پنج شنبه 14 تیر 1403 7/4/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

یکشنبه 8 مهر 1397 ، 38 : 13

کد خبر : 18348

از 0 نفر 0

قائم‌مقام ستاد اقامه نماز کشور: تناقض رفتاری برخی نمازخوانان عامل دوری جوانان از نماز است

قائم‌مقام ستاد اقامه نماز کشور: تناقض رفتاری برخی نمازخوانان عامل دوری جوانان از نماز است

قائم‌مقام ستاد اقامه نماز کشور گفت: تناقض رفتاری...

قائم‌مقام ستاد اقامه نماز کشور گفت: تناقض رفتاری برخی نمازگزاران عامل دوری جوانان از این فریضه است؛ زیرا برخی افراد نماز می‌خوانند اما این عبادت بر منش آنان تأثیر نمی‌گذارد.
به گزارش ایرنا، محمد مظفر در دومین گردهمایی دبیران اقامه نماز دستگاه‌های اجرایی استان فارس گفت: نمازخواندن به‌تنهایی وظیفه ما نیست بلکه باید آستین‌ها را بالا زد و نماز را در جامعه اقامه کرد.
وی بابیان اینکه نمازخوان داریم، اما نماز باکیفیت و درست خوانده نمی‌شود، افزود: تعداد نمازخوانان در ادارات باید همه‌ساله افزایش یابد و در این زمینه باید جلسه بگیریم و برنامه‌ریزی و مستندسازی کنیم.
مظفر اظهار داشت: در نشست‌های مراکز تخصصی به این موضوع مهم برخوردیم که نمازخوانان در خانواده روش دعوت فرزندان را به نماز نمی‌دانند و از همین رو، عنوان اجلاس سراسری نماز که طی دو ماه آینده برگزار خواهد شد شیوه‌ها و مهارت‌های دعوت به نماز برگزیده شده است.
قائم‌مقام ستاد اقامه نماز کشور با تأکید بر اینکه باید با بررسی به‌روزترین شبهات قشر کودک و نوجوانان را به نماز دعوت کرد، گفت: مهم‌ترین علت نماز نخواندن کودکان و نوجوانان در پژوهش‌ها تنبلی و سستی عنوان‌ شده است.
مظفر اظهار داشت: تحقیقات نشان می‌دهد برخی افراد ماه رمضان را به‌صورت کامل روزه می‌گیرند؛ اما نماز یومیه را نمی‌خوانند درحالی‌که ماه رمضان تمام می‌شود، اما نماز دائمی است.
وی با تأکید بر اینکه اقدامات دستگاه‌های اجرایی در حوزه نماز باید اساسی و بنیادین و به‌روز باشد، گفت: بعد از گذشت چهل سال از انقلاب نباید گزارش دهیم که در ادارات نماز و قرآن خوانده می‌شود، زیرا این امر باید تاکنون تحقق‌یافته باشد.
مظفر گفت: خانواده و آموزش‌وپرورش مهم‌ترین محورهای دعوت به نماز هستند و آموزش‌وپرورش باید به‌صورت جدی به مسئله نماز بپردازد همچنین روحانیون موظف‌اند به شبهات کودکان و نوجوانان پاسخ گویند.
قائم‌مقام ستاد اقامه نماز کشور با تأکید بر اهمیت پرداخت حق روحانیون مدارس، بیان داشت: برخی مدارس حتی حق ایاب و ذهاب روحانیون را پرداخت نمی‌کنند؛ درصورتی‌که در مسائل دیگر بیشتر هزینه می‌کنند و این موضوعات باعث بی‌انگیزگی
می‌شود.
امام‌جمعه موقت شیراز نیز در این اجلاس با اعلام اینکه 15 هزار حدیث در کتب شیعه درباره نماز وجود دارد، گفت: بزرگ‌ترین و کوچک‌ترین سوره قرآن در باب نماز است و این موضوع نشان‌دهنده اهمیت این فریضه عبادی است.
حجت‌الاسلام حسن مرادی عنوان کرد: جلساتی که در ادارات، در وقت نماز برگزار می‌شود و باعث به تأخیر افتادن یا ترک آن می‌شود برکت ندارد.
وی بابیان اینکه تنها 42 درصد جوانان در کشور نماز می‌خوانند، اظهار داشت: بر اساس آمار 24 درصد افراد مناسبتی نماز می‌خوانند و 17 درصد گاهی نماز می‌خوانند و مابقی کاملاً تارک نماز هستند.
امام‌جمعه موقت شیراز افزود: 68 درصد جوانان بین 4 تا ‌9 ساعت در فضای مجازی هستند که این موضوع باعث بی‌نمازی و پدید آمدن معضلی همچون طلاق شده است.
مرادی راه‌حل جذب جوانان را به این فریضه دینی استفاده از ظرفیت‌های فضای مجازی دانست و ادامه داد: جوانان نماز نمی‌خوانند چون از نماز لذت نمی‌برند و انگیزه و عشق خواندن آن را ندارند؛ همچنین لقمه حرام، موسیقی‌ها و فیلم‌های مبتذل، شب‌نشینی‌های طولانی و اختلاط زن و مرد از دیگر عوامل ترک نماز به شمار می‌رود.
در این مراسم از کتاب احکام نماز ویژه بیماران، پزشکان و پرستاران نوشته حجت‌الاسلام علی سقاچی قائم‌مقام ستاد اقامه نماز استان فارس رونمایی شد.

تحلیل خبر

ما امروز در حیطه «نماز» با دو مشکل اساسی مواجه هستیم: یکی نمازخوان‌های بی‌عمل و حتی بدعمل و دیگری خیل گسترده‌ای از مردم که اساساً نماز نمی‌خوانند.
کسانی که می‌توانند گروه دوم را به نماز دعوت و تشویق کنند باید نمازخوان‌ها باشند؛ ولی اگر بین رفتار و نمازِ نمازخوان، تضاد و تعارض وجود داشته باشد نه‌فقط باعث تشویق بی‌نمازها به سمت نماز نمی‌شود؛ بلکه آنها را به مقابله با نماز و حتی دین می‌کشاند.
گروه اول که نمازخوان‌های بی‌عمل و یا بدعمل هستند باز با توجه به جایگاه و موقعیت‌شان در کشور و انتظارات ایمانی و عملی ویژه‌ای که از آنها می‌رود، نقش اصلی را در عدم گرایش مردم به سمت نماز دارند.
اگر کسانی نماز بخوانند، ولی اهل اختلاس، ارتشا، رانت‌خواری و... باشند ضربه محکم‌تری به ایمان مردم می‌زنند و آنها را از نماز و دینداری متنفر می‌کنند. فلسفه اینکه در قرآن مجید در کنار «ایمان» از «عمل صالح» نام می‌برد و آن‌ها را دو زوج مکمل هم می‌داند به خاطر همین آثار و پیامدهایی است که هم بر جامعه دارد و هم بر روح و روان خود فرد.
متأسفانه این روزها عملکرد بد دیگران به‌شدت بر اعتقادات و دیدگاه‌های مردم نسبت به دین اثر سوء گذاشته و قطعاً بخش عمده‌ای از گناه فرار از دین به عهده «این افراد خاص» است؛ این علت اصلی نباید نادیده گرفته شود.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « یادداشت / تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها