جمعه 15 تیر 1403 7/5/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

یکشنبه 11 شهریور 1397 ، 43 : 12

کد خبر : 18234

از 0 نفر 0

با هدف تشویق به ترک سیگار مطرح شد؛ افزایش قیمت دخانیات در استرالیا

با هدف تشویق به ترک سیگار مطرح شد؛ افزایش قیمت دخانیات  در استرالیا

استرالیا زندگی را برای سیگاری‌ها سخت کرده و مالیات تنباکو را ۵/۱۲ درصد افزایش داد...

استرالیا زندگی را برای سیگاری‌ها سخت کرده و مالیات تنباکو را ۵/۱۲ درصد افزایش داد.
به گزارش ایسنا، دولت این کشور با افزایش نرخ دخانیات مردم را برای ترک سیگار تشویق می‌کند. سازمان بهداشت جهانی هم مالیات بر تنباکو را به دولت‌ها توصیه می‌کند.
در استرالیا سیگاری‌ها برای خرید یک پاکت سیگار با ۲۰ نخ ۲۷ دلار استرالیا یعنی حدود ۱۶ یورو و ۸۰ سنت یا نزدیک ۲۰ دلار آمریکایی بپردازند. بهای سیگار از سال آینده و سال بعدازآن نیز ۵/۱۲ درصد افزایش خواهد یافت. مقامات استرالیایی گفتند که همه این اقدامات فقط به خاطر تشویق مردم به ترک سیگار بوده است.
مجله اکونومیست در یک بررسی جهانی روی قیمت سیگار نتیجه گرفته که هیچ جای دنیا مثل استرالیا سیگار گران نیست.
برای مقایسه استرالیا با آلمان، بهای یک پاکت سیگار ۲۰ نخی در آلمان به‌طور متوسط  ۶ یورو و ۴۰ سنت است.
مقامات استرالیایی در توجیه بالا بردن قیمت سیگار گفته‌اند که آنها فقط به توصیه سازمان جهانی بهداشت عمل کرده‌اند. این سازمان افزایش میزان مالیات بر تنباکو را یکی از بهترین و کارسازترین شیوه‌ها برای ترک سیگار و جلوگیری از سیگاری شدن کودکان دانسته است.
درآمد ۲۰ میلیارد یوروییِ استرالیا از مالیات بر تنباکو
بنا بر گزارش دویچه‌وله، برخی از منتقدان دراین‌باره اظهار می‌کنند که افزایش بهای سیگار در استرالیا به معنی افزایش درآمد دولت است.
در سال گذشته استرالیا حدود ۸ میلیارد یورو بابت افزایش مالیات بر تنباکو درآمد داشته است. در سال ۲۰۲۰ یعنی تا دو سال دیگر درآمد دولت از این راه به ۱۰ میلیارد و ۶۰۰ میلیون یورو می‌رسد.
استرالیا نخستین کشور دنیاست که در سال ۲۰۱۲ مقرر کرد بر پاکت‌های سیگار علائم و تصاویر هشداردهنده درج شوند. دولت این کشور این تصمیم را برای تأکید بر زیان‌بار بودن سیگار و آسیب‌های مصرف دخانیات انجام داده است.

تحلیل خبر

این روزها همه‌جا از کوی و برزن گرفته تا محافل و مجالس رسمی و غیررسمی، محوری‌ترین بحث «گرانی» است به‌گونه‌ای که قیمت‌ها از ارزاق عمومی گرفته تا خودرو و لوازم‌خانگی و... داد و فغان همگان را درآورده اما درست برعکس قیمت مواد مخدر و سیگار نه‌تنها افزایشی نیافته بلکه هم ارزان‌تر و هم فراوان‌تر شده و این وضعیت گویای واقعیاتی است که از پشت پرده‌ها رازگشایی می‌کند و باید موردبحث و بررسی قرار گیرد.
توقف و یا کاهش راه‌اندازی واحدهای تولیدی و خدماتی ازیک‌طرف و رشد قارچ‌گونه مراکز عرضه قلیان از سوی دیگر نیز حکایت‌های تلخی از برنامه‌ریزی برای نشانه گرفتن سلامتی جسمی و روحی جامعه دارد که بدون سروصدا و خاموش در حال اجرایی شدن است.
سخن از مبارزه با قاچاق در بیان مسئولان مرتبط و حتی غیر مرتبط هم در رسانه ملی و هم دیگر رسانه‌ها مدام و مستمر شنیده می‌شود؛ اما وجود انواع و اقسام سیگار و سیگارت‌های خارجی بدون افزایش قیمت در سطح معابر عمومی و اماکنی که به عناوین دیگر راه‌اندازی شده، اما بیشترین فعالیت آن‌ها عرضه و فروش دخانیات است نیز گویای اهداف و مقاصد شومی است که می‌تواند جامعه را فلج و مسیر رشد و توسعه را سنگلاخی و سرمایه‌های اصلی و محوری انسانی کشور را فلج کند.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها