جمعه 15 تیر 1403 7/5/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

سه شنبه 13 شهریور 1397 ، 09 : 12

کد خبر : 18244

از 0 نفر 0

واگذاری 28 خانه تاریخی و فرسوده شیراز به بخش خصوصی

واگذاری 28 خانه تاریخی و فرسوده شیراز به بخش خصوصی

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان فارس گفت: تعداد 28 خانه تاریخی ثبتی و...

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان فارس گفت: تعداد 28 خانه تاریخی ثبتی و غیرثبتی در شیراز باهدف بهسازی و مرمت و بهره‌برداری‌های تعریف ‌شده در اختیار بخش خصوصی قرار می‌گیرد.
به گزارش روزنامه طلوع به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی فارس، مصیب امیری گفت: این خانه‌ها در مالکیت میراث فرهنگی است و تحت عنوان مجموعه بصیر دیوان و با انجام فراخوان عمومی به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی واگذار خواهد شد.
امیری بابیان اینکه از 28 خانه تاریخی 11 خانه ثبتی بوده و دارای ارزش تاریخی است، گفت: تعداد 17 خانه از این مجموعه فاقد ارزش تاریخی است. او گفت: با توجه به جایگاه بافت فرهنگی- تاریخی شیراز و ایجاد بستر مناسب بهره‌وری از این موقعیت و معرفی بیش‌ازپیش بافت به‌عنوان جاذبه جدید گردشگری، این تصمیم اخذ شده است.
مدیرکل میراث فرهنگی فارس با اشاره به کاربری این بناها گفت:  کاربری پیش‌بینی‌ شده برای این پروژه شامل هتل سنتی، بازارچه صنایع‌دستی- هنرهای سنتی و سوغات محلی، سفره‌خانه سنتی، مرکز تفریحی- توریستی و ورزشی، مرکز فرهنگی و مذهبی است.
امیری حجم ریالی پیش‌بینی ‌شده برای طرح مجموعه بصیر دیوان را حدود 35 میلیارد و 700 میلیون تومان اعلام و خاطرنشان کرد: مدت‌زمان ساخت برای این پروژه 3 سال در نظر گرفته‌ شده است و سرمایه‌گذار می‌تواند بعد از بهسازی و مرمت به مدت 27 سال از خانه متناسب با پروانه قانونی بهره‌برداری کند.
مدیرکل میراث فرهنگی فارس گفت: متقاضیان شرکت در مناقصه این خانه‌ها می‌تواند اطلاعات را از دفتر برنامه‌ریزی و بودجه معاونت توسعه مدیریت سازمان میراث فرهنگی در تهران یا واحد امور قراردادهای اداره کل میراث فرهنگی فارس دریافت کرده و مدارک خود را حداکثر تا پایان وقت اداری روز دوشنبه 2 مهرماه سال جاری به دبیرخانه مرکزی سازمان میراث فرهنگی تحویل دهند.
امیری خاطرنشان کرد: بر اساس بند 2 مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی مورخ 6 مرداد 97 درآمدهای ناشی از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و تعاونی در قراردادهای واگذاری تا 10 سال از زمان واگذاری یا بهره‌برداری، از معافیت مالیاتی موضوع تبصره (19) قانون بودجه سال 97  برخوردار است.

تحلیل خبر

چفت‌وبست‌هایی که به‌طورمعمول با عناوینی مانند «ضابطه»، «دیدگاه کارشناسی»، «صلاحدید» و... گریبان اقتصاد، فرهنگ و... را توسط ادارات، ارگان‌ها و سازمان‌های متعدد و گسترده گرفته و اجازه نمی‌دهد نه اشتغالی ایجاد و نه چهره شهر دگرگون و از زنگارها پاک شود، به اصلی‌ترین و محوری‌ترین عامل محدود و مسدود کننده امور مردم مبدل شده است.
سال‌های متمادی خانه‌های سنتی و قدیمی در بافت تاریخی کلان‌شهر شیراز بلاتکلیف و رها شده باقی‌مانده و به محل ترویج و تزریق مواد مخدر و... تبدیل شده و نه گذاشته‌اند کسی دستی بر سروروی آن‌ها بکشد و نه اجازه داده‌اند مورد استفاده‌های گوناگونی قرار گیرد که در ظرفیت‌های این‌گونه خانه‌ها نهفته است.
این اقدام میراث فرهنگی فارس می‌تواند شروع یک حرکت سازنده و پیش‌رونده‌ای باشد که باید بود سال‌های دور صورت می‌گرفت و به محلات قدیمی شیراز رونق و روشنی می‌داد.
اما باید دید که در مسیر این حرکت آیا باز هم دست‌اندازها و پیچ‌وخم‌ها و گره‌های رنگارنگ سبز می‌شود و بهانه‌های همیشگی کارشناسانه! نفس متقاضیان را می‌بُرد و آنان را در گام‌های نخست به ناامیدی می‌کشاند و یا این بار از ناهمواری‌ها و سنگلاخ‌ها خبری نخواهد بود؟


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها