پنج شنبه 14 تیر 1403 7/4/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

چهار شنبه 11 مهر 1397 ، 49 : 12

کد خبر : 18358

از 0 نفر 0

فارس در آینده واردکننده مرکبات خواهد شد

فارس در آینده واردکننده مرکبات خواهد شد

مشاور استاندار فارس در بخش کشاورزی گفت: با توجه به شرایط اقلیمی استان فارس، کشاورزی استان وارد دوره جدیدی شده و...

مشاور استاندار فارس در بخش کشاورزی گفت: با توجه به شرایط اقلیمی استان فارس، کشاورزی استان وارد دوره جدیدی شده و ما در آینده واردکننده مرکبات خواهیم شد.
به گزارش روزنامه طلوع، به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی شیراز، امیررضا توکلی در نشست تخصصی بررسی آفات بیماری‌های نوظهور در محصولات کشاورزی اظهار داشت: با توجه به شرایط اقلیمی استان فارس، کشاورزی استان وارد دوره جدیدی شده است که با ادامه شیوه سنتی در این بخش، بسیاری از محصولات ما با مشکل روبه‌رو می‌شود و ما در استان فارس در آینده واردکننده مرکبات خواهیم شد.
وی عنوان کرد: اگر در استان فارس برنامه محوری در زمینه‌های مختلف در حوزه کشاورزی نداشته باشیم مرکبات‌مان را از دست می‌دهیم و با خسارت جدی روبه‌رو می‌شویم.
توکلی بابیان اینکه زوال مرکبات با موضوع عارضه فیزیولوژیکی ارتباط دارد، افزود: ما در استان فارس وارث باغبانی بدون علم هستیم به‌طوری‌که علوم جدید در عرصه باغبانی ما وارد نشده است. نائب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی شیراز نیز در این جلسه اظهار داشت: امروز ضرورت استفاده از علوم جدید در حوزه کشاورزی بسیار احساس می‌شود که یکی از جنبه‌های استفاده از این علوم برای مقابله با آفات و بیماری‌های نوظهور و در بخش
کشاورزی است.
محمدصادق حمیدیان بیان کرد: فاصله گرفتن از کار علمی موجب ایجاد عارضه در زیرمجموعه‌های بخش کشاورزی شده که این عارضه‌ها هزینه‌های کلانی را برای کشور ایجاد کرده
است.
وی افزود: جای تحقیق اصولی در حوزه کشاورزی خالی است و این در حالی است که کار کارشناسی در حوزه کشاورزی نیز بسیار کم است و در این حوزه از کار علمی فاصله گرفتیم. حمیدیان بابیان اینکه باید به مسائل دید کلان داشته باشیم، اظهار داشت: گره خوردن کشاورزی با معیشت مردم ما یکی از آفت‌های بخش کشاورزی است که قابلیت رقابت در بازارهای جهانی را ندارد.
وی با اشاره به برگزاری نشست تخصصی بررسی آفات بیماری‌های نوظهور در محصولات کشاورزی، بیان کرد: بیماری‌های نوظهور در حوزه کشاورزی به دلیل جدید بودن عوامل ناشناخته‌ای دارند که ممکن است از مواردی ازجمله اقلیم، استفاده ناصحیح مواد و محصولات وارداتی باشد که در این نشست‌ها موردبررسی و واکاوی قرار می‌گیرد.
حمیدیان خاطرنشان کرد: متأسفانه سالیان متمادی است که کار علمی در حاشیه و مسئله آزمون‌وخطا در کشور در جریان است و عمده مشکلات ما به دلیل وجود همین فرهنگ درروند امور کشور است.
در این جلسه دستورالعمل ردیابی و مدیریت عارضه زردی و زوال مرکبات مطرح و بحث و بررسی شد.

تحلیل خبر

مرکبات استان فارس در طول سال‌های متمادی از برند ویژه و باارزشی برخوردار بوده است. از لیموترش جهرم گرفته تا لیموشیرین قیروکارزین و پرتقال داراب و کازرون و... همواره چه به لحاظ کیفیت و چه ازنظر کمیت زبانزد همگان بوده است. حال جای تأسف بسیار است که در اثر سهل‌انگاری، بی‌انگیزگی و... سازمان‌های مسئول، به سمت‌وسویی حرکت می‌کنیم که بنابر نظر کارشناسی مشاور استاندار فارس، این استان در آینده واردکننده مرکبات خواهد شد.
بی‌تردید چنانچه همین روال و منوال ادامه یابد در آینده‌ای نه‌چندان دور باید شاهد و ناظر نابودی باغ‌های گل محمدی میمند و داراب و حتی نابودی گیاهان پرارزش گیاهی در سطح این استان باشیم و بسیاری از محصولات باغی مانند شماری از صنایع‌دستی ما به تاریخ بپیوندد و برای همیشه از صحنه روزگار محو و نابود شود.
دستگاه‌های عریض‌وطویلی که با صرف بودجه‌های کلان و گردآوردن تعدادی از افراد به‌عناوین‌مختلف به دور هم و گرفتن و دادن حقوق و مزایا و... شکل‌گرفته‌اند، در طول عمر خود برای باغ و باغدار چه کرده‌اند؟ چه مطالعاتی را انجام داده و چه تمهیداتی را در نظر گرفته‌اند؟ برای مقابله با تهدیدات باغی چه طرح‌ها و برنامه‌های علمی و عملی را داشته و دارند؟
چه کسانی باید پاسخ صدها و بلکه هزاران باغداری که به سمت نابودی و ترک حرفه خود می‌روند را بدهند؟ آیا برای مدیران و مسئولان موظف و مکلف، هیچ اجباری در پاسخگویی وجود دارد؟ آیا هیچ‌گونه نظارتی بر بی‌اعتنایی و عدم پاسخگویی آنان وجود دارد؟ شما بگویید!


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « یادداشت / تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها