پنج شنبه 14 تیر 1403 7/4/2024

به وب سایت رسمی روزنامه طلوع خوش آمدید

دوشنبه 23 مهر 1397 ، 46 : 12

کد خبر : 18398

از 0 نفر 0

معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی یزد مطرح کرد؛ پایین بودن سطح سواد سلامت در ایران

معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی  یزد مطرح کرد؛ پایین بودن سطح سواد سلامت  در ایران

معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی یزد بابیان این‌که افزایش سواد سلامت تنها...

معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی یزد بابیان این‌که افزایش سواد سلامت تنها راه درمان بیماری‌های غیرواگیر است، گفت: بیماری‌های غیرواگیر 76 درصد مرگ ایرانیان را رقم می‌زند.
دکتر محمدحسن لطفی در جریان بازدید از ایسنا با اشاره به پیچیدگی‌های سلامت در عصر کنونی، اظهار کرد: درگذشته بیماری‌های واگیر علت اصلی مرگ‌ومیر در جامعه بود که با کنترل این بیماری و بهبود وضعیت جامعه، سیمای آن تغییر و جای خود را به بیماری‌های غیرواگیر داده است.
وی، بیماری‌های قلبی- عروقی، سرطان، دیابت و بیماری‌های مزمن تنفسی را چهار بیماری شایع غیرواگیر دانست و افزود: برای کنترل این بیماری‌ها که 76 درصد مرگ‌های ایرانیان را رقم می‌زند، نظام سلامت به‌تنهایی کارساز نیست.
این مسئول، سواد سلامت را برخورداری از مهارت‌های شنیداری، خواندنی، فهمیدنی و عمل کردنی دانست و بیان کرد: معاونت اجتماعی با برگزاری دوره‌های سفیر سلامت خانوار، مدارس و سفیر سلامت اجتماعی برای افزایش سواد سلامت جامعه تلاش می‌کند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود بابیان این‌که در ایران مرگ‌های زیر 70 سال‌مرگ‌های زودرس نامیده می‌شوند، تصریح کرد: سطح سواد سلامت ایرانی‌ها و به‌طور خاص مردم یزد، پایین است و تا هنگامی‌که این مشکل حل نشود تهیه و تجویز دارو برای افراد سلامتی در پی نخواهد داشت.
معاون اجتماعی علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در ادامه به لزوم فرهنگ‌سازی سلامت تأکید کرد و گفت: رسانه‌ها باید در این راستا نقشی پررنگ داشته باشند زیرا 40 درصد نیاز مردم به امکانات بیمارستانی با خود مراقبتی و افزایش سواد سلامت رفع می‌شود.
این مسئول، سردرگمی مردم برای استفاده از داروها را به‌عنوان یک معضل جدی در حوزه بهداشت و سلامت استان یزد نام برد و خاطرنشان کرد: افراد برای مراجعه به پزشکان و استفاده از داروهای مختلف تجویز شده، دچار سردرگمی هستند که با اجتماعی و عمومی کردن سلامت در میان افراد،  این مشکل نیز حل می‌شود.

تحلیل خبر

زمانی فقط افرادی که قادر به خواندن و نوشتن نبودند را بی‌سواد می‌دانستند؛ اما کم‌کم با گسترش دامنه اطلاعات و دانستنی‌ها و توسعه دانش بشری، ملاک بی‌سواد خواندن افراد نیز تغییر یافت و امروز ناآگاهی درزمینه‌های گوناگونی مانند «غذا» را نیز نوعی از بی‌سوادی خطرناک و آسیب‌رسان اطلاق می‌کنند. چراکه ممکن است فردی خواندن و نوشتن را نداند اما در مورد تغذیه اطلاعات و دانسته‌های ارزشمند و لازم برای برخورداری از یک زندگی سالم و بدون درد و مرض را داشته باشد.
شوربختانه بسیاری از افراد جامعه نگرش منطقی و علمی لازم نسبت به تغذیه نداشته و به خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها نگاه تک‌بعدی «خوشمزگی» و «خوش‌رنگی» را دارند و از اهمیت نقش حیاتی «خوردن و آشامیدن» چندان اطلاعی ندارند. به همین دلیل آمار بیماری‌های غیرواگیردار و مرگ‌ومیرهای ناشی از آن، ‌روبه‌فزونی گذاشته است.
در این زمینه نباید نقش بسیار مهم دولت و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و متولیان امر تغذیه را ازنظر دور داشت، چراکه باید در سطح کلان مورد دقت و نظارت کافی قرار گیرد و پیشگیری‌های لازم نیز در این زمینه با جدیت انجام شود.
رسانه‌ها، به‌ویژه رسانه ملی چه در برنامه‌های ویژه مرتبط با سلامت مردم و چه در ساخت سریال‌ها و برنامه‌های دیگر، باید چه مستقیم و چه غیرمستقیم نسبت به آموزش‌های لازم در مورد تغذیه سالم و گوشزد کردن عواقب رعایت نکردن اصول علمی در این زمینه، به این نکته سرنوشت‌ساز توجه داشته باشند.
بی‌تردید با گسترش فرهنگ استفاده درست از خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها، هم از شمار بیماری‌ها و مرگ‌ومیرهای زودهنگام کاسته می‌شود، هم هزینه‌های دارو و درمان به‌طور چشمگیری کاهش می‌یابد و هم جامعه از لذایذ زیستن همراه با سلامتی و نشاط بهره‌مند خواهد شد.


ارسال دیدگاه Post comments


آخرین عناوین « یادداشت / تحلیل خبر »

صفحه اینستاگرام روزنامه طلوع کانال واتس اپ روزنامه طلوع

پربازدیدترین ها