورشید بیشتر شده باشد یا با توجه به تردد خودروها، مقدار اکسیدهای ازت و هیدروکربن‌ها افزایش پیدا کرده باشد.

تحلیل خبر

آلودگی‌های مرگباری که امروز گریبان پایتخت کشور را گرفته است، با ادامه روند فعلی دیر یا زود به مراکز استان‌ها ازجمله شیراز نیز خواهد رسید. هرچند که هم‌اینک وضعیت آلودگی هوا در کلان‌شهرهایی مانند اصفهان و تبریز دست‌کمی از تهران ندارد؛ اما شهر باستانی ما که وصف آب‌وهوای آن همیشه تاریخ هم برای هم‌وطنان و هم جهانیان شهره و مثال‌زدنی و به‌عنوان یک «برند» کم‌نظیر مطرح بوده و هست، در صورت ادامه بی‌توجهی‌ها و بی‌اعتنایی‌های مشهود، به‌یقین از این آسیب هولناک ضرر و زیان مضاعفی می‌کند و جاذبیت گردشگری طبیعی خود را از دست خواهد داد.
بیشتر اعضای شورای اسلامی کنونی شهر شیراز چه در زمان تبلیغات انتخاباتی و چه در اوایل شروع به کار این شورا، همواره بر برنامه‌ریزی در راستای انسان‌محوری به‌جای خودرومحوری و گسترش پیاده‌راه‌ها تأکید می‌کردند و احقاق حقوق شهروندی را از اولویت‌های کاری خود می‌دانستند؛ اما شوربختانه به‌تدریج این‌گونه سخنان و برنامه‌های اعلام ‌شده کم‌رنگ می‌گردد و جای خود را به مباحثی تکراری و کلیشه‌ای می‌دهد و باز هم مثل دوره‌های گذشته، «روزمرگی» گریبان مجلس محلی ما را گرفته است. گویی اصلی‌ترین و محوری‌ترین موضوع قابل‌توجه شیراز که حفظ و حراست از پاکی هوای آن است به فراموشی سپرده شده و خطر زدودن این «برند» جهانی همچنان دور سر «شهرراز» می‌چرخد.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « یادداشت / تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها