جمعه 15 تیر 1403 7/5/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

جمعه 2 شهریور 1397 ، 52 : 12

کد خبر : 18197

از 0 نفر 0

معاون شرکت آب منطقه‌ای فارس: تفاوت قیمت؛ عامل استقبال از کشت برنج در خشکسالی است

معاون شرکت آب منطقه‌ای فارس: تفاوت قیمت؛ عامل استقبال از کشت برنج در خشکسالی است

معاون حفاظت و بهره‌برداری آب منطقه‌ای استان فارس گفت: در شرایط کم‌آبی آب و تداوم خشکسالی بیشتر مناطق استان، برخی کشاورزان همچنان به کشت شلتوک این محصول پرآب بر می‌پردازند که تفاوت قیمت عاملی...

معاون حفاظت و بهره‌برداری آب منطقه‌ای استان فارس گفت: در شرایط کم‌آبی آب و تداوم خشکسالی بیشتر مناطق استان، برخی کشاورزان همچنان به کشت شلتوک این محصول پرآب بر می‌پردازند که تفاوت قیمت عاملی تعیین‌کننده در این اقدام است.
حسین صالح جهرمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این رویکرد در منطقه کامفیروز شهرستان مرودشت به‌خوبی مشهود است، تفاوت قیمت برنج با سایر محصولات در این منطقه موجب و عامل اصلی گرایش کشاورزان منطقه کامفیروز به کشت شلتوک است. وی بابیان اینکه منطقه کامفیروز نیز با روند فعلی کشت شلتوک به‌زودی با بحران شدید آب مواجه می‌شود گفت: هم‌اکنون نیز بسیاری از شلتوک‌کاری‌ها در این منطقه به علت کمبود آب به برداشت نمی‌رسد اما کاشت شلتوک در این منطقه باوجود همه کم‌آبی‌ها و مشکلات موجود دست کم سودی سه برابر بیشتر نسبت به کشت گندم دارد.
معاون حفاظت و بهره‌برداری آب منطقه‌ای استان فارس افزود: ازاین‌رو شرایط بسیار دشواری برای قانع کردن کشاورزان برای کاستن از زیر کشت شلتوک و رفتن به سمت سایر کشت‌ها وجود دارد، تفاوت عایدی سه برابر کشاورزان در شرایط برابر برای کاشت گندم و شلتوک در منطقه کامفیروز عاملی است که نیاز به زمان دارد تا اصلاح شود.
صالح جهرمی گفت: کشاورزان در این منطقه سطوح اراضی کوچک و اکثراً با شمار جمعیتی زیاد دارند، بسیاری از کشاورزان از یک قطعه زمین یک هکتاری باید هزینه زندگی خود و فرزندانشان را تأمین کنند، بسیاری از جوانان باوجودی که زندگی مستقلی تشکیل داده‌اند اما همچنان چشم به ارتزاق از همین اراضی کوچک دارند.
وی ادامه داد: ازاین‌رو گرایش به سمت کشت شلتوک همچنان بالا است، با همه تلاشی که سازمان جهاد کشاورزی و دیگر نهادهای مسئول انجام داده‌اند و با همه محدودیت‌هایی که در استفاده از آب کشاورزی اعمال ‌شده ما شاهدیم که همچنان برخی از دشت‌ها و اراضی این منطقه در شرایط سخت بحرانی موجود زیر کشت شلتوک است.
معاون حفاظت و بهره‌برداری آب منطقه‌ای استان فارس تغییر روند در این زمینه را نیازمند به وجود قانون دانست و گفت: هیچ قانونی الان وجود ندارد که کشاورز را از کشت شلتوک باز دارد، همه اقداماتی که شده است به‌صورت تعاملی به نتیجه رسیده درحالی‌که اگر قانون قاطع در این زمینه تصویب شود بهتر می‌توان کشاورزان را به کاشت سایر کشت‌ها تغییر رویه داد. صالح جهرمی گفت: اگر چاه‌هایی که در این منطقه وجود دارد خشک شود ما نمی‌توانیم بر اساس قانون مجوز کف‌شکنی به آنها ندهیم، همه اعمال محدودیت‌ها در این زمینه به‌صورت تعاملی اعمال‌شده است، در این منطقه 12 هزار هکتار شلتوک کاشت می‌شده است اما با بحران موجود اکنون به‌شدت کاهش‌یافته و در حد 6 هزار هکتار است.
بخش کامفیروز در فاصله 75 کیلومتری شمال غرب شیراز و در محدوده تقسیمات کشوری شهرستان مرودشت واقع است.

تحلیل خبر

بروز و ظهور تمام مشکلات و معضلات را یکجا و با هم به گردن دشمنان و بیگانگان می‌اندازیم؛ اما هرگز از عملکرد برخی از افراد و شماری از اقشار جامعه که تنها و تنها به منافع شخصی و منفعت بیشتر می‌اندیشند و کشور و سرنوشت آن برای آنان از هیچ‌گونه اهمیتی برخوردار نیست، چندان سخنی به میان نمی‌آوریم. گویی افراد خودبین و خودمحور هنوز به این واقعیت انکارناپذیر واقف نشده‌اند که نتیجه عملکردشان به خودشان نیز بازخواهد گشت و در آتش جهل و خودخواهی خواهند سوخت و هرگز نخواهند توانست از بادآورده‌های حرامی که با پایمال کردن حقوق عمومی به دست آورده‌اند، استفاده مطلوب و معقول ببرند.
همچنین کوته‌بین‌هایی که فقط به منافع جناحی و باندی فکر می‌کنند و تصورشان این است که با شعارمحوری و برانگیختن احساساتی که گروهی را از منطق و استدلال به‌دور می‌کند با حراج اعتبار کشور و ایجاد تنش و به‌وجود آوردن جو سیاه و ناامیدانه می‌توانند به قدرت برسند و با همین وضعیت به خودکامگی‌ها ادامه دهند، چشم خود را بر واقعیت‌ها بسته‌اند و همچنان در جهنم کبر، جهالت و کوردلی به روش و منش مستبدانه و متحجرانه ادامه می‌دهند.
اخبار هر روزه‌ای که از کشف انبارهای بزرگ و کوچک محتکران و اختلاس اختلاسگران منتشر می‌شود و هجوم نابخردانه‌ای که برای افزایش اعتبار دلار مشاهده می‌شود؛ در قیاس با دیگر کشورها، به‌ویژه کشورهای همسایه، دریچه واقع‌بینی را به روی ما می‌گشاید و نسبت به سرنوشت و آینده به ما هشدارهای جدی می‌دهد.
رمزگشایی معاون شرکت آب منطقه‌ای فارس مبنی‌بر حرص و ولع برای کشت‌های بسیار آب‌بری مانند برنج، قصه پرغصه‌ای را بازگو می‌کند که از یک‌سو منفعت‌طلبی‌ها و خودکامگی‌ها را نمایان می‌سازد و از سوی دیگر سوءاستفاده سیاسی از احساسات و عواطف جامعه توسط قدرت‌خواهان عاری از منطق را حکایت می‌کند.
و کلام آخر و پرسشی که همچنان بی‌پاسخ مانده است؛ این راه و روش، چه سرانجامی را خواهد داشت؟


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها