جمعه 15 تیر 1403 7/5/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

جمعه 9 شهریور 1397 ، 07 : 13

کد خبر : 18222

از 0 نفر 0

عضو هیئت نمایندگان و معاون اتاق بازرگانی فارس: موانع استفاده از ظرفیت‌های حوزه گردشگری فارس برداشته شود معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری فارس: بسیاری از آموزش‌های آموزشگاه‌های آزاد و فنی حرفه‌ای به شغل منجر نمی‌شود

عضو هیئت نمایندگان و معاون اتاق بازرگانی فارس: موانع استفاده از ظرفیت‌های حوزه گردشگری فارس برداشته شود معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری فارس: بسیاری از آموزش‌های آموزشگاه‌های آزاد و فنی حرفه‌ای به شغل منجر نمی‌شود

عضو هیئت نمایندگان و معاون اتاق بازرگانی فارس گفت: با توجه به برخورداری فارس از ظرفیت‌های گردشگری و صنایع‌دستی، تقاضا برای اشتغال در این حوزه‌ها نیز بسیار زیاد است که ضرورت دارد موانع پیش روی فعالیت ...

عضو هیئت نمایندگان و معاون اتاق بازرگانی فارس گفت: با توجه به برخورداری فارس از ظرفیت‌های گردشگری و صنایع‌دستی، تقاضا برای اشتغال در این حوزه‌ها نیز بسیار زیاد است که ضرورت دارد موانع پیش روی فعالیت در این بخش‌ها برداشته شود.
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری فارس گفت: بسیاری از آموزش‌های آموزشگاه‌های آزاد و فنی حرفه‌ای به شغل منجر نمی‌شود و افزایش صدور مجوز کار و کارت راهنمایان تور فقط به آمار بیکاران در حوزه گردشگری می‌افزاید.
به گزارش روزنامه طلوع به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی فارس، یلدا راهدار در جلسه کارشناسی مشکل عدم‌تأیید مدارک آموزش دیدگان فنی حرفه‌ای از سوی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری فارس افزود: با توجه به اهمیت موضوع، رفع مشکل این مدارک را با بهره‌گیری از شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان پیگیری خواهیم کرد.
وی ادامه داد: عدم‌تأیید مدارک آموزش دیدگان و صدور مجوز از سوی سازمان میراث فرهنگی استان باعث ایجاد مشکلات بسیاری هم برای متقاضیان و هم آموزشگاه‌ها شده است. او اظهار داشت: شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی یک ظرفیت قانونی منحصربه‌فرد برای رفع سریع مشکلات فعالان بخش خصوصی است که ما در اتاق بازرگانی فارس از این ظرفیت برای رفع مشکلاتی که در آن به‌اتفاق نظر و تفاهم نمی‌رسیم استفاده خواهیم کرد. مشاور استاندار فارس در امور توسعه اشتغال آفرینی، گردشگری و صنایع‌دستی بیان کرد: بر این اساس به‌زودی جلسه کارشناسی تخصصی با حضور نمایندگان اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی، میراث فرهنگی، فنی و حرفه‌ای و آموزشگاه‌های آزاد، اصناف و فعالان اقتصادی در بخش گردشگری استان فارس را باهدف بررسی دقیق مباحث مربوط به پیوستگی اشتغال در این حوزه برگزار خواهیم کرد.
راهدار افزود: دوره‌های آموزشی راهنمایان تورهای گردشگری و مدیر فنی دفاتر خدمات گردشگری که توسط آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای برگزار می‌شود مستقیماً به بازار متصل هستند و ارزشیابی مدارک و دریافت مجوز از سازمان میراث فرهنگی باید تسهیل شود.
او گفت: آموزش دیدگان آموزشگاه‌های فنی حرفه‌ای حتی برای کارآموزی از اولویت پایین‌تری نسبت به کسانی که در آموزشگاه‌های میراث فرهنگی دوره‌دیده‌اند برخوردار هستند که این روند باید اصلاح شود.
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری فارس هم گفت: متأسفانه بسیاری از آموزش‌های آموزشگاه‌های آزاد و فنی حرفه‌ای به شغل منجر نمی‌شود و افزایش صدور مجوز کار و کارت راهنمایان تور فقط به آمار بیکاران در حوزه گردشگری می‌افزاید. سید مؤید محسن نژاد افزود: این در حالی است که تمام آموزش‌های مربوط به صنایع‌دستی را سازمان فنی حرفه‌ای بر عهده دارد و ما مکاتباتی برای تسهیل روند صدور مجوز در این حوزه با سازمان کشوری داریم.
وی درباره پیگیری‌های انجام شده برای صدور مجوز و پروانه فعالیت برای فراگیران آموزشگاه‌های فنی حرفه‌ای گفت: برای کسانی که تا پایان سال 96 موفق به گذراندن دوره‌های مرتبط و اخذ مدرک شده‌اند مجوز فعالیت در قالب کارت راهنمایان تورهای گردشگری صادر می‌شود.

تحلیل خبر

مسئله بیکاری و بحران آن امروزه به هر جا که نظر می‌کنیم بر سر زبان‌هاست و مسئولان همواره بر لزوم ایجاد اشتغال و اجرای طرح‌های اشتغال‌زایی تأکید دارند. بیشتر نگاه‌ها در این رابطه متوجه سرمایه و سرمایه‌گذاری است اما گلوگاه اصلی مانع رشد اشتغال و عامل بازدارنده و متوقف کننده آن هنوز آن‌گونه که باید مورد دقت نظر و بررسی قرار نگرفته و از نگاه بسیاری از افراد دورافتاده است.
امروز هر ایرانی که بخواهد به‌طورمثال زمین بی‌خاصیت و رها شده‌ای را احیا و سرسبز و قابل‌استفاده کند و یا طرحی را درزمینه گردشگری به اجرا درآورد و...، نه‌تنها هفت‌خوان‌های متعددی را باید در مسیر پرپیچ‌وخم بروکراسی اداری بگذراند، بلکه ناامیدی و سرخوردگی در انتظار از پای درآوردن او نشسته
است.
گاهی انسان در افکار خود به این نکته می‌رسد که ای‌کاش هرگز این‌همه اداره و ارگان مزاحم و ضد اشتغال که بودجه‌های هنگفتی را نیز می‌بلعند، وجود نداشت و مانند قدیم توانمندی و ذوق و هنر آدم‌ها در مسیری آزاد و هموار به پیشرفت و توسعه می‌انجامید.
انگار عده‌ای در بعضی از ادارات و ارگان‌ها پشت میزهای راحت در خنکای کولرهای گازی تابستانه و گرمای لذت‌بخش سیستم‌های پرمصرف گرمایشی زمستانه، نشسته‌اند و تنها مأموریت آنان مانع‌تراشی، متوقف‌کنندگی، ناراضی‌تراشی و... است.
کافی است فردی بخواهد برابر ضوابط قانونی! به‌طورمثال یک واحد کوچک خدماتی راه‌اندازی کند. از همان ابتدا با هجوم گسترده مأموران «باج و خراج» و شرایط سخت و گاهی غیرممکن مواجه می‌شود. به‌نحوی‌که یا عطای آن را به لقایش می‌بخشد و گوشه انزوا و افسردگی برمی‌گزیند و یا چگونگی گذران روزگار خود را در کارهای خلاف و پنهان جست‌وجو
می‌کند.
جوانی که با هزاران امید و آرزو حرفه‌ای را می‌آموزد و نسبت به ذوق و توان خود به دنبال اشتغالی می‌رود که در آن تبحر یافته، با روبه‌رو شدن با انبوهی از دست‌اندازها و موانع، هم در زمره افراد ناراضی قرار می‌گیرد و هم در این وضعیت آشفته و درهم‌وبرهم، به استقبال خطرات و تهدیدهای گوناگون می‌رود و بی‌تردید تنفس در چنین فضایی، لاجرم به خشونت و بروز اعتراض‌های تند و خشمگینانه منجر می‌شود.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها