پنج شنبه 14 تیر 1403 7/4/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

یکشنبه 21 مرداد 1397 ، 19 : 12

کد خبر : 18151

از 0 نفر 0

عضو شورای شهر تهران تأکید کرد؛ لزوم رقابتی شدن فضا برای پیمانکاران بخش خصوصی

عضو شورای شهر تهران تأکید کرد؛ لزوم رقابتی شدن فضا برای پیمانکاران بخش خصوصی

عضو شورای شهر تهران بر لزوم رقابتی شدن فضا میان پیمانکاران بخش خصوصی تأکید کرد. محمود میرلوحی در گفت‌وگو با ایسنا،...

عضو شورای شهر تهران بر لزوم رقابتی شدن فضا میان پیمانکاران بخش خصوصی تأکید کرد. محمود میرلوحی در گفت‌وگو با ایسنا، بابیان اینکه در بخش اقتصادی مدیریت شهری فعلی با جدیت پیگیر امور است، گفت: در بخش اقتصادی مدیریت شهری فعلی کارهای مؤثری انجام داده که یکی از آنها رقابتی شدن کار در مدیریت شهری است که با جدیت این موضوع را دنبال می‌کنیم. وی بابیان اینکه پیمانکاران بخش خصوصی باید احساس کنند که فضای کار رقابتی شده و دیگر خبری از رانت نیست، تصریح کرد: یکی از موضوعات مورد تأکید شهردار پیشین تهران نیز رقابتی کردن کار در مدیریت شهری بود.
معاون اجرایی شورای شهر تهران بابیان اینکه نجفی در زمان حضورش در شهرداری تهران طی نامه‌ای اعلام کرد که در شهرداری ۶۷۴ ملک بدون رعایت ضوابط و مقررات واگذار شده است، تصریح کرد: حالا این عدد بعد از بررسی‌ها بیشتر شده و به حدود ۱۴۰۰ رسیده است که استفاده از این املاک و بهره‌برداری از آنها که متعلق به شهرداری است، به دیگران سپرده شده و حتی می‌بینیم که حق بهره‌برداری ملک تا سال‌های متمادی به افراد سپرده شده است که این درست نیست. وی بابیان اینکه در بررسی‌ها به آن رسیدیم که لازم است کلیه پروانه‌های ساختمانی طی بازه زمانی هفت الی هشت‌ساله اخیر را حسابرسی کنیم، گفت: بر این اساس در نظر داریم تمامی پرونده مجوزهای ساختی که بالای ۱۰۰۰ متر بودند را حسابرسی کنیم که ببینیم آیا عوارض پرداخت کرده‌اند یا نه؟ چراکه ممکن است مانند واگذاری حق بهره‌برداری املاک، با مشکلاتی نیز درزمینه عدم پرداخت عوارض ساخت‌وساز مواجه شویم.
میرلوحی بابیان اینکه برای پرونده واگذاری حق بهره‌برداری از املاک شهرداری، صد دستور قضایی صادر شده که اتفاق خوبی است، افزود: باید فضای اقتصادی در شهرداری رقابتی شود و برای آن نیز هر کاری انجام می‌دهیم.

تحلیل خبر

به‌طورمعمول تعدادی پیمانکار همیشه و مدام برنده مناقصه‌های شهرداری و به‌قول‌معروف یکه‌تاز میدان هستند و جلوگیری از ادامه این وضعیت نامطلوب پیش از هر اقدامی نیاز به اصلاح در قوانین و ضوابط مربوط به روند کنونی برگزاری مراسم مناقصه‌ها و مزایده‌ها دارد. چراکه در پایان و هنگام اعلام برندگان پیمانکاری‌ها، اغلب شاهد هم اعتراضات رقبا و هم تشویش اذهان شهروندانی هستیم که این‌گونه امور را رصد و نسبت به مسائل و موضوعات مرتبط با حقوق همگانی احساس مسئولیت می‌کنند و از خود حساسیت‌های لازم را نشان می‌دهند.
درج چند آگهی به‌صورت خاموش و ساکت و اجرای مراسمی که بیش از چند نفر که به‌طورمعمول نیز ذی‌نفع هستند در آن‌ها شرکت ندارند، نمی‌تواند سلامت پیمان‌ها را تضمین کند. همچنین اطلاع‌رسانی پس از اعلام برندگان و روشن‌سازی چگونگی گزینش برنده، ازجمله امور لازمی محسوب می‌شود که تاکنون به آن توجه چندانی نشده است.
نظارت بر اجرای دقیق مفاد پیمان نیز آن‌گونه که باید یا صورت نمی‌گیرد و یا اطلاع‌رسانی نمی‌شود. به‌طورمثال چنانچه در قرارداد خرید رنگ‌های ترافیکی به درجه‌یک بودن رنگ و مدت‌زمان ماندگاری آن اشاره و برهمان اساس موافقت شده باشد، کارشناسان ناظر باید بر این امر نظارت کافی داشته باشند و در صورت مشاهده مغایرت، مراتب را هم به اطلاع عموم برسانند و هم اینکه مطابق مفاد پیمان اقدام شود.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « یادداشت / تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها