جمعه 15 تیر 1403 7/5/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

شنبه 10 شهریور 1397 ، 23 : 13

کد خبر : 18229

از 0 نفر 0

معاون اجتماعی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در شیراز خبر داد: فعالیت 875 خیریه سلامت در کشور

معاون اجتماعی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در شیراز خبر داد: فعالیت 875 خیریه سلامت  در کشور

معاون اجتماعی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از فعالیت ۸۷۵ خیریه حوزه بهداشت و درمان در کشور و ۶۸۰ سمن مرتبط با سلامت خبر داد...

معاون اجتماعی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از فعالیت ۸۷۵ خیریه حوزه بهداشت و درمان در کشور و ۶۸۰ سمن مرتبط با سلامت خبر داد.
به گزارش ایسنا، دکتر سید محمدهادی ایازی در اجلاس معاونان اجتماعی دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی قطب پنج کشور، اجتماعی شدن سلامت را از اولویت‌های دولت دوازدهم و وزارت بهداشت عنوان کرد و گفت: در این حوزه با چهار مؤلفه مشارکت مردمی، سواد سلامت، همکاری بین بخشی و عدالت در سلامت روبه‌رو هستیم.
وی درخصوص مشارکت مردمی به‌عنوان اصلی مهم در دستیابی به اهداف اجتماعی شدن سلامت، گفت: هر فردی باید با اصلاح رفتار و سبک زندگی، دغدغه سلامت خود را داشته باشد که فعالیت‌های کانون‌های سلامت محله و سازمان‌های مردم‌نهاد سلامت و خیریه‌ها در این حوزه اهمیت می‌یابد.
معاون اجتماعی وزارت بهداشت با اشاره به همکاری بین بخشی، به‌عنوان دیگر اصل مهم در اجتماعی شدن سلامت، تأکید کرد: باید ظرفیت سازمان‌ها و نهادها در مسیر ارتقای سلامت مردم، فعال شود و هم‌اکنون وزارت بهداشت، تعامل با سازمان‌ها در این راستا را با جدیت دنبال می‌کند.
ایازی از ارتقای سواد سلامت به‌عنوان دیگر اصل اجتماعی شدن سلامت یادکرد و با تأکید بر اهمیت پرداختن به این موضوع، ادامه داد: با توسعه آموزش‌های عمومی، به افراد کمک می‌کنیم تا زندگی بهتری را انتخاب کنند و این امر به کمک رسانه‌ها، تسریع می‌یابد.
وی عدالت در سلامت را دیگر مؤلفه مرتبط با اجتماعی شدن سلامت برشمرد که اجرای طرح تحول نظام سلامت در کشور نیز تلاشی در همین راستا بوده تا زمینه‌های دسترسی به خدمات سلامت، در تمام نقاط کشور توسعه یابد.
معاون اجتماعی وزارت بهداشت، اجرای پزشک خانواده و نظام ارجاع را از مصادیق اجتماعی شدن سلامت در حوزه بهداشت دانست و گفت: راه‌اندازی بیمارستان خیریه پیوند بوعلی سینا در شیراز نیز نمودی از اجرای کارآمد برنامه‌های اجتماعی سلامت است که مشارکت‌های نیک‌اندیشانه اجتماعی، در مسیر ارتقای سلامت به کار گرفته شده است.
معاون اجتماعی وزارت بهداشت در ادامه از فعالیت ۸۷۵ خیریه حوزه بهداشت و درمان در کشور و ۶۸۰ سمن مرتبط با سلامت خبر داد و افزود: با اقدامات انجام شده، تاکنون گام‌های مؤثری در این مسیر برداشته شده است.

تحلیل خبر

سلامت جسمی و روحی جامعه ما علاوه بر کمبودها و کاستی‌های مشهود مرتبط با آن، از جنبه‌های دیگری نیز مورد تهدید قرارگرفته که تاکنون آن‌گونه که باید به آن‌ها پرداخته نشده و موردبحث و بررسی قرار نگرفته است.
نخستین و مهم‌ترین تهدید در بخش سلامت، تأثیرات جناحی و سیاسی بوده که تا حد بالایی سلامت جامعه را قربانی سلایق و منافع گروهی کرده است. یکی از این تأثیرگذاری‌ها در اجرای طرح پزشک خانواده بوده که باهدف از پای درآوردن شماری از افراد صورت گرفته و دود تند ناشی از آن نیز به چشم مردم رفته است. این‌درحالی است که به‌یقین می‌توان گفت در هیچ کشوری احزاب، جناح‌ها و گروه‌های سیاسی قادر به بازی با سلامت جامعه نبوده و نیستند و نمی‌توانند از این بخش به‌عنوان ابزاری برای سرکوبی و یا ارتقای افراد خاص سوءاستفاده کنند.
آسیب جدی دیگری که بخش سلامت کشور را بیمار کرده، سوءاستفاده از عناوین و عباراتی بوده که در ظاهر امر نیک و خیر جلوه می‌کند؛ اما در باطن جز شررسانی و ایجاد زحمت برای بیماران و کیسه‌دوزی برخی از خدا بی‌خبر خروجی دیگری نداشته و آن نیز شماری از مراکز درمانی خیریه‌ای است که برخی از پزشکان از آن‌ها فقط برای جمع کردن مشتری! و گسیل داشتن بیماران به‌سوی مطب‌های خصوصی خود بهره‌برداری می‌کنند، به‌گونه‌ای که نه‌تنها دردی را از دردمندان دوا نمی‌کنند؛ بلکه روزها و شاید ماه‌ها نیز وقت آنان را تلف کرده و به تعداد مراجعه‌کنندگان به مطب‌های خود می‌افزایند.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها