جمعه 15 تیر 1403 7/5/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

دوشنبه 2 مهر 1397 ، 52 : 12

کد خبر : 18320

از 0 نفر 0

سودجویی با نام غذای ارگانیک دستورالعمل وزارت بهداشت در مراحل نهایی تدوین

سودجویی با نام غذای ارگانیک دستورالعمل وزارت بهداشت در مراحل نهایی تدوین

رئیس سازمان غذا و دارو درباره وضعیت برچسب‌گذاری محصولات و فرآورده‌های غذایی ارگانیک و تدوین ...

رئیس سازمان غذا و دارو درباره وضعیت برچسب‌گذاری محصولات و فرآورده‌های غذایی ارگانیک و تدوین ضوابطی در این زمینه توضیح داد.
دکتر غلامرضا اصغری در گفت‌وگو با ایسنا، درباره برچسب‌گذاری محصولات ارگانیک، گفت: طبیعتاً هرکسی که ادعا می‌کند محصولش ارگانیک است، باید ارگانیک بودن محصولش محرز شده و سپس بر روی محصولش برچسب ارگانیک را نصب کند.
وی افزود: باید توجه کرد که تولید محصول ارگانیک شرایط سختی دارد. در حال حاضر مشکل ما فرآورده‌هایی است که در واقع ارگانیک نیستند، اما برای بازاریابی ادعا می‌شود که محصولاتی ارگانیک هستند. محصول ارگانیک، محصولی است که در تولید آن نه کود شیمیایی استفاده شده باشد و نه سم. تولید چنین محصولی نیز شرایط خیلی خاصی می‌خواهد.
رئیس سازمان غذا و دارو بابیان اینکه ضابطه و گایدلاین برچسب‌گذاری محصولات ارگانیک، مشخص می‌کند چه فرآورده‌هایی اجازه دارند برچسب ارگانیک را نصب کنند، در مرحله نهایی تدوین قرار دارد، افزود: در این زمینه به همکاری بین بخشی نیاز است و وزارت جهاد کشاورزی هم باید کمک کند تا مشخص شود که واقعاً در پروسه تولید محصولات ارگانیک، سم استفاده نشده است.
اصغری تأکید کرد: درعین‌حال باید توجه کرد که در محصولات ارگانیک، تمایل به نصب برچسب برعکس محصولات تراریخته است؛ در محصولات تراریخته کسی نمی‌خواهد روی محصولش برچسب بزند؛ زیرا فروشش کاهش می‌یابد، اما از طرفی همه تمایل دارند روی محصول‌شان برچسب ارگانیک بودن نصب کنند؛ بنابراین باید ضوابطی در این حوزه موردتوجه قرار گیرد.

تحلیل خبر

نبود متولی خاص و عدم هماهنگی بین دستگاه‌هایی که بعضی از امور را با موازی‌کاری انجام می‌دهند، قوانین و مقررات به‌روز نشده، اطلاع‌رسانی ناقص و... موجب شده است که آشفته‌بازار محصولات ارگانیک و غیرارگانیک و تراریخته پدیدار شود و عده‌ای نیز از این اوضاع‌واحوال سوءاستفاده کنند و از آب گل‌آلود ماهی بگیرند.
تنها شمار اندکی از شرکت‌ها و مراکزی که درزمینه تولید و توزیع تولیدات باغی و کشاورزی فعالیت دارند، بر روی بسته‌بندی‌های خود عنوان تراریخته را قید می‌کنند، ازاین‌رو بسیاری از این محصولات بدون هویت و مشخصات بوده و معلوم نیست که برای تولید آن‌ها از سموم و آفت‌کش‌های خطرناک و کودهای شیمیایی مضر استفاده شده و یا نشده است؟
شوربختانه سازمان‌ها و ارگان‌های متولی این امر نیز بیشتر به مسائل سیاسی و حاشیه‌ای می‌پردازند و چندان توجهی را به‌سلامتی مردم ندارند و نظارت‌های اصولی و جدی نیز در این زمینه انجام نمی‌شود. از طرفی میزان آگاهی‌های لازم و به‌اصطلاح «سواد سلامتی» در سطح عمومی در حدی نیست که بتوان به حساسیت‌های همگانی در این زمینه تکیه کرد.
در هنگام خرید این‌گونه محصولات تنها به ادعای فروشندگان و عرضه‌کنندگان آن‌ها که به‌طورمعمول مدعی ارگانیک بودن و تراریخته نبودن تولیدات زراعی و باغی هستند، اکتفا شده و هزینه‌های سنگینی نیز ازسوی خریداران پرداخته می‌شود.
چنانچه سری به مزارع و باغ‌های اطراف شهرها و روستاهای فارس بزنیم و از نزدیک از کاشت تا برداشت محصولات آن‌ها را بررسی کنیم و نظاره‌گر باشیم، خواهیم دید که اغلب از سموم بسیار خطرناک و همچنین کودهای شیمیایی به‌میزان بیش‌ازحد مجاز و حتی نمونه‌هایی از اسیدها استفاده می‌شود تا هم از فزونی محصولات و هم فریبندگی شکل ظاهری آن‌ها برای عرضه به بازار بهره ببرند.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها