جمعه 15 تیر 1403 7/5/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

شنبه 14 مهر 1397 ، 06 : 13

کد خبر : 18368

از 0 نفر 0

رئیس شورای عالی استان‌ها: کشور در جمع‌آوری پسماند با مشکل روبه‌روست

رئیس شورای عالی استان‌ها: کشور در جمع‌آوری پسماند  با مشکل روبه‌روست

رئیس شورای عالی استان‌ها بابیان اینکه در حوزه مدیریت شهری در مورد جمع‌آوری پسماند و زباله با مشکل جدی روبه‌رو هستیم، گفت: به‌طور...

رئیس شورای عالی استان‌ها بابیان اینکه در حوزه مدیریت شهری در مورد جمع‌آوری پسماند و زباله با مشکل جدی روبه‌رو هستیم، گفت: به‌طور متوسط در کشور تولید زباله توسط هر فرد روزانه ۷۰۰ گرم است درصورتی‌که در دنیا این میزان ۳۰۰ گرم است.
به گزارش ایسنا مرتضی الویری در نشست هم‌اندیشی روسای شوراهای استان‌ها که در استانداری استان مرکزی برگزار شد، بابیان اینکه در قرآن و منابع دینی ما صراحتاً به اهمیت شوراها پرداخته شده است، گفت: در حوزه حکمرانی خوب هشت محور موردبحث قرار می‌گیرد که اولین و مهم‌ترین محور آن مشارکت است و در وهله بعد محورهایی چون قانون‌گرایی مدنظر قرار می‌گیرد. در دنیا این هشت شاخصه در حکمرانی خوب موردسنجش و ارزیابی قرار می‌گیرد.
وی ادامه داد: اگر این  هشت محور را در کشور موردبررسی قرار دهیم، متوجه می‌شویم که متأسفانه در این زمینه مطلوب عمل نکرده‌ایم. در مواقعی که توانستیم وحدت و هماهنگی داشته باشیم به اهداف موردنظر که همان توسعه شهرها و امور شهری است دست پیدا کرده‌ایم ولی در مواقعی که این وحدت و همدلی وجود نداشته با مشکلات عدیده‌ای روبرو بوده‌ایم.
رئیس شورای عالی استان‌ها بابیان اینکه در حوزه مدیریت شهری در مورد جمع‌آوری پسماند و زباله با مشکل جدی روبرو هستیم، گفت: در دنیا پسماند به‌عنوان طلای کثیف شناخته و از آن به‌خوبی بهره‌برداری می‌شود.

تحلیل خبر

سال‌هاست که از مشکل جمع‌آوری پسماند در کشور به‌ویژه در کلان‌شهرها سخن گفته می‌شود. در این زمینه سفرهای پرهزینه‌ای نیز توسط مسئولان شهری و شهرداری‌ها به کشورهای مختلف صورت گرفته است. از سوی دیگر این مشکل در دنیای پیشرفته و حتی بسیاری از کشورهای همسایه ما بدون حل نبوده و نیست. حال باید این موضوع در محافل و مجالس علمی مطرح و نسبت به مطالعه، بررسی و ارائه راه‌حل‌های مناسب آن اقدام شود. در مرتبه نخست لازم است بدانیم که چرا تولید زباله‌های خانگی، صنعتی، بیمارستانی و... در کشور ما به‌مراتب بیشتر از بسیاری از نقاط جهان است. آیا این امر ناشی از نبود فرهنگ خوب و به‌جا مصرف کردن و صرفه‌جو نبودن است و یا به صنایع بسته‌بندی و نحوه ارائه اقلام و اجناس به مصرف‌کننده برمی‌گردد؟ یا اینکه ارائه اقلام موردنیاز به مصرف‌کننده از دقت و احساس‌مسئولیت لازم برخوردار نیست؟
بی‌تردید چگونگی تغذیه جامعه و نداشتن نگاه علمی و منطقی به این امر نیز بی‌ارتباط با تولید این مشکل نبوده و نخواهد بود، چراکه متخصصان علوم تغذیه و پزشکان، علت بسیاری از بیماری‌هایی که موجب مرگ‌ومیرهای زودرس در کشور می‌شود را انتخاب نادرست نوع خوراکی و آشامیدنی و زیاده‌روی در خوردن می‌دانند.
از سوی دیگر باوجوداینکه بیش‌از یک دهه از تصویب قانون پسماند در کشور می‌گذرد، جز در جزیره کیش، در هیچ شهر و کلان‌شهری، اجرایی نشده و شهرداری‌ها به‌سهولت از کنار آن گذشته و می‌گذرند و خود را ملزم به اقدام در این زمینه نمی‌دانند. ازاین‌رو نه‌تنها قادر به حل مشکل جمع‌آوری پسماند نبوده و نیستند، بلکه مسبب گسترش آلودگی و نازیبایی‌هایی شده‌اند که به‌وسیله معتادان زباله‌گرد در تمام شهرها مشاهده می‌شود.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها